خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نظر امام خمینی(ره) درباره حقوق و جایگاه اقلیت‌های دینی

به گزارش ادیان نیوز، حضرت امام(ره) آثار بسیاری در مباحث اخلاقی، عرفانی، فقهی، اصولی، فلسفی، سیاسی و اجتماعی نوشته‌اند که هر چند، بسیاری از آن تألیف‌های ارزشمند به دلیل جابجایی از منازل  استیجاری و چندین مرحله یورش مأمورین ساواک شاه به منزل و کتابخانه ایشان مفقود شد، اما شماری از آن‌ها هم به چاپ رسید.
یکی از این کتاب‌ها دوره سه جلدی “کتاب کوثر” است که حاوی مجموعه سخنرانی‌های امام خمینی (ره) از سال ۱۳۴۰ تا هفتم اسفندماه  1357 است که جلد اول، سخنرانی‌ها از سال ۱۳۴۰ تا آبان ۱۳۵۷، جلد دوم از آبان ماه ۱۳۵۷ تا هشتم بهمن ۱۳۵۷ و جلد سوم از ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ تا هفتم اسفند ۱۳۵۷ را در بر می‌گیرد.
در صفحات ۴۶۰ تا ۴۶۳ از جلد سوم این کتاب درباره حقوق اقلیت‌های دینی از منظر حضرت امام(ره) می‌خوانیم: “امام خمینى چندین ماه پیش از پیروزى انقلاب، در موارد فراوان از جمله در مصاحبه‌اى با خبرنگاران در تاریخ ۱۸/۸/۵۷ پیرامون حقوق اقلیت‌هاى مذهبى در جمهورى اسلامى فرموده بودند:«دولت اسلامى یک دولت دموکراتیک به معناى واقعى است و براى همۀ اقلیت‌هاى مذهبى آزادى به طور کامل هست و هر کس مى‌تواند اظهار عقیدۀ خودش را بکند. و اسلام جواب همۀ عقاید را به عهده دارد و دولت اسلامى تمام منطق‌ها را با منطق جواب خواهد داد.»
ایشان در مصاحبه با نماینده مجله عربى زبان القوم العربى در تاریخ ۲۰/۸/۵۷ نیز تأکید کرده بود: «تمام اقلیت‌هاى مذهبى در ایران براى اجراى آداب دینى و اجتماعى خود آزادند و حکومت اسلامى، خود را موظف مى‌داند تا از حقوق و امنیت آنان دفاع کند و آنان هم مثل سایر مردم مسلمان ایران، ایرانى و محترم هستند.»
امام خمینى(ره) تمامى وعده‌هایى که قبلاً داده بود عمل کرد و تا پایان عمر بر مواضع خود در این رابطه استوار ماند. علاوه بر درج حقوق اقلیت‌هاى دینى ایرانى در  اصل سیزدهم قانون اساسى جمهورى اسلامى و مواد دیگرى از آن، نظام اسلامى در همه زمینه‌ها حقوق دینى و اجتماعى اقلیت‌ها را محترم شمرده و این در حالى بود که در رژیم شاه حتى زرتشتیان که مى‌بایست بر اثر سیاست‌هاى باستان‌گرایى افراطى رژیم، از موقعیت بهترى برخوردار باشند، همراه با دیگر قشرهاى ستم‌دیده ایرانى حقوق خود را پایمال شده مى‌یافتند و باستان‌پرستى شاه فقط شامل نمادهاى تبلیغاتى مى‌شد که موقعیت او و سلطنتش را تحکیم بخشد.
دشمنان انقلاب که از ماه‌ها قبل از پیروزى، سخن از برخورد خشن نظام اسلامى با اقلیت‌هاى دینى مى‌راندند اکنون که همراهى اکثریت پیروان اقلیت‌هاى مذهبى را با هم‌وطنان خود در جریانات انقلاب و ملاقات‌هاى متعدد آنان با امام خمینى (از آن جمله دیدار اعضاى انجمن زرتشتیان در روز ۲۹ /۱۱ /۵۷ با حضرت امام) مى‌دیدند سخت مأیوس گردیده بودند.
در این دیدار ابتدا آقاى دکتر بوذرجمهر به نمایندگى از سوى انجمن زرتشتیان ایران اظهار داشت: «با کمال احترام به پیشگاه زعیم عالیقدر حضرت امام خمینى، معروض مى‌دارد: ایرانیان زرتشتى پیروزى انقلاب مردمی کشور ایران را تحت هدایت و رهبرى عالیه زعیم عالیقدر حضرت آیت اللّه  العظمى امام خمینى به پیشگاه مبارکتان تبریک و تهنیت عرض مى‌نمایند. رجاء واثق دارد که در پرتو عدل اسلامى و تحت هدایت و راهبرى آن قائد مقدس روحانى که آزادى و برابرى را براى همه افراد بشر امر مى‌فرمایند، روز به روز درهاى سعادت و خوشبختى به روى کلیه افراد ملت نجیب ایران گشوده خواهد شد. زرتشتیان ایران با کمال احترام به عرض آن پیشواى مقدس و بزرگ روحانى مى‌رسانند که در همه حال در کنار ملت نجیب و بزرگوار ایران بوده و آمادگى کامل دارند که در تحت هدایت آن زعیم عالی‌قدر براى ساختن ایرانى آزاد و آباد از بذل هر گونه کوشش و فداکارى دریغ ننمایند.»  
شرح سخنرانی امام(ره) در آن روز به یاد ماندنی در صفحه ۱۹۲ جلد ۶ صحیفه چنین آمده است: ” [بسم اللَّه الرحمن الرحیم] من از آقایان تشکر مى‌کنم. آقایان همه اقلیت‌ها مطمئن باشند که اسلام با اقلیت‌ها همیشه به‌طور انسانى، به‌طور عدالت، رفتار کرده است و همه در رفاه هستند. و این‌ها هم مثل سایر اقلیت‌ها جزئى از ملت ما هستند، و این‌ها هم مثل سایر اقلیت‌ها جزئى از ملت ما هستند، و ما و آن‌ها با هم در این مملکت زندگى مى‌کنیم ان شاء اللَّه؛ و رفاه همه حاصل خواهد شد. و رمز این پیروزى که وحدت کلمه است باید حفظ بشود. ما در محل خودمان، شما در محل خودتان، سایر طبقات همین طور، همه کوشا باشیم که این ایرانى که الآن دست ما داده‌اند و خرابه‌اى است، همه با هم و با فعالیت، همه دست به هم بدهیم و این ایران خراب را از سر بنا بکنیم.
این‌ها تمام ذخایر ما را بردند. جواهرات ما را یک مقدارى‌اش را آن پدر برد، و بیشترش را این پسر و اتباعش بردند. و همین طور پول‌هاى اینجا را به بانک‌هاى خارج … که میلیاردها پول از اینجا به بانک‌هاى خارج منتقل کردند، که ان شاء اللَّه از آن‌ها پس گرفته خواهد شد. و شاه را خواهیم خواند به ایران، یا محاکمه خواهیم کرد او را غیاباً و اموالش را ضبط خواهیم کرد. براى اینکه آن‌ها اموال نداشتند. این اموال اموالِ ملت است. شما هم که زرتشتی‌ها هستید و همیشه خدمتگزار این ملت و این مملکت بودید، باید به کار خودتان ادامه بدهید و وحدت کلمه را حفظ کنید. از خداوند تعالى توفیق همه ملت ایران را خواهانم.
پیروان اقلیت‌های دینی هم در مقابل به حضرت امام(ره) ارادت داشته و کمیته‌ای نیز به‌نام “اقلیت‌های دینی” در ستاد بزرگداشت ارتحال امام(ره) تشکیل شده است.
مسئول این کمیته دو روز پیش درباره احترام امام(ره) به عقاید اقلیت‌های دینی گفت: “امام بزرگوار طی سخنرانی که در مهر ماه سال ۶۱ در جمع اقلیت‌های دینی در حسینیه‌ جماران داشتند، فرمودند: توحید مذهب همه است، ایران کشور همه است و ما ملت واحد هستیم. این موضوع نشأت گرفته از ایدئولوژِی اسلام است که به دنبال نقاط اشتراک برای ایجاد وحدت می‌گردد نه دنبال اختلاف.”
گفتنی است، هر ساله بزرگان اقلیت‌های دینی در ایران به بازدید بیت حضرت امام(ره) در جماران و خمین رفته، در مراسم بزرگداشت روز چهاردهم خرداد نیز حضور پررنگی دارند و همچنین در کلیساها، کنیسه‌ها و معابد نیز مراسم‌هایی در سوگ امام(ره) برگزار می‌کنند.
انجمن رهپویان هدایت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.