خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تبدیل گفتمان وحدت به رفتار اجتماعی/ حضور ۵۰ میهمان خارجی در اجلاس

به گزارش ادیان نیوز، اولین اجلاس بین‌المللی «هم‌اندیشی نقش اتحادیه‌های جهانی تقریب نهاد نخبگان جهان اسلام در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت»، هم‌زمان با بیست‌وهفتمین سالروز تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با مؤلفه‌های دیپلماسی وحدت اسلامی و امت واحد اسلامی چهارشنبه ۱۹ مهرماه در هتل آزادی تهران برگزار می‌شود.
محمد ناظمی اردکانی، دبیر این اجلاس در خصوص هدف برگزاری این هم‌اندیشی گفت: در حکمی که رهبر معظم انقلاب برای انتصاب دبیر کل مجمع داده است نقشه راه برای تحقق وحدت در جهان اسلام ترسیم شده است. چشم‌انداز این نقشه، مسیر تشکیل امت واحده اسلامی است. در همین راستا و در جهت اجرایی کردن این نقشه ما به فکر برگزاری اولین اجلاس بین‌المللی هم‌اندیشی نقش اتحادیه‌های جهانی تقریب نهاد نخبگان جهان اسلام در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت افتادیم.
وی افزود: تفاوت این اجلاس با کنفرانس وحدت اسلامی در این است که کنفرانس وحدت اسلامی بیشتر گفتمان وحدت در جهان اسلام را طراحی می‌کند و درصدد ترویج آن است ولی اجلاس پیش رو قرار است نظریه و گفتمان وحدت را تبدیل به یک رفتار اجتماعی کند و یا به‌نوعی آن را عملیاتی کند. برای اجتماعی شدن این گفتمان هم بایستی از ظرفیت نخبگان جهان اسلام در نقاط مختلف دنیا و اقشار مختلف حوزه و دانشگاه استفاده کرد.
معاون اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: مجمع جهانی تقریب، اتحادیه‌هایی تحت عنوان اتحادیه‌های جهانی تقریب نهاد در لایه‌های مختلف اجتماعی دارد که مأموریت دارد نظریه و گفتمان وحدت اسلامی را به یک رفتار اجتماعی تبدیل کند. ازجمله این اتحادیه‌ها می‌توان به اتحادیه جهانی نویسندگان، هنرمندان، شعرا و ورزشکاران اشاره کرد. این اتحادیه‌ها حدود ۱۵ نفر و ترکیبی از نخبگان ایرانی و خارجی هستند.
ناظمی اردکانی در خصوص اتحادیه‌های فوق توضیح داد: در یکی از بخش‌های اجلاس بین‌المللی هم‌اندیشی نقش اتحادیه‌های جهانی تقریب نهاد نخبگان جهان اسلام قرار است روی پیش‌نویس اساسنامه این اتحادیه‌ها کار شود. در این بخش بناست اعضای هیئت مؤسس این اتحادیه‌ها پیش‌نویس اساسنامه را بررسی کنند و بر اساس آن مأموریت و اهداف هر اتحادیه را مشخص کنند تا به مرحله اجرا برسد. در بخش دیگری از اجلاس هم قرار است آئین‌نامه تأسیس اتحادیه‌های جهانی تقریب نهاد بررسی شود.
وی گفت: در اولین اجلاس بین‌المللی هم‌اندیشی نقش اتحادیه‌های جهانی تقریب نهاد نخبگان جهان اسلام در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت ۲۷ میهمان خارجی از کشورهایی چون آذربایجان، انگلستان، پاکستان، ترکیه، لبنان، عراق، هلند، یونان، تونس، سنگال، هندوستان و استرالیا دعوت شده‌اند. علاوه بر این حدود ۲۱ میهمان خارجی هم از مجموعه جامعه المصطفی العالمیه داریم. همچنین در این اجلاس علاوه بر جلسات کارشناسی متعدد افراد برجسته‌ای چون آیت‌الله قمی، آیت‌الله تسخیری و آیت‌الله اراکی سخنرانی خواهند کرد.
منبع: خبرگزاری مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.