خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

در اتریش؛ کتاب حقوق مذهب رونمایی شد

به گزارش ادیان‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کتاب حقوق مسلمانان در قوانین و مقررات دولت اتریش با عنوان «حقوق مذهب در اتریش» با حمایت رایزنی فرهنگی ایران طی مراسمی با حضور بیش از ۶۰ نفر از فرهیختگان اتریشی، ایرانی، ترک و بوسنیایی در انستیتو آفریقا، آسیا در شهر وین رونمایی شد.
در ابتدای این مراسم «معصومه بریزانسکی» از شیعیان اتریش که مسؤولیت انتشارات سفینه را هم بر عهده دارد، اظهار داشت: از دیدگاه اسلام کتاب‌خوانی یک کردار نیک و پسندیده است و کتاب مانند باغی است پر از گل‌های رنگارنگ.
وی افزود: زمانی که در اروپا امر خواندن فقط برای بخش کوچک و خاصی از مردم امکان‌پذیر بود، در کتابخانه بغداد بیش از ۱۰۰ هزار جلد کتاب وجود داشت و حتی کارگران ساده هم می‌توانستند بخوانند و بنویسند.
خانم «بریزانسکی» یادآورشد: پیامبرگرامی اسلام، حضرت محمد(ص) بعد از جنگ بدر دستور داد که اگر یک اسیر ۱۰ مسلمان را سواد بیاموزد، او را آزاد کنند و یا وحی به حضرت رسول(ص) با آیه «اِقراء» شروع شده است.
وی ادامه داد: به هرحال تلاش برای یادگیری و خواندن برای هر مرد و زن در اسلام واجب شمرده شده است و ما روایتی داریم که برای یادگرفتن علم، حتی بایستی به چین رفت، چون در آن زمان چین از مناطق دور به حساب می‌آمد، ما حتی در قرآن آیات مختلفی داریم که در آن اشاره شده است انسان‌ها در وجود کهکشان‌ها و آسمان‌ها تعقل کنند.
«بریزانسکی» افزود: هدف انتشارات سفینه، بر این است که از جوانان دانش پژوه و همچنین از معنویت و خردِ فرهنگی حمایت کند، نام سفینه یعنی کشتی، وسیل‌های که دینامیک، پیشرفت و خرد را در خود دارد، حضرت محمد (ص) فرمودند «من شهر علم هستم و علی درِ آن و خانواده من مانند کشتی نوح است که هر کس در آن نشیند یا به آن توسل جوید نجات پیدا کرده و رستگار خواهد شد.»
وی در ادامه گفت: برای این‌که مسلمانان بتوانند در جامعه اتریش تشریک مساعی داشته باشند، بایستی نسبت به حقوق خود آگاه باشند.
«بریزانسکی» در پایان افزود: انتشارات سفینه مکانی خواهد بود برای مؤلفین جوانی که درآمد زیادی ندارند و بخواهند کتاب خود را منتشر کنند، آن‌ها می‌توانند از طریق ایمیل این انتشارات، با ما تماس بگیرند و ما در حد توان خود به آنها کمک خواهیم کرد، همچنین افرادی که می‌خواهند در این راستا به این انتشارات چه مستقیم و یا غیر مستقیم کمک کنند، می‌توانند از طریق ایمیل این انتشارات به آدرس  office@safineh.at با ما تماس بگیرند.
علیرضا ملکیان رایزن فرهنگی ایران در وین در ادامه مراسم اظهار داشت: در قانون اساسی اتریش آزادی مذهب به عنوان یک اصل کلی، پذیرفته شده است و انسان‌هایی که در این کشور زندگی می‌کنند بایستی نسبت به حق و حقوق خود آگاه باشند و این آگاهی در واقع پیش شرطی برای یک همزیستی سازنده و با احترام متقابل در جامعه است.
وی افزود: قانون به رسمیت شناختن اسلام در اتریش به ۱۰۰ سال پیش یعنی سال ۱۹۱۲برمی‌گردد و از آن تاریخ، مسلمانان به عنوان بخشی از جامعه اتریش و در واقع بخشی از تاریخ و سنت اتریش محسوب شده و می‌شوند.
رایزنی فرهنگی ایران در وین پس از تحقیقات گوناگون و گفت‌وگو با مسلمانان و مراکز اسلامی در دو سال اخیر به این نتیجه رسید که عدم وجود کتابی جامع که تمام مقررات و قوانین مربوط به مسلمانان را در برگیرد نقطه‌ی ضعفی در جامعه مسلمانان اتریش است و برطرف کردن این کمبود ضروری است، زیرا آگاهی از این قوانین در بهبود زندگی و پیشرفت زندگی فردی و اجتماعی آنها بسیار موثر خواهد بود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.