خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

قانون اساسی مذهبی برای مصر را نمی‌پذیریم

به گزارش ادیان‌نیوز به نقل از ایسنا، این اظهارات نشانه‌ای است مبنی بر این‌که پاپ تئودوروس دوم که اخیراً به عنوان پاپ قبطی‌های جهان برگزیده شد، با گروه‌های سکولار و اقلیت مذهبی مسیحیان نسبت به ایفای نقش اسلام در قانون اساسی جدید مصر مقابله خواهد کرد.
وی در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه یک روز پس از برگزیده شدن وی انجام داد، گفت: قیامی که سال گذشته باعث سقوط حسنی مبارک شد، راه را برای ایفای نقش عمومی گسترده‌تر قبطی‌های مصر باز کرده است.
وی در این مصاحبه تأکید کرد که به عنوان پاپ جدید، جامعه مسیحیان مصر را تشویق خواهد کرد در زندگی سیاسی و عمومی و همین‌طور انتخابات مشارکت گسترده‌تری داشته باشند.
تئودوروس گفت که اقلیت مسیحی مصر سالیان متمادی به عمد به حاشیه رانده شده‌اند. ده‌ها سال دموکراسی جعلی و در حاشیه قرار داشتن موجب شده که قبطی‌ها منزوی شوند، اما این مسئله کم کم در حال تغییر است و نیاز به زمان دارد. مشارکت قبطی‌ها نیاز به تشویق دارد و مادامی که جامعه منصف بوده و دموکراسی منصفانه ایجاد شود، شاهد مشارکت خواهید بود.
وی افزود که ثروت مصر در آمیزه فرهنگی آن بین مسلمانان و مسیحی‌ها قرار دارد.
پاپ تئودورس تأکید کرد: قانون اساسی جدید مصر که توسط هیئتی به رهبری اسلام‌گرایان تدوین می‌شود، در صورتی که بیش از حد مذهبی باشد، قابل پذیرش نخواهد بود. قوانین مذهبی در قانون اساسی جایی ندارند. قانون اساسی برای همه ما است تا با یکدیگر زندگی مشترک و مسالمت‌آمیز داشته باشیم. ما به همدیگر احتیاج داریم. این قانون اساسی است که ما را گرد هم می‌آورد. هرگونه متمم و یا نشانه‌ای که قانون اساسی را مذهبی کند، قابل پذیرش نخواهد بود. نه فقط برای قبطی‌ها بلکه برای بسیاری بخش‌های دیگر جامعه.
وی از رئیس‌جمهور مصر خواست به سبب تهدیدها و بی‌احترامی‌های مکرر علنی و یا رسانه‌ای علیه مسیحیان به آن‌ها اطمینان خاطر داده شود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.