خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نتایج یک نظرسنجی درباره وضعیت دینی در جمهوری آذربایجان

به گزارش ادیان‌نیوز به نقل از سلام‌نیوز، طبق این گزارش، ‌بیش از ۸۶ رصد مردم این کشور از آزادی‌های دینی ایجاد شده توسط دولت راضی هستند. بر این اساس ۳۶ درصد از وضعیت حاضر راضی، ۵۰ درصد بسیار راضی، ۵/۹ درصد بسیار ناراضی و ۸/۲ درصد نیز از وضع فعلی ناراضی هستند.
نگاه منفی مردم آذربایجان به وهابیت
طبق همین نظرسنجی، بیش از ۷۳ درصد از مردم جمهوری آذربایجان نگاه منفی نسبت به جریان سلفی وابسته به وهابیت در این کشور دارند. بر این اساس ۳۰ درصد از مخاطبان به دلیل رادیکال بودن وهابیت و ۴۲ درصد نیز به دلیل ایدئولوژی وهابیت نسبت به این جریان واکنش منفی نشان داده‌اند.
هم‌چنین ۱۲ درصد از مخاطبان نیز اعلام کرده‌اند که اطلاعات جامعی درباره وهابیت ندارند. از دیگر سو نیز ۲ درصد از مخاطبان نگاه مثبتی به فعالیت‌های وهابیت دراین کشور داشته‌اند.
افزایش علاقه‌مندی به دین و ارزش‌های ملی ـ معنوی
بر اساس این سنجش افکار، علاقه به دین و ارزش‌های ملی ـ معنوی در میان مردم آذربایجان افزایش یافته است. مخاطبانی هم که نظر ممتنع داده‌اند، طرفدار مستحکم‌تر شدن مناسبات دولت و دین بوده‌اند. اکثریت دینداران نیز از مدل سنتی رایج در آذربایجان یعنی رواداری دینی حمایت کرده‌اند.
عدم تغییر دین در میان مردم
طبق این نظرسنجی، ۹۶ درصد خود را مسلمان می‌دانند، ۸/. صدم درصد مسیحی ارتدکس و ۱/. درصد بودایی، ۷/۱ درصد خود را پیرو سایر ادیان و مابقی به هیچ دینی اعتقاد ندارند.
۴۵ درصد نیز خود را متعلق به هیچ مذهبی نمی‌دانند و فقط خود را مسلمان می‌دانند. ۳۸ درصد خود را شیعه و ۱۴ درصد خود را سنی می‌دانند. ۲ درصد نیز ادعا داشته‌اند که تاکنون به این مسئله فکر نکرده‌اند.
در ۵ سال اخیر، ۸۳ درصد مردم آذربایجان در دین خود تجدید نظر نکرده‌اند. در همین مدت ۱/۰ صدم درصد از مسیحیان این کشور به دین اسلام مشرف شده‌اند. ۸/۳ درصد از مخاطبان نیز از بی‌اعتقادی به خداوند به اعتقاد به خداوند تغییر عقیده داده‌اند. ۳/۱۰ درصد از خداباوران نیز در اعتقاد خود راسخ‌تر شده‌اند. ۹/۰ صدم درصد از خداباوران نیز در اعتقاد خود ضعیف‌تر شده‌اند.
اکثر مردم موافق استفاده از حجاب در مدارس هستند
در ادامه این نظرسنجی آمده است که ۲/۴۲ درصد از مردم آذربایجان هیچ مشکلی با حجاب دختران در مدارس ندارند. ۸/۱۳ درصد معتقد به آزادی در نوع پوشش دختران در مدارس هستند.
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.