خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

زندگی زیرزمینی و ده ساله فرقه‌ای در روسیه

به گزارش ادیان‌نیوز،‌ در اطراف شهر کازان، مرکز جمهوری تاتارستان، فردی به نام Fajsrachman Statarow زندگی می‌کند که خود را پیامبر جدید خدا معرفی می‌کند. او در ده سال گذشته هوادارانی به دور خود جمع کرده و فرقه‌ای تشکیل داده‌ است. مقامات روسی به‌تازگی به وجود این فرقه پی برده‌اند.
هفته گذشته سازمان اطلاعات و امنیت روسیه، زیرزمینی ۸ طبقه‌ با اتاق‌های متعدد در شهر کازان کشف کرد. بیش از ۶۰ نفر در محیطی ۷۰۰ مترمربعی زندگی می‌کردند و بسیاری از آنان در اتاق‌هایی بدون نور و هوا به سر می‌بردند. کودکان آموزش نمی‌دیدند و هیچ رابطه‌ای با دنیای بیرون نداشتند.
پس از کشف این فرقه، ۱۹ نفر از  ۲۷ کودک موجود در زیرزمین به بیمارستان منتقل شدند. برخی از این کودکان نشانه‌هایی از بیماری سل داشتند. یک دختر باردار ۱۸ ساله نیز در میان اعضای فرقه بود. والدین این کودکان اکنون با اتهام سوءاستفاده از فرزندان‌شان روبه‌رو هستند.
مؤسس این فرقه متولد سال ۱۹۲۹ است و در زمان شوروی سابق به عنوان مفتی با روحانیان اهل تسنن در مناطق اروپایی اتحاد جماهیر شوروی همکاری می‌کرد. او در مساجد متعددی فعالیت داشته اما زمانی رسید که با مقامات روحانی دچار اختلاف شد. دلیل آن این بود که او خود را فرستاده خدا و در ردیف پیامبر اسلام می‌دانست.
با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، فعالیت برای این فرد آسان‌تر شد. او در تبلیغ فرقه خود، جدایی از مسیحیان، یهودیان و مسلمانان را توصیه می‌کرد.
کشف این فرقه و زیرزمین محل سکونت اعضای آن پس از ۱۰ سال تصادفی بود. مسئله با سوءقصد به مفتی جمهوری تاتارستان و تحقیقات پلیس آغاز شد. جمهوری تاتارستان با اکثریت مسلمان خود در ۸۰۰ کیلومتری شرق شهر مسکو واقع است و پلیس روسیه در شک به اسلام‌گرایان تندرو در این ترور و پیگیری‌های خود به وجود این فرقه پی برد.
الکسی مالاشنکو، کارشناس مسائل اسلام در مسکو معتقد است که این‌گونه فرقه‌ها در مسیحیت ارتودوکس نیز وجود دارند اما  محکوم می‌شوند. او مشکل را در این می‌بیند که «روحانیون اهل تسنن چنین فرقه‌هایی را رقیبی برای خود نمی‌بینند». مالاشنکو می‌‌گوید که روزنامه‌های روسی در سال ۲۰۰۸ راجع به این فرقه گزارش داده بودند، اما سؤال این‌جا است که ادارات کازان چگونه اجازه داده بودند کودکان این فرقه بدون مدارک و بدون دسترسی به مدارس در آن زیرزمین زندگی کنند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.