خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

زنان مسلمان در امریکا در گفت‌وگو با وونه حداد

Yvonne Yazbeck Haddadادیان نیوز / خانم وونه یازبک حداد (Yvonne Yazbeck Haddad) استاد رشته تاریخ اسلام و ارتباطات اسلام و مسیحیت در دانشگاه جرج تاون است. یکی از زمینه‌های پژوهشی موردعلاقه او اسلام در غرب است و به همین دلیل در سالیان اخیر، بیشتر توجه خود را به مسئله “مسلمانان در غرب” و “جنبش‌های انقلابی اسلامی” معطوف کرد.
او دارای تألیفات بسیاری در همین زمینه است تا جایی که در بالاترین رتبه درزمینه “مطالعات مسلمانان در امریکا” جای گرفته و به‌عنوان بهترین مفسر تجربه اسلامی در ایالات‌متحده امریکا معرفی گردیده است.[۱] آنچه در ادامه خواهد آمد، خلاصه یکی از مصاحبه‌های خانم حداد در مورد وضعیت مسلمانان در جامعه امریکا است که برای آشنایی بیشتر با نظرات شخصی ایشان تنظیم شده است.
سؤال: مختصری از خودتان تعریف کنید؟
پاسخ: قبل از هر چیز، باید بدانید که من مسلمان نیستم. بسیاری از مردم به‌اشتباه تصور می‌کنند که من مسلمانم. در سوریه بزرگ شدم و شوهرم متولد اردن است. من یک پرزبیتار[۲] هستم و در سال ۱۹۶۳ به امریکا مهاجرت کردم.
سؤال: آیا شما فمینیست هستید؟
پاسخ: خیلی مشخص نیست. من همانند بسیاری از زنان مسلمان، عضو موسسه ملی زنان[۳] نیستم. معتقدم که زنان از حقوق خود بهره مند هستند و این وضعیت را در بیشتر کشورهای عربی شاهد هستیم. در سوریه زنانی هستند که حتی سالها قبل از زنان در امریکا در رشته مهندسی مشغول به تحصیل بودند.
سؤال: چگونه جنگ عراق، زنان مسلمان را در امریکا تحت تأثیر قرار داده است؟
پاسخ: امروز زنان بیشتری در امریکا حجاب را رعایت می‌کنند چرا که گمان می‌کنند ما علیه اسلام و نه علیه تروریسم اعلام جنگ کرده‌ایم. هم اکنون اسلام‌گرایی در سراسر جهان متبلور است. در گذشته تنها یک سوم زنان در قاهره مصر حجاب داشتند، اما الان این تعداد به ۹۸% افزایش پیدا کرده است. زنان امروز برای انکار عقیده بوش با رضایت کامل سر خود را می‌پوشانند، عقیده‌ای که از نظر آنها، یا پذیرش ارزش‌های امریکایی است و یا اینکه ما بر سر تو بمب می‌اندازیم.
سؤال: آیا این اسلام‌گرایی، زنان مسلمان امریکایی محصل در دانشگاه را نیز تحت تأثیر قرار داده است؟
پاسخ: بر عکس. اگر شما یک روسری بر سر کنید، در واقع گویی اعلام می‌کنید که من پذیرای رابطه نامشروع نیستم و خود را در ورطه زندگی خوابگاهی که چیزی جز شرابخواری و رابطه نامتعارف نیست، نمی‌افکنید.
سؤال: در پروژه تحقیقاتی اخیر شما پیرامون زنان مسلمان در امریکا، به چه نتیجه‌ای دست پیدا کردید؟
پاسخ: جوان‌ترها در مورد ازدواج صحبت می‌کنند. آن‌ها تنها حاضر به پذیرش فردی از درون فرهنگ خود می‌باشند. مشکل این است که مردان مسلمان می‌توانند با غیر مسلمانان (مسیحیان و یهودیان) ازدواج کنند اما زنان چنین اجازه‌ای ندارند. بنابراین، تعداد زنان بیشتر خواهد بود. مضاف به اینکه، احساس کلی در دختران بالای ۲۵ سال، این است که پیر شده و زمان ازدواج آنها دیر شده است.
سؤال: آیا تجربه زنان مسلمان سیاه پوست در امریکا از اکثریت متمایز است؟
پاسخ: البته. اسلام سیاه، در مقابله با تبعیض در شهرها، از محله‌های سیاه‌نشین[۴] سربرآورد. سیاهان از جنوب به سمت شهرهایی همچون شیکاگو و دیترویت با این ذهنیت مهاجرت کردند که مکان‌های جدید در مواجهه با سیاهان لیبرال هستند. اما برآیند عملیِ تعامل با ساکنان این شهرها، خلاف آن را اثبات کرد. هنگامی که مالکوم ایکس[۵] تبلیغ خود را آغاز کرد، ایدئولوژی او به سرعت گسترش پیدا کرد. اگر به تعلیمات آنها دقت کنید، آن را به موازات اعتقادات گروه کوکلاکس کلن[۶] درمی یابید با این تفاوت که آنها یک سفیدپوست را نمود شیطان تلقی می‌کنند. البته این نگرش هیچ ربطی به اسلام ندارد.
سؤال: دانش آموزان مسلمان در مقاطع بالای تحصیلی امریکا چه جایگاهی دارند؟
پاسخ: در حال حاضر، تعداد اندکی موقعیت قابل دسترس وجود دارد. این یک نیاز است و دانش آموزان در جستجوی آن هستند. دولت به افرادی نیاز دارد که مسلمانان را درک کند و قدرت تکلم به زبان عربی را داشته باشد، بنابراین بودجه زیادی برای حمایت از آن وجود دارد. من یک استاد در مدرسه خدمات برون مرزی هستم و می‌دانم که دانش‌آموزان به وزارت امور خارجه مراجعه می‌کردند و الان به سازمان سیا مراجعه می‌کنند. جامعه وسواسمندانه رویکردی امنیتی پیدا کرده است و همگان گمان می‌کنند که در میان آنها جاسوس‌های اطلاعاتی حضور دارند. این بخشی از سیاست نظام پلیسی[۷] (حکومت پلیسی) در امریکاست.
ارجاعات:
[۱]. Lippy, Charles H. (2002). Pluralism Comes of Age: American Religious Culture in the Twentieth Century. ME. Sharpe. P. 184.
[۲]. Presbyterian
[۳]. National Organization of Women
[۴]. Ghetto
[۵]. Malcolm X
[۶]. Ku Klux Klan
[۷]. Police State
منبع: دین آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.