خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نمایش نسخ کمیاب قرآن در موزه آکسفورد

به گزارش ادیان‌نیوز به نقل از پایگاه خبری Ashmolean؛ این نمایشگاه با نام «تصور الوهیت(معبودیت)؛ هنر و ظهور مذاهب جهان»، با ارائه آثار هنری اطلاعات جذابی در مورد ادیان مختلف در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.
نمایش نسخ کمیاب قرآن در موزه آکسفورد
در این نمایشگاه آثار هنری مذهبی از ۵ دین بزرگ جهان به نمایش گذاشته شده و در آن تاریخ هنر در ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت، هندوئیسم و بودیسم مورد توجه قرار گرفته است.
آثار به نمایش گذاشته شده نشان می‌دهد که چگونه تصورات مردم در مورد اشیا و هویت‌های دینی در گذر زمان تغییر کرده است.
به عنوان مثال، در این نمایشگاه با رجوع به آثار هنری تاریخی نشان داده شده که تصور کلی از مسیح(ع) در گذر زمان چه تغییراتی کرده است.
همچنین در نمایشگاه موزه آکسفورد نسخه‌های متنوعی از قرآن کریم به نمایش گذاشته شده است.
استفانی لنک، از مسئولان این مجموعه می‌گوید: برگه‌ها و نسخ زیبای قرآن به نمایش گذاشته در این نمایشگاه، از اولین نسخه‌های قرآنی هستند که به خط حجازی نگارش شده‌اند.
وی بیان کرد: نخستین هنرمندان مسلمان زبان هنری زیبایی برای نگارش قرآن خلق کردند و تمام تلاش خود را به کار می‌بستند تا متن قرآن را به زیبایی تمام بر روی کاغذ آورند.
لنک افزود: در میان این نسخ قرآنی، نسخه «قرآن پرستار»، متعلق به زنی به نام فاطمه، پرستار یکی از شاهزادگان در قیروان تونس، نسخه مورد علاقه من است.
وی گفت: من این نسخه قرآن را دوست دارم؛ زیرا برخلاف دیگر نسخه‌ها، اطلاعاتی در مورد نگارنده و اهداکننده آن وجود دارد. این نسخه قرآن متعلق به زنی در روزگار کهن بوده که آن را به یک مسجد اهدا کرده است.
لنک تصریح کرد: این نسخه اطلاعاتی در مورد جوامع اسلامی آن زمان به مخاطب داده و نشان می‌دهد که یک زن در آن زمان از جایگاه اجتماعی خاصی برخوردار بوده که توانسته است چنین نسخه‌ای داشته باشد و آن را اهدا کند.
نمایشگاه «تصور الوهیت؛ هنر و ظهور مذاهب جهان» تا ۲۹ بهمن ماه سال جاری میزبان بازدیدکنندگان در موزه اشمولین آکسفورد خواهد بود.
منبع: ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.