خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کشف باشگاه ورزشی ۲۳۰۰ ساله در مصر

به گزارش ادیان‌نیوز به نقل از DailyMail، به گفته باستان‌شناسان، بقایای یک ورزشگاه باستانی متعلق به عصر هلنیستی، ۲۳۰۰ سال پیش، در نزدکی قاهره کشف شده است. بقایای این ساختمان باستانی در سایت «واتفا» در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی قاهره پیدا شده است.
به گفته متخصصان، در آن دوره ورزشگاه‌ها نوعی انجمن خصوصی برای قشر مرفه جامعه محسوب می‌شد که در آن زبان یونانی، فلسفه و ورزش‌های یونان باستان آموزش داده می‌شد.
روستای باستانی «فیلوتریس» در سایت واتفا قرار داشته است که توسط «شاه پطرومی سوم» در قرن سوم قبل از میلاد مسیح پیدا شده بود.
کشف باشگاه ورزشی 2300 ساله در مصر
به گفته باستان‌شناسان، این باشگاه شامل یک لابی (مزین به مجمسه‌های سنگی)، اتاق غذاخوری، یک حیاط و یک زمین مخصوص دویدن به طول ۲۰۰ متر بوده است. همچنین یک باغ سرسبز دور ساختمان وجود داشته است.
به گفته کورنلیا رومر، سرپرست این پژوهش، این اکتشاف اثرات یونانیان بر مصریان، نه تنها در اسکندریه بلکه در مناطق روستایی، را نشان می‌دهد. این ورزشگاه‌ها به عنوان مراکز یادگیری هنرهای یونانی ایجاد شدند که عده‌ای از مردان جوان را دور هم جمع می‌کرد.
مراکز مشابهی در آتن، پرگامون، آسیای صغیر و پومپئی کشف شده است. در حالی که ورزشگاه‌ها در مصر کوچک‌تر بودند اما طراحی‌های تمام این ساختمان شبیه بهم است.
براساس گفته‌های دکتر رومر، اسکندر کبیر مصر را به بخشی از دنیای هلنیستی تبدیل کرد که هزاران ساکن یونانی زبان تحت سلطنت امپراطوری پوتلیما زندگی می‌کردند. این امر منجر به ساخت روستاهای جدید در دلتا و فایوم شد.
در این مناطق، مردم جدید در کنار بومیان زندگی می‌کردند و به آداب و رسوم یکدیگر احترام می‌گذاشتند، طوری که این روستاها هم معابد مصری داشت و هم پرستشگاه‌های یونانی.
متخصصان معتقدند که این ورزشگاه‌ها نتیجه گسترش فرهنگ هلنیستی بوده است. کتیبه‌ها و پاپیروس‌های این دوره نشان می‌دهد که باشگاه‌های ورزشی یکی از ویژگی‌های رایج دوره پتلویم بوده است، با این حال ساختمان واتفا اولین ورزشگاه کشف‌شده است.
مترجم: هانا حیدری – آنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.