خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مستند سازی موضوع های کنفرانس وحدت اسلامی

به گزارش ادیان نیوز، سی ویکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با شعار «وحدت و الزامات تمدن نوین اسلامی» از ۱۴ آذر ماه به مدت سه روز با حضور ۲۲۰ شخصیت برجسته خارجی از ۹۳ کشور و ۳۰۰ مهمان داخلی در تهران برگزار شد و با صدور بیانیه پایانی به کار خود پایان داد.
 
در کنفرانس امسال اعضای کمیسیون های تخصصی «موقعیت کنونی جهان اسلام و راهکارهای فعال کردن مؤلفه‌های فرهنگ وتمدن ساز»، «ویژگی‌های تمدن نوین اسلامی و تمایز آن از غرب»، «طرح‌های احیاگران جهان اسلام جهت تمدن سازی نوین اسلامی» و «نقش خودباوری مسلمانان و اتحادیه‌های تقریب نهاد در تشکیل تمدن نوین اسلامی» به بررسی مهمترین مسائل روز جهان اسلام پرداختند.
 
همچنین برخی مسائل در کمیسیون های «تمدن نوین اسلامی به مثابه راهبرد وحدت اسلامی»، «مساعی حمیده»، «انساب نبوی» و اتحادیه های «علمای مقاومت»، «زنان مسلمان» از سوی اندیشمندان و اعضای حاضر در کمیسیون ها مورد بررسی قرار گرفت.
 
آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم اختتامیه این کنفرانس و قبل از قرائت بیانیه پایانی از پیگیری مصوبات سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت خبر داد و در یکی از بندهای بیانیه پایانی نیز بر ضرورت تشکیل کمیته ای به منظور پیگیری مسائل مهم اسلام تاکید شد که بر همین اساس در آینده شاهد این پیگیری ها خواهیم بود.
 
محمد ناظمی اردکانی روز یکشنبه با ارائه گزارشی از برگزاری سی و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: اگر مستندسازی محتوای کمیسیون ها انجام شود، این مستندسازی زمینه ای را فراهم خواهد کرد تا موضوع های کنفرانس سی ویکم در کنفرانس های بعدی نیز مطرح شود.
 
وی اضافه کرد: در کمیسیونی که اداره آن با معاونت اجتماعی مجمع بود، در حدود ۱۵مقاله قابل ارائه دریافت شده بود که امیدوارم این مقاله ها و همچنین آنچه در کمیسیون های دیگر مطرح شد، جمع آوری و مستند سازی شود تا به صورت کتاب در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.
 
ناظمی اردکانی، برگزاری سی ویکمین کنفرانس وحدت را از جهات مختلف، موفق تر از سال های گذشته ارزیابی کرد و گفت: این موفقیت هم از لحاظ کیفیت و کمیت مهمانان دعوت شده به کنفرانس بوده که بیشتر این مهمانان از نخبگان جهان اسلام بودند و هم از نگاه محتوایی چشمگیر بود.
 
وی درباره تشکل های مردم نهاد و اتحادیه جهانی تقریب نهاد اظهار داشت: در اتحادیه های جهانی تقریب نهاد، اعضایی از اقشار نخبگانی شامل نویسندگان، هنرمندان، حقوقدانان، پزشکان، فعالان سیاسی، فعالان اقتصادی، مهندسان و خانواده های قربانی ترور یا افرادی که در جهان اسلام ایثار کرده اند و به طور کلی افرادی که پایگاه و موقعیت اجتماعی داشته اند حضور دارند و این تشکل های مردم نهاد در طول سال تلاش می کنند تا خروجی کنفرانس را که گفتمان وحدت است به رفتار اجتماعی تبدیل کنند.
 
ناظمی اردکانی همچنین گفت: در کمیسیون انساب نبوی تفاهمنامه ای چند جانبه بین ایران و چند کشور اسلامی به امضاء رسید تا در کشورهای اسلامی در سالروز ولادت حضرت زهرا(ع) مراسمی با حضور سادات اهل تسنن و شیعه با هدف عملی تقریب مذاهب برگزار شود.
منبع: خبرگزاری تقریب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.