خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آشنایی با مراسم جشن «خاج شویان» مسیحیان ارتودوکس

به گزارش ادیان نیوز، «خاج شویان» (Kreshenie) یکی از مراسم مذهبی مسیحیان است که به مناسبت غسل تعمید حضرت مسیح توسط یحیی در رود اردن برگزار می شود. مردم با این اعتقاد که آب در این روز مقدس شده است، تن به آب زده و ۳ بار صلیب می‌کشند.

این مراسم در کلیسای ارتودوکس روسیه روز ۱۹ ژانویه برگزار می شود و دولت در شهرهای مختلف مکان هایی را برای این منظور آماده می کند.

همان طور که حجاج آب زمزم را به تبرک از مکه می آورند، مردم ارتودوکس هم آبی را که در بعضی از مراسم مذهبی استفاده می‌شود، متبرک دانسته و اگه فرصتی باشد، یک بطری از آن را برمی دارند.
گاهی اوقات در روسیه، در کنار کلیساها و یا بعد از بعضی از مراسم مذهبی، مردمی را میبینید که بطری آب به دست دارند و به خانه می برند.
قطره ای از این آب میتواند آبهای دیگر را هم متبرک کند. درست مانند آتشی که در «عید پاک» (زنده شدن مسیح بعد از مصلوب شدن) از مقبره حضرت مسیح در اورشلیم می‌آید و مردم، طی مراسم عید پاک، از آن آتش شمع روشن کرده و به خانه می برند.

همه این‌ها یادآور سنت «دست گذاری» در مسیحیت است. حضرت مسیح شخصی را با دستش متبرک می‌کند، آن شخص دیگری را و تا به امروز برکت دست به دست انتقال می‌یابد.
بنابراین قطره‌ای آب متبرک، یا شعله‌ای کوچک از آتش اورشلیم، یا قطعه‌ای کوچک از لباس یک شفا یافته، می‌تواند برکت را منتقل کند.

در مراسم خاج شویان، آب دریاچه، قبلا توسط کشیش متبرک شده است. به همین دلیل بعضی از معتقدان، بعد از آبتنی، کمی از آب متبرک دریاچه را به سر و صورت همسر و بچه هایشان می پاشند تا آن ها هم متبرک شوند.

آب و آتش در اعتقادات مردم روسیه قبل از مسیحیت هم نقش مهمی داشته، مثلا در مراسم «ایوان کوپالا» که ریشه پاگانیستی داشته و شبیه چهارشنبه سوری ایرانی است. ‏

در سال ۲۰۱۴ چند روز قبل از مراسم «خاج شویان» هدیه سه مغ زرتشتی از ایران به حضرت مریم بعد از تولد حضرت مسیح، در مسکو به نمایش گذاشته شده بود و در سرمای مسکو، چندین هزار نفر برای بازدید از این نمایشگاه صف بسته بودند.

منبع: ویکی‌پدیا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.