خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تاکید بر گفت‌وگوهای دینی ایران و بلاروس

در بازدید رایزن فرهنگی ایران از دانشگاه الهیات مینسک مطرح شد؛
به گزارش ادیان
نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی ایران در بلاروس با حضور در دانشگاه الهیات شهر مینسک با سرگئی گوردون، معاون اول و سرگئی شاترافسکی، معاون امور علمی و پژوهشی این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

مختاریان در آغاز این دیدار به معرفی فعالیت‌های رایزنی فرهنگی کشورمان در بلاروس و در ادامه معرفی ظرفیت‌های عظیم علمی داخل کشور از جمله دانشگاه تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی و دانشگاه ادیان و مذاهب قم پرداخت.

وی در ادامه مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و فعالیت‌های آن را معرفی کرد و گفت: این مرکز ۲۷ سال پیش تأسیس شده است و از آن زمان تا کنون گفت‌وگوهایی با مذاهب کاتولیک، ارتدوکس، پروتستان، یهودیت، بودیسم، شینتوئیزم و …  انجام داده است.

رایزن فرهنگی کشورمان یکی از اهداف این دیدار را ضرورت پرداختن به موضوع برقراری گفت‌وگو بین دست‌اندرکاران امور دینی و دانشگاهی بلاروس با عالمان و اندیشمندان این عرصه در ایران عنوان کرد و با اشاره به تغییرات و تحولات به وجود آمده در جامعه جهانی، زایش و گسترش پدیده‌هایی همچون خشونت و بی‌عدالتی که دامن‌گیر بشر امروز شده، شباهت‌های موجود در جامعه بلاروس و ایران از حیث اهمیت و جایگاه بنیان خانواده و حفظ ارزش‌های اخلاقی مثبت موجود در جامعه، ضرورت برگزاری گفت‌وگوهای دینی در موضوع خانواده را مطرح ساخت.

آمادگی برای شرکت در برگزاری نشست‌های گفتمانی مشترک با دانشگاه الهیات مینسک و آمادگی برای تبادل هیأت‌های علمی، از دیگر سخنان ارایه شده از سوی مختاریان در این دیدار بود.

در ادامه این دیدار سرگئی شاترافسکی، معاون امور علمی و پژوهشی دانشگاه الهیات مینسک، به معرفی این دانشگاه و فعالیت‌های آن پرداخت و گفت: این دانشگاه زیر نظر مستقیم عالیجناب متروپولیت پاول، سراسقف کلیسای ارتدوکسی بلاروس فعالیت می‌کند.

وی افزود: در سابقه دانشکده الهیات موضوع گفت‌وگوی دینی با سایر کشورها وجود دارد که از جمله می‌توان به رابطه این دانشگاه با مؤسسات آموزشی ارتدوکس روسیه، دانشکده‌های پروتستان و کاتولیک آلمان، لهستان، فرانسه و سوئیس اشاره کرد. در مورد همکاری با کشورهای اسلامی، این دانشگاه بیشتر با سفارت جمهوری اسلامی ایران همکاری کرده و چندان با سایر کشورهای اسلامی همکاری ندارد.

وی با بیان اینکه وظیفه برگزاری کنفرانس‌ها در دانشگاه الهیات مینسک به عهده مؤسسه گفت‌وگوی دینی و ارتباطات مذهبی است، گفت: در سال ۲۰۰۹ میلادی این مؤسسه، کنفرانسی در خصوص گفت‌وگو با اسلام برگزار کرد که در آن نمایندگان واتیکان و ۳ استاد از دانشگاه تهران شرکت کردند. این کنفرانس‌ها معمولاً با حضور حدودا ۱۵۰ نفر برگزار شدند. برپایی این کنفرانس‌ها به ابتکار رییس فقید دانشگاه، متروپولیت فیلارت میسر و آخرین نمونه از آن در سال ۲۰۱۱ برگزار شد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.