خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تمدن اسلامی حاصل دگرپذیری و مدارا است/اسلام بر همزیستی با غیرخودی‌ها تاکید دارد

به گزارش ادیان نیوز، حجت الاسلام علی یونسی در اولین کنفرانس بین المللی «ظرفیت های راهبردی آموزه های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت آمیز »که از سوی دانشکده الهیات دانشگاه تهران صبح امروز (چهارشنبه، پنجم تیر ماه) در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه من باید از طرف شخص رییس جمهوری ایران از تمامی اندیشمندان و حضار در این مراسم که نسبت به موضوع همزیستی مسالمت آمیز توجه دارند، تشکر کنم، اظهار کرد: محور همه ادیان آسمانی توحید است که آن هم جلوه های گوناگونی دارد که در عرصه اجتماع جلوه آن همین موضوعی است که این کنفرانس برای آن برگزار شده یعنی همزیستی مسالمت آمیز.

زیست اجتماعی، همزیستی اجتماعی

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام، اقلیت های دینی و مذهبی ادامه داد: زیست اجتماعی، همزیستی اجتماعی و تمامی مباحثی که به این موضوع مرتبط است، عبارت اند از جلوه توحید در میان انسان ها و زندگی انسانی و اخلاقی آنان و حیات مسالمت آمیز  آحاد جامعه انسانی در کنار هم.

وی تصریح کرد: این در حالی است که شرک همان طور که از معنای آن بر می آید، عبارت است از جنگ، تندی، تکفیر، مطلق انگاری و عدم بردباری و عدم تحمل و دقیقا به همین خاطر است که مشرکان همواره با یکدیگر در جنگ بودند.

یونسی با تاکید بر اینکه زندگی در صلح، آشتی، بردباری و تحمل جلوه توحید در جامعه است، افزود: همان طور که پیامبر اسلام (ص) در طول حیات خود به ما نشان دادند، ایشان تلاش بسیاری کردند تا در میان اقوام و کشورها و طوایف مختلف بر اساس توحید، اتحاد ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: پیامبر اسلام (ص) این گونه بیان کردند که هر که به وحدانیت خدا و نبوت آن حضرت(ص) ایمان بیاورد، مسلمان است و در این راه باید از اجبار و افراط گرایی پرهیز کرد.

تمدن اسلامی حاصل تسامح، تساهل، بردباری، دگرپذیری و مدارای با خودی ها و غیر خودی ها بود

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام، اقلیت های دینی و مذهبی ابراز کرد: تمدن اسلامی حاصل تسامح، تساهل، بردباری، دگرپذیری و مدارای با خودی ها و غیر خودی ها بود و زمانی آشکار شد و عزت اسلام در همه جا متجلی و نمایان شد که هر جا حکمتی بود، علما و دانشمندان آن را فارغ از آنکه متعلق به چه مذهب و گرایشی است، جمع آوری کردند.

یونسی اظهار کرد: مسلمانان در طول تاریخ خود، کفار و حتی مشرکانی را که سر جنگ با مسلمانان نداشتند در جامعه خود راه دادند که این برگرفته از اخلاق حسنه یک مسلمان است.

وی ادامه داد: استفاده از شمشیر در اسلام برای کسانی است که قصد تجاوز به حریم اسلام را دارند و راهی است برای مقابله با کسانی که حرف حق را نمی پذیرند زیرا اسلام راهی غیر از دعوت برای نفوذ در قلوب مردم و آحاد جامعه معرفی نمی کند و برای زندگی نیز راهی غیر از اخلاق پیشنهاد نمی دهد.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام، اقلیت های دینی و مذهبی گفت: زور، افراط، سخت گیری، طرد و رد، مقوله هایی شیطانی هستند که جایی در اسلام ندارند و اینکه در حال حاضر ما در جامعه اسلامی در سطح جهان خود را هم تحمل نمی کنیم، فاجعه ای است که جهان اسلام در حال حاضر از آن رنج می برد.

به ما دستور داده شده است تا با دیگران و غیر خودی ها همدیگر همزیستی داشته باشیم

وی افزود: به ما دستور داده شده است تا دیگران و به ظاهر غیر خودی ها را نیز تحمل کنیم و با همدیگر همزیستی داشته باشیم، این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از جوامع اسلامی و مسلمان ها درگیر نزاع ها و جنگ هایی در داخل جامعه اسلامی و با یکدیگر هستند و در این میان برخی با صهیونیست ها همدست می شوند تا علیه بخش دیگری از مسلمانان اقدام کنند.

وی تاکید کرد: ما امروز شاهد برگزاری همایشی در حاشیه خلیج فارس برای مقابله با وحدت اسلامی هستیم و برگزارکنندگان این همایش درصدد این هستند تا عزت مسلمین و فلسطین را به باد دهند و به جای آن هیچ بگیرند.

یونسی در پایان خاطرنشان کرد: شما اندیشمندان می توانید زندگی مسالمت آمیز را در جوامع مختلف نهادینه کنید.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.