خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مولوی عبدالحمید: اسلام دین مذاکره و گفت‌وگو است

ادیان نیوز – امام جمعه اهل تسنن زاهدان با تاکید بر اینکه مشکلاتی در جهت زندگی مسالمت آمیز در کشور داریم،  گفت: هنوز آنطور که باید برخی موضوعات مربوط به اهل سنت مراعات نمی شود، این در حالی است که حرمت همه انسان ها در ادیان، مذاهب، اقوام و نژادهای مختلف باید به یک اندازه حفظ شود.

ظرفیت عظیمی در دین اسلام برای ایجاد یک زندگی‌مسالمت آمیز وجود دارد

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا به اهمیت فراهم کردن ساز و کارهای زندگی مسالمت آمیز در جامعه در شرایط امروز اشاره کرد و گفت: ظرفیت عظیمی در دین اسلام برای ایجاد یک زندگی‌مسالمت آمیز وجود دارد که می تواند راهنمای همه بشریت برای شکل گیری این نوع زندگی باشد. توجه به سازوکارهای لازم به منظور فراهم نمودن زندگی مسالمت آمیز بین همه اقوام، نژاد ها و قومیت های مذهبی در وضعیت فعلی جامعه بسیار می تواند حیاتی باشد و موجب خواهد شد بسیاری از مشکلات فعلی کشور را حل کند. در واقع زندگی‌مسالمت آمیز یک دستور دین اسلام است و براساس آن مسلمانان باید بر اساس اخلاق اسلامی با همه انسان ها در دین، مذهب و عقاید مختلف رفتار کنند.

در یک جامعه دینی حقوق همه انسان ها و افراد باید رعایت شود

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس دستور قرآن ما باید حرمت همه انسان ها را داشته باشیم و حفظ کنیم و در یک جامعه دینی حقوق همه انسان ها و افراد باید رعایت شود.

زندگی مسالمت آمیز آنطور که باید هنوز در جامعه ما رعایت نمی شود

امام جمعه اهل تسنن زاهدان با تاکید بر اینکه قدم های خوبی برداشته شده اما زندگی مسالمت آمیز آنطور که باید هنوز در جامعه ما رعایت نمی شود، تاکید کرد: متاسفانه هنوز مشکلاتی در این زمینه داریم و هنوز آنطور که باید برخی موضوعات مربوط به اهل سنت مراعات نمی شود این در حالی است که حرمت همه انسان ها در ادیان، مذاهب، اقوام و نژادهای مختلف باید به یک اندازه حفظ شود.

وی همچنین برگشت به سوی قرآن و سیره آن را تنها راهکار حفظ حرمت مسلمانان و همه انسان ها در جامعه دانست و گفت: هم علما و هم دولتمردان باید مسئولیت خود را در ایجاد یک زندگی مسالمت آمیز مبنی بر کرامت انسانی در جامعه انجام بدهند. ضمن اینکه مردم هم در فراهم نمودن این نوع زندگی نقش حیاتی دارند و باید در ایجاد یک زندگی قرآنی در جامعه کمک کنند.

حق توهین به مقدسات مردم را نداریم

مولوی عبدالحمید خاطر نشان کرد: ما با همه انسان ها مشترکات و منافعی داریم و به این دلیل است باید با همه آنها بر اساس مصالحه، نیکی، حسن نیت و مسالمت آمیزی داشته باشیم،  ضمن اینکه دین اسلام دینی تعامل، انصاف، انسانیت، دوراندیشی، عدالت و مساعدت است و خشم و تندروی در آن جایگاهی ندارد. بر این اساس ما باید به همه ادیان ابراهیمی، کتابهای آسمانی و عقاید مختلف احترام بگذاریم و حق توهین به مقدسات مردم را نداریم.

فراوان دیده می شود مسلمانان به جای تحمل غیرمسلمان،  یکدیگر را هم تحمل نمی کنند

امام جمعه اهل تسنن زاهدان با بیان اینکه امروز چه بسیار مسلمانان از کتاب خدا فاصله گرفتند، گفت: متاسفانه این موضوع موجب شده فراوان دیده می شود مسلمانان به جای تحمل غیرمسلمان یکدیگر را هم تحمل نمی کنند. این در حالی است که کشورهای اسلامی نباید کاری کنند که دشمن از آن سو استفاده کند.

اسلام دین افراط‌گرایی نیست

وی تاکید کرد: بعد از اینکه حق نازل شد، مردم اختیار دارند و ما حق نداریم در دین مردم و حتی آنهایی که با ما می‌جنگند، اجبار کنیم. آیات روشن از این امر در قرآن وجود دارد. اسلام دین افراط‌گرایی نیست و تندروی، افراط‌گرایی، تبعیض گرایی، بی انصافی و بی‌عدالتی در آن جایی ندارد. اسلام دین حقوق دیگران است.

متاسفم که امروز تفرقه و اختلاف در کشورهای جهان اسلام وجود دارد. اسلام دین مذاکره و گفت وگو است

مولوی عبدالحمید گفت: بسیار متاسفم که امروز تفرقه و اختلاف در کشورهای جهان اسلام وجود دارد. امروز دشمن  بین کشورهای اسلامی اختلاف انداخته‌‌ و سعی دارد، از این تفرقه‌ها بهره ببرد. به نظرم اسلام دین مذاکره است و راه‌حل، تنها مذاکره و گفتگو است.

رعایت حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی به انسجام و برادری کمک می‌کند

ما در ایران اسلامی از گفتمان «صحبت» استفاده می‌کنیم

امام جمعه اهل تسنن زاهدان در پایان توضیح داد: مسلمانان باید حقوق یکدیگر را به رسمیت بشناسند. رعایت حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی به انسجام و برادری کمک می‌کند. ما در ایران اسلامی از گفتمان صحبت استفاده می‌کنیم و راه ما راه وحدت اسلامی است. مسلمان باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با هم برای حل مشکلات گفتگو کنند.

انتهای پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.