خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دهه کرامت فرصتی برای امداد‌های اجتماعی شود/ ضرورت تقویت هنر آیینی سرور مذهبی

به گزارش ادیان نیوز، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در جوامع اسلامی و شیعی نیز زمان‌های مقدسی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها بهره وری‌های لازم را داشت. از زمان‌های شهادت امامان و ائمه اطهار تا حدودی توانسته ایم بهره‌های کافی را ببریم.

وی تصریح کرد: توجه به زمان‌های سرور نیز مانند زمان‌های سوگ ضروری است. ما توانسته ایم از دهه‌های محرم، صفر، فاطمیه و … بهره‌های کافی را ببریم و باید بتوانیم از دهه‌های سرور مانند دهه کرامت و ولایت نیز بهره‌های کافی را ببریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این به معنای کاهش بهره گیری از دهه‌های سوگ نیست بلکه به معنای توجه به دهه‌های سرور مانند دهه‌های سوگ مذهبی است تا بتوان از ظرفیت‌های آن نیز به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در این مسیر در ابتدای راه هستیم و باید دهه‌های سرور مذهبی بیافرینیم و در پرتو آن تجربه آفرینی کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که چگونه دهه‌های سوگ به دهه‌های نسبتا موفق تبدیل شده، گفت: دهه‌های محرم، صفر و فاطمیه با کارکرد‌های مختلفی که دارد در حوزه‌های معرفتی، اجتماعی و عاطفی آثار خود را دارد و دهه کرامت هم مانند این دهه‌ها باید آثار خود را در جامعه داشته باشد که این امر نیاز به زمان دارد و باید به تجربه‌های دهه‌های سوگ توجه کنیم و از آن‌ها در دهه‌های سرور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: کنش گری یکی از ویژگی‌های دهه‌های سوگ مذهبی است. کسانی که در مراسم مذهبی سوگ حضور دارند به مرور زمان کنش برایشان تعریف شده؛ به این معنا که فعال هستند و احساس میهمان بودن ندارند؛ بنابراین خاصیت کنش گری ایجاد ارتباط عمیق است که به مروز زمان افراد را به کنشگران تبدیل کرده است.

صالحی تصریح کرد: اگر دهه‌های سرور هم اینگونه شود باید تعریف کنشگری داشته باشد. به این معنا که افرادی که در مراسم سرور مذهبی شرکت می‌کنند فقط میهمان نباشند، زیرا میهمان بودن یک تجربه سریع است که پایدار نمی‌ماند.

وی ادامه داد: مقوله دیگر، حضور فراگیر، متحول و گسترده در مراسم سوگ است که سنین مختلف از کودک نوپا تا پیرمرد عصا به دست، جنسیت‌های مختلف، قومیت‌های مختلف، ادیان مختلف، کم حجاب و با حجاب و … در آن حضور دارند. همه در مراسم سیدالشهدا شرکت می‌کنند و نیازی به شناسنامه و اتیکت ندارند و وجدان جمعی، مذهبی و دینی پذیرفته است که همه بر سر این سفره می‌توانند بنشینند؛ بنابراین در سرور‌های مذهبی نیز باید این احساس ایجاد شود و کسی حس غربت نکند و حضور فراگیر در فضای سرور هم وجود داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دهه کرامت نیز مانند دهه‌های محرم، صفر، فاطمیه و … باید مردمی باشد، زیرا فعالیت‌های اینچنینی با دستورالعمل و بخش نامه پایدار نمی‌ماند. اگر دهه کرامت بخواهد پایدار بماند نباید به نهاد‌ها و سازمان‌ها وابسته شود و پرچم آن باید مانند محرم و صفر به دست مردم باشد. البته دولت و حاکمیت باید تعهدات خود در این زمینه را داشته باشد.

ضرورت تقویت هنر آیینی سرور مذهبی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تقویت هنر آیینی سرور مذهبی تاکید کرد و گفت: سوگ‌های مذهبی مانند محرم و صفر به مرور زمان و بر اساس تجربه ها، عواطف و … دارای هنر آیینی شده است. سوگ‌ها دارای شعر خوب، سرود خوب، آوا و موسیقی خوب و … هستند که تقویت هنر آیینی سرور مذهبی نیز از ضروریات است.

وی در عین حال تصریح کرد: اگر بخواهیم دهه‌های کرامت و ولایت و جشن‌های شعبانیه و بهار مهربانی را تکثیر کنیم و توازن بین سوگ و سرور مذهبی پدید آوریم، باید حوزه هنر در بخش‌های سرور را جدی‌تر بگیریم.

صالحی گفت: مقوله دیگری که در مراسم سوگ مذهبی به آن توجه شده لذت‌های حسی، عقلی و روحی است. فردی که در مراسم سوگ مذهبی شرکت می‌کند با جاذبه‌های بصری، ذائقه و معارف مواجه می‌شود و در حوزه ایام سرور نیز باید ترکیب این سه حس مورد توجه قرار بگیرد.

عضو کابینه تدبیر و امید در پایان گفت: دهه کرامت دارای کارکرد‌هایی است. برگزاری جشن‌ها و سرور‌های مذهبی یکی از این کارکرد‌ها به شمار می‌آید. کارکرد دیگر آن این است که به دلیل اینکه به وجود حضرت امام رضا (ع) گره خورده است، می‌تواند به فرصتی برای امداد‌های اجتماعی تبدیل شود و با فرصت سنجی‌ها استفاده وسیع تری از آن در این زمینه داشت و در این دهه در فضای عام به امداد‌های اجتماعی و به طور خاص به مناطق سیل زده کشور توجه داشت.

فعالیت عملیاتی ۶ کارگروه در دهه کرامت

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی مشاور وزیر و رئیس شورای هماهنگی دهه کرامت با بیان اینکه هفدهمین جشن‌های مردمی دهه کرامت با شعار «خدمت کریمانه و مهربانی به رسم اهل بیت (ع)» از ١٣ تا ٢٣ تیر سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: حضور این شورا در کنار یکدیگر توجه و علاقه مندی به اهل بیت (ع) است که با وجود سلائق و نظرات مختلف با همدلی و وحدت در کنار هم به اهل بیت (ع) خدمت می‌کنند.

وی با اشاره به برخی اقدامات این دوره از شورای بزرگداشت دهه کرامت، افزود: امسال ۶ کارگروه به صورت عملیاتی فعالیت دارند.

حجت الاسلام ارزانی ادامه داد: این شش کارگروه شامل کارگروه‌های تشکل‌های مردمی، محتوایی و فرهنگی، هنری، ارتباطات و فضای مجازی، دانشگاهیان، اقوام و ملل و هیات اندیشه ورزان است.

وی افزود: تاکنون ٧ جلسه با اعتاب مقدس مشهد، قم، شیراز و شهر ری و کارویژه‌ای نیز در استان لرستان داشته ایم.

دبیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: در حوزه تشکیل ستاد‌های استانی، بین الملل، تاکید بر توجه و یاری رساندن به مناطق سیل زده و … نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی در پایان گفت: باید تلاش کنیم جشنواره‌ها به صورت تشکل‌های مردمی برگزار شود.

توجه بر تولید محتوا

در بخش دیگری از این نشست محمودرضا برازش مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) گفت: در سازمان ها، نهاد‌ها و استان‌های مختلف کشور اقدامات مختلفی برای دهه کرامت در حال پیگیری و انجام است.

وی افزود: روز گذشته برنامه ورود نمادین حضرت امام رضا (ع) به نیشابور برگزار شده است.

برازش تاکید کرد: امسال تلاش کردیم از حجم و تعداد جشن‌ها بکاهیم و بیشتر به موضوعات محتوایی و تولید محتوا توجه کنیم.

در این جلسه نمایندگان هیات اندیشه ورزان، استان مقدس شاه چراغ، آستان شاه عبدالعظیم، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت کشور، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، آستان قدس رضوی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مسئولان کارگروه‌های هنری و اقوام و ملل گزارشی از مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات خود در حوزه دهه کرامت ارائه دادند.

در پایان این نشست پوستر هفدهمین جشن‌های مردمی دهه کرامت از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

گفتنی است دهه کرامت از ١٣ تا ٢٣ تیر سال جاری با برگزاری جشن ها، مسابقات، فعالیت‌های فرهنگی، هنری، دینی، ورزشی و … در سراسر کشور برگزار می‌شود

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.