خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

زیست مسالمت‌آمیز ادیان در یزد مشوق یونسکو در ثبت این شهر بود

به گزارش ادیان نیوز – ردنا ، در دومین سالگرد ثبت یزد در فهرست جهانی یونسکو ، پیش از ظهر امروز نشست خبری گرامیداشت دومین سال ثبت جهانی شهر تاریخی یزد با حضور مسئولان میراث‌ فرهنگی و شهردار یزد و اصحاب رسانه در سالن فجر سازمان میراث‌ فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مقام میزبان به مهمانان یزدی و خبرنگاران حاضر در نشست خیر مقدم گفت و با اشاره به ثبت جهانی شهر یزد در فهرست یونسکو خاطر نشان کرد: دو سال از ثبکردشت جهانی شهر یزد می‌گذرد و این شهر تاریخی از این جهت منحصر‌ به فرد است که حالت مسکونی خود را حفظ کرده و هنوز هم وقتی در کوچه پس‌کوچه‌های یزد قدم می‌زنیم می‌توانیم بوی سنت را از شهری که در آغوش کویر خفته، استشمام کنیم.

 

نگهداری شهر قنوت و قناعت نیاز به همتی عالی دارد

علیرضا بای در توصیف این شهر منحصر به فرد اظهار داشت: یزد شهر بادگیرها، شهر تاریخی قنوت و قناعت است که در طول تاریخ مردمانی یکتا پرست در این شهر زندگی کرده اند و اینک این شهر به همت ایران ثبت جهانی شده است.

وی با اشاره به همتی بلند و الزامی حیاتی در امر حفاظت از ابنیه تاریخی یزد متذکر شد: نگهداری یزد بعد از ثبت جهانی همتی عالی می طلبد. خدا را شاکریم در سرزمینی زندگی می‌کنیم که تنوع آثار تاریخی بسیاری دارد و مسئولان را ملزم می کند تا با ثبت جهانی این آثار نسبت به حفظ و حفاظت آن‌ها کوشا باشند.

تحولات سازنده بعد از ثبت جهانی یزد

در ادامه این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اینکه امروزه ایجاد شهری در دل کویر بدون وجود آب غیرممکن است، خاطر نشان کرد: با این وجود صدها سال پیش این غیر ممکن، ممکن شد و شهری بنام یزد در دل کویر ساخته شد و نیاکان ما با متریال های ساده ای چون خشت و گل توانستند بناهای مختلف و سازه های گوناگون و زیبایی در این شهر به وجود بیاورند و در دل کویر باغ هایی ایجاد کنند. همین موضوع ساده در قالب شهری تاریخی به نام یزد به عنوان یک نبوغ فرهنگی به یونسکو ارائه شد و مورد توجه قرار گرفت و در نهایت به ثبت جهانی رسید.

مصطفی فاطمی در بخش دیگری از سخنانش به تحولات مثبتی که پس از ثبت جهانی یزد در این شهر صورت گرفته اشاره کرد و یاد‌آور شد: ادامه پایش ها در بافت یزد، گسترش فعالیت های علمی و آموزشی، افزایش تعاملات بین المللی در حوزه پژوهش، افزایش توجه پژوهشگران داخلی و خارجی به معماری گلی، افزایش توجه جامعه جهانی به سایر ظرفیت‌های یزد، افزایش ورود فن‌تورها به یزد، افزایش میزان سرمایه‌گذاری، افزایش ورود گردشگران و… از مهمترین اتفاقاتی است که بعد از ثبت جهانی یزد اتفاق افتاده است که این این رخداد ها زمینه ساز تحولات بعدی است.

توجه یونسکو به زیست مسالمت آمیز ادیان مختلف در یزد

وی در بخش دیگری از سخنانش به زندگی مسالمت آمیز توام با آرامش پیروان ادیان و فرق مختلف در این شهر که برای یونسکو حائز اهمیت بوده، اشاره و عنوان کرد:  البته زیست مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در کنار هم در یزد نیز موضوع دیگری بود که برای یونسکو جذاب بود و توانست به ثبت جهانی این شهر کمک کند. موضوع ثبت جهانی یزد از ۱۵ سال قبل و در زمان ثبت ملی آن آغاز شد و خوشبختانه بعد از سال‌ها تلاش به نتیجه رسید و شهر یزد ثبت جهانی شد.

۱۰ سال آینده، یزد عاری از فقر می شود

شهردار یزد دیگر سخنران این نشست بود که با تصریح به صیانت از داشته های تاریخی یزد،  خاطر نشان کرد: ما موظف هستیم که در شهرداری یزد میراث جهانی را حفظ کنیم و به نسل های بعدی انتقال دهیم.

جمال‌الدین عزیزی اضافه کرد: ما تلاش کردیم تا بافت تاریخی یزد نمونه کامل امید به زندگی و پویایی باشد و بر این اساس شهر تاریخی یزد را ثبت کردیم که انشالله تا ۱۰ سال آینده شرایط زندگی در شهر یزد بهبود می یابد و فقر از بین می رود و شرایط ایده آلی برای این شهر فراهم خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامت صورت گرفته در این شهر اشاره کرد و گفت: ما تلاش کردیم ۳۵ مورد تملک در بافت تاریخی انجام دهیم. ۱۲ پلاک به وسعت ۶ هزار متر مربع برای عرضه صنایع‌دستی ایجاد شد و نزدیک به ۳۰۰ هزار متر مربع کف‌سازی معابر را انجام دادیم. ضمن آنکه بدنه‌سازی دیوارهای بخش تاریخی انجام شده و ۷۰ حلقه چاه حفر و ۱۵ سرویس بهداشتی در بافت تاریخی ایجاد شده است. گرچه باید تصریح کنم منحصراً بافت تاریخی مد نظر نیست و اقدامات شهرداری در شهر انجام می‌شود.

تصویب طرح هادی حفاظت محور یزد

شهردار یزد در ادامه عنوان کرد: مورد بعد تصویب طرح هادی حفاظت محور یزد بود که از سوی شورای عالی معماری استان یزد به تصویب رسید.

وی با اشاره به گمانه ای که در ثبت تاریخی یزد موثر بوده اظهار داشت:  شاید به این دلیل شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی ثبت شد که  بسیاری از اقداماتی که در شهرهای دیگر انجام می‌شود، در این شهر و استان انجام نشده و همین امر موجب شده تا اصالت تاریخی این شهر و منطقه حفظ شود.

یزد با ۱۳۰ هزار گردشگر خارجی، باید به آماری میلیونی برسد

«ثبت جهانی یزد، پایان راه نیست بلکه آغاز یک فعالیت مهم است. یزد دارای ظرفیت های بسیار زیادی است و ظرفیت‎های پنهانی دارد که باید شناخته شود.»

عبارت فوق آغاز سخنان مدیرکل بافت ها، بناها و محوطه های تاریخی سازمان میراث‌ فرهنگی است که در تشریح وضعیت شهر تاریخی یزد عنوان و در ادامه تصریح کرد: اگر کمک خبرنگاران و اصحاب رسانه نباشد در ادامه کار شکست می‌خوریم. چرا که یزد در حال حاضر ۱۳۰ هزار گردشگر خارجی دارد. اما با توجه به شهر جهانی یزد این عدد باید میلیونی باشد که این اتفاق خواهد افتاد. چرا که بعد از ثبت جهانی یزد، شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این شهر بودیم و همکاری بسیار خوب دستگاه‌های دولتی، دوستداران میراث فرهنگی، سازمان های مردم نهاد و… باعث شد تا شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این شهر باشیم.

سیدهادی احمدی با اظهار تاسف از ناشناخته ماندن یزد عنوان کرد: یزد ثبت جهانی شده اما ۸۰ درصد بافت‌ها و مکان‌های تاریخی آن ناشناخته مانده است که باید روی جنبه‌های ملموس و ناملموس تاریخی این شهر بیشتر کار شود.

اختصاص بیش از ۵ میلیون یورو به دانشگاه از سوی یونسکو

احمدی در رابطه با تخصیص اعتبارات شهر یزد یاد آور شد: امسال ۱/۵ میلیون یورو از طریق اتحادیه اروپا و با حمایت یونسکو به دانشگاه شهر یزد اختصاص داده شده است.

آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای حضور میلیونی گردشگران

مدیرکل بافت ها، بناها و محوطه های تاریخی سازمان میراث در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: هر چند تعداد ۱۰۰ هزار نفر گردشگر ورودی برای یزد که جهانی شده است کم است و باید این تعداد میلیونی باشد اما معتقد هستم بالاخره شاهد این اتفاق خواهیم بود و تحریم‌ها برداشته می‌شود. بهتر است از فرصت ایجاد شده برای آموزش و انجام کارهای نرم‌افزاری و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای حضور میلیونی گردشگران استفاده کنیم.

پرسش و پاسخ اهالی رسانه با مسئولان نشست

حس ختام این نشست پرسش و پاسخ خبرنگاران بود هر خبرنگار به نمایندگی از رسانه خود به طرح سوالات و بیان دیدگاه های خود پرداختند و هر یک از مسئولان به قدر و قاعده زمانی که ممکن بود پاسخگو شدند.

سرنوشت خانه فرخی یزدی و توقف تخریب بافت های تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد در پاسخ به پرسشی در رابطه با وضعیت خانه فرخی یزدی گفت: مرمت خانه فرخی در حال انجام است و این قول را می دهم که در ۲۵ مهرماه، این خانه به طور کامل افتتاح کنیم.

وی در خصوص تخریب بافت های تاریخی که سوال دیگری بود، عنوان کرد: خوشبختانه تخریب ها در یزد بسیار کاهش یافته است. فعالیت های خوب دوستداران میراث فرهنگی یزد باعث شده تا شاهد کاهش تخریب بافت های تاریخی مشارکت های مردمی در این خصوص باشیم. چرا که در گذشته بافت های تاریخی ارزشمندی در شهرهای مختلف داشتیم که اتفاقات خوبی برای آن‌ها نیفتاده است. اما بافت تاریخی یزد به خوبی حفظ شده است و سمن ها و رسانه ها باعث شدند تا در سال گذشته آماری در خصوص تخریب نداشته باشیم.

ساماندهی میدان امیر چخماق در دست اقدام است

شهردار یزد در رابطه با چگونگی وضعیت میدان امیر چخماق یزد گفت: ساماندهی میدان امیر چخماق با همکاری دستگاه ها در دست اقدام است و مدیریت واحدی را در این میدان داریم مستقر می کنیم و طرح هایی در این خصوص داریم که به زودی در قالب یک طرح نهایی و کامل به همراه میدان قیام اجرایی خواهند شد.

محدودیت های برجام تاثیری در جذب گردشگر خارجی نداشته است

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد در پاسخ به سوالی که از وضعیت بوم گردی ها جویا شد، گفت: شهرداری در این خصوص کمپینگ های خوبی احداث کرده و در سال آینده این وضعیت بهبود خواهد یافت. ما گسترش بوم گردی‌ها و ارتقای هتل‌ها را در دستور کارمان قرار دادیم که برخی هتل‌های شهر افزایش اتاق داشتند و تعداد تخت‌ها از ۳ هزار و ۳۰۰  به ۷ هزار و ۵۰۰ تخت رسیده و در حال افزایش است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.