خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کتاب ادیان خراسان در عصر امام رضا(ع) منتشر شد

به گزارش ادیان نیوز – ردنا ،کتاب «ادیان خراسان در عصر امام رضا (ع) »، در شش فصل تهیه تدوین شده است که فصل نخست شامل موضوعاتی از جمله، دین زرتشت، پیشینه زرتشت در ایران، وضع دینی و اجتماعی زرتشتیان در اواخر حکومت ساسانیان، اسلام آوردن زرتشتیان و زرتشتیان خراسان در دوره اموی و عباسی است.

با توجه به این که مناظرات امام رضا (ع) با علمای سرشناس دیگر ادیان که با فرمان مامون در مرو انجام پذیرفت از مهم‌ترین وقایع فرهنگی و اجتماعی در زمان حضور آن امام همام در مرو بود نویسنده در این کتاب، با بررسی وضع سیاسی، اجتماعی و دینی ادیان طرف مناظره امام رضا (ع) در مرو، کوشیده است نشان دهد آیا بزرگان ادیان طرف مناظره در خود خراسان حضور داشتند یا اینکه از دیگر بلاد اسلامی به مرو دعوت شدند.

این اثر در دو بخش به مباحثی همچون “جغرافیای خراسان در سه سده نخستین رهبری” و “ادیان خراسان در سه سده نخستین هجری” می‌پردازد.

موضوع یهودیت، صابئین در منابع تفسیری و ارتباط آنان با ادیان دیگر، ورود بودا به ایران و گسترش آنان از ابتدا تا اواخر دوره ساسانی، فراز و نشیب دین بودا در خراسان در دروه‌های اموی و عباسی، تعالیم مانوی و مانویت در خراسان از موضوعات فصل‌های این کتاب است.

این اثر در شمارگان ۳۰۰ نسخه و قطع وزیری به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

محسن شرفایی و علی اکبری چناری کار نگارش این اثر را بر عهده داشته‌اند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.