خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جایگاه شادی و مزاح در اسلام و ادیان الهی/ بهانه‌های مخالفان خلافت امام علی (ع) چه بود؟

به گزارش ادیان نیوز – ردنا ، شادی و نشاط موضوعی است که در جوامع امروز  و محافل مختلف به عنوان بحث داغ و مهم مطرح است. خیلی ها معتقدند که باید از نیرو و نشاط جوانی به خوبی استفاده کرد و همیشه شاد و پر انرژی بود. نظریه‌های مختلفی در این باره وجود دارد، اما در این گزارش به بررسی شادی و نشاط واقعی از دیدگاه اسلام و اهل بیت (ع) می‌پردازیم.

شادی در اسلام و از نظر اهل بیت (ع) چگونه است؟

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد موسوی هوایی کارشناس مذهبی، با اشاره به اینکه از مهم‌ترین بهانه‌های مخالفان خلافت امام علی (ع) بشاش بودن، با نشاط و شوخ طبع بودن امام (ع) بوده و این امر بیانگر وجود شادی و نشاط در اسلام است، اظهار کرد: بر اساس قوانین الهی در ادیان مختلف زرتشت، یهود، مسیحیت و به خصوص اسلام، هر شادی و نشاطی که  منشأ فطری و الهی داشته باشد، مجاز و در غیر این صورت صحیح نیست. ذات انسان و فطرت آدمی شاد بودن را یکی از ارکان مهم می‌داند؛ بنابراین باید به آن توجه شود. اسلام نیز مخالف شادی و نشاط نیست.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی هوایی تاکید کرد: ابعاد روحی و روانی به طور مستقیم با ابعاد جسمی، فکری و روحی ارتباط مستقیم دارد. درواقع ذات انسان و فطرت آدمی با نشاط و شادی رابطه مستقیم دارد و باید قوانین و دستورات الهی بر پایه و اساس آن طراحی شود تا با ایجاد خلأ در شخصیت او یا با سقوط شخصیتی مواجه نشود. هر مکتبی باید برای انسان‌ها برنامه‌ای داشته باشد؛ اسلام نیز بر مبنای مسائل انسانی و فطری و الهی نه تنها خلأ انسان‌ها را در نظر گرفته و دستورالعملی را برای شادی و نشاط فطری و الهی در نظر گرفته که تمام انسانها در ادیان مختلف از آن بهره مند می‌شوند.

این کارشناس مذهبی افزود: شادی مبدأ مادی ندارد؛ بلکه مبدأ فطری و الهی دارد و باید از صمیم قلب شاد باشیم. هیچگاه مادیات شادی آور نیست، ولی محبت کردن، احسان و انفاق، خیرات و ثواب با رعایت حقوق الهی و حقوق مردم، نشاط آور است و شادی همیشگی را به همراه دارد. شادی باید با ذات و فطرت انسان ارتباط مستقیم داشته باشد؛ مومن همیشه باید چهره‌ای بشاش داشته باشد حتی در مواقع حزن و اندوه در این مواقع فقط باید در قلب خود محزون باشد.

وی با اشاره به اینکه شادی و نشاط درونی در مسائل مادی و مالی خلاصه نمی‌شود و در این صورت باعث خواب و غفلت انسان می‌شود، عنوان کرد: نباید حرف‌های بی اساس و بی منطق را به اسلام نسبت دهیم. اسلام دین و مکتب متعادلی است؛ نشاط و مزاح اسلامی و دینی بر پایه و اساس شادی در ابعاد فطرت انسان و قوانین الهی است. شادی کردن در قلب بندگان خداوند بخصوص مومنان ثواب و بالعکس وارد کردن غم و اندوه از زشت‌ترین کارهاست و عواقب خوبی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی هوایی گفت: تمسخر نژادی و شخصیت انسان‌ها با هیچکدام از ادیان الهی ارتباط ندارد. اسلام منشأ شادی و نشاط است، اما در چارچوب قوانین الهی و فطرت آدمی و باید حد و حدود الهی رعایت شود و به حقوق مردم و الهی توجه شود. هواهای نفسانی با حقوق الهی ضدیت و با نشاط واقعی، فطری و الهی فاصله دارد و نباید حقوق معنوی و مادی بندگان خداوند ضایع شود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.