خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رونمایی از درب اصلی صحن و لوستر قره کلیسا چالدران

به گزارش ادیان نیوز، جلیل جباری در گفت و گویی در خصوص این آئین با بیان اینکه امسال نیز همانند سالهای قبل قره کلیسا (به ارمنی: Սուրբ Թադէոսի վանք – به انگلیسی St. Thaddeus Monastery) مهیای میزبانی از مهمانانی است که برای اجرای مراسم باداراک رهسپار شمال آذربایجان غربی خواهند شد افزود: آذربایجان غربی که از آن به عنوان استان رنگین‌کمان اقوام، ادیان و مذاهب یاد می‌شود سنت‌ها و آئین‌های متعددی را از دل تاریخ در جای جای جغرافیای خود حفظ کرده است که در این گوشه از ایران اسلامی ارامنه و پیروان دین حضرت مسیح (ع) در کمال آرامش و با طیب خاطر، آئین‌ها و مراسم مذهبی خود را برگزار می‌کنند که از جمله مهمترین آنها آئین جهانی “باداراک” است.
وی با اشاره به آمادگی این نهاد و ادارات متولی در راستای میزبانی آیین مذهبی باداراک در چالدران گفت: تمهیدات ویژه برای برگزاری آیین باداراک در چالدران اندیشیده شده است.
جباری ادامه داد: در مراسم امسال که مصادف است با شصت و پنجمین سالگرد برگزاری این مراسم است نمایشگاه عکسی از آثار یکی از هنرمندان سرشناس و نامی استان گالری مجموعه برگزار خواهد شد که در تصاویر آماده شده در این نمایشگاه جاذبه های گردشگری و طبیعت بی‌نظیر استان را به حاضرین مراسم معرفی خواهد کرد.
جباری با بیان اینکه امسال از درب اصلی صحن کلیسا و لوسترهای داخلی کلیسا رونمایی خواهد شد تصریح کرد: درب چوبی جدیدی براساس مستندات و عکسهای قدیمی با همان جنس قدیمی ساخته شده است که در این مراسم پس از برگزاری آئین نبرک آن توسط اسقف رونمایی خواهد شد.
وی افزود: این آئین در فاصله بین نیمه دوم تیرماه تا نیمه اول مردادماه در یکی از کوهستانی‌ترین مناطق ایران در شهرستان چالدران و در ارتفاعاتی که درآن یک کلیسای بسیار قدیمی به نام قره کلیسا واقع شده برگزار می‌شود و صدها نفر از پیروان دین حضرت مسیح (ع) از گوشه و کنار دنیا در این مکان جمع می‌شوند و مراسم مذهبی خود را برگزار می‌کنند.
قره کلیسا درسال ۱۳۸۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از دو اثر آذربایجان غربی در این فهرست است که در کنار تخت سلیمان تکاب نام ایران را در داشتن آثار کهن تاریخی در دنیا بلند آوازه کرده است.
در این مراسم که بزرگان آئین مسیحیت و روحانیون این دین درآن حضور چشمگیر و اثرگذاری دارند اعمالی همچون غسل تعمید نوزادان، روشن کردن شمع و خواندن دعا و گوش دادن به موعظه‌های کشیشان انجام می‌شود و این پروسه تا سه روز ادامه می‌یابد.
مراسم مذهبی سالانه عشاء ربانی یا باداراک به مناسبت سالروز شهادت تاتائوس یکی از حواریوین حضرت عیسی (ع) برپا شده و سال‌های سال است که همچنان برگزاری آن استمرار دارد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.