خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برگزاری باشکوه آئین «باداراک» و حیرت جهانیان

به گزارش ادیان نیوز، همه ساله در فصل تابستان گروه‌های کثیری از ارامنه ایران و جهان برای زیارت مرقد طاطائوس مقدس و انجام آئین‌های کلیسایی از اقصی نقاط عالم به چالدران سفر می‌کنند و ضمن انجام آئین‌های مذهبی از قبیل عشای ربانی، غسل تعمید و ذبح قربانی بین سه تا پنج روز در این مکان اقامت می‌کنند.
اهمیت و قداست خاص این کلیسا موجب شده که در این فصل سال بسیاری از ارامنه از دورترین نقاط عالم به شهرستان چالدران سفرکرده و در این آئین مذهبی که یکی از مهمترین آئین‌های جهان مسیحیت است شرکت کنند.
کلیسای طاطائوس یا به زبان محلی قره کلیسا نهمین اثر کشور در ردیف آثار جهانی اولین کلیسای جهان بود که توسط حواریون عیسی مسیح (ع) بر مقبره طادی مقدس و سه هزار و ۵۰۰ نفر از پیروان این دین در زمان اشکانیان در چالدران بنا شد.
بنابر باور مسیحیان ارمنی نژاد؛ کلیسای تاتائوس نخستین کلیسایی است که توسط مبشرین مسیح در دنیا ساخته شده و آنها هر سال در هفته آخر تیر و هفته اول مردادماه که مصادف با شهادت تاتائوس است، مراسم خاصی در این کلیسا برپا می‌دارند.
آئین مذهبی عشای ربانی در قره کلیسای چالدران به طور سالانه با حضور ارامنه از کشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان برگزار می‌شود و یکی از هفت آئین مقدس در تمام فرقه‌های مسیحیت است.
ریشه این آئین بین المللی به آخرین شامی برمی‌گردد که مسیح (ع) در شب دستگیری خود توسط سربازان رومی با حواریون خورده و از آنجا که یکی از آنان با نام تاتاووس مقدس در قره کلیسا دفن شده، این کلیسای باستانی از اهمیت ویژه ای برای ارامنه برخوردار است.
ارامنه ایران و جهان در این آئین اعمالی چون راز و نیاز به درگاه خداوند، قربانی کردن و غسل تعمید فرزندانشان را به جا می‌آورند و تعداد شرکت کنندگان و ملیت‌های آنان نیز متغیر است.
ارامنه بر این عقیده هستند که تعمید فرزندانشان در نخستین کلیسای مسیح و محل شهادت حواری آن حضرت همراه با خیر و برکت همراه است و گروه دیگری نیز فرزندان ۱۵ تا ۲۰ ساله خود را با نذر و نیت در آنجا غسل می‌دهند.
روزهای توقف خانواده‌ها در قره کلیسا برای برگزاری آئین باداراک متفاوت است؛ آنان طبق رسم باید سه روز در آنجا بمانند ولی کسانی که از راه دور به آنجا رفته اند، گاهی بیش از سه روز می‌مانند و خانواده‌هایی هم که راهشان نزدیک است، شاید در روز دوم به این کلیسای باستانی بروند.

برگزاری باشکوه آئین «باداراک» و حیرت جهانیانتمهیدات لازم برای برگزاری آئین عشای ربانی ارامنه در چالدران فراهم است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی در خصوص آخرین آمادگی استان برای برگزاری آئین عشای ربانی ارامنه دنیا در چالدران با اشاره به آمادگی این نهاد و ادارات متولی در راستای میزبانی آئین مذهبی باداراک در چالدران گفت: تمهیدات ویژه برای برگزاری آئین باداراک در چالدران اندیشیده شده است.
جلیل جباری در گفتگو با خبرنگاران مهر اظهارداشت: در مراسم امسال که با شصت و پنجمین سالگرد این مراسم مذهبی مصادف است، نمایشگاه عکسی از آثار جواد پورصمد، عکاس مطرح استانی در گالری مجموعه برپا می‌شود.
وی اضافه کرد: در تصاویر آماده شده در این نمایشگاه جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بی نظیر آذربایجان‌غربی به حاضران مراسم معرفی خواهد شد.
وی با اشاره به رونمایی از درب اصلی صحن کلیسا و لوسترهای داخلی کلیسا بیان کرد: درب چوبی جدیدی بر اساس مستندات و عکس‌های قدیمی با همان جنس ساخته شده است که در این مراسم پس از برگزاری آئین نبرک توسط اسقف رونمایی خواهد شد.
جباری اضافه کرد: برگزاری آئین مذهبی ارامنه جهان همه ساله در ایران ضمن اینکه نشان دهنده زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و آذربایجان غربی است، صلح و دوستی ایرانیان را به تصویر می‌کشد.
وی با بیان اینکه امسال در این مراسم ارامنه دیگر کشورهای جهان از جمله ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورها نیز شرکت می‌کنند گفت: ارامنه ایران و جهان در این مراسم با اعمالی همچون راز و نیاز به درگاه خداوند، قربانی کردن و غسل تعمید دادن به نوزادان خود در قالب مراسم باداراک یا عشای ربانی این روز را گرامی می‌دارند.

برگزاری باشکوه آئین «باداراک» و حیرت جهانیان

برگزاری باشکوه آئین «باداراک» حیرت جهانیان را به دنبال دارد

رئیس شورای خلیفه‌گری کل ارامنه آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص با بیان اینکه برگزاری باشکوه آئین مذهبی باداراک در ایران موجب حیرت جهانیان می‌شود گفت: برگزاری آئین مذهبی ارامنه جهان همه ساله در ایران ضمن اینکه نشان‌دهنده زندگی مسالمت‌آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و آذربایجان‌غربی است، صلح و دوستی ایرانیان را به تصویر می‌کشد.
روبیک جانانه اظهار داشت: توجه ایران اسلامی به ابنیه‌های مذهبی سایر ادیان الهی و تلاش برای مرمت و نگهداری آنها و همچنین کمک و ایجاد تمهیدات لازم برای برگزاری مراسم‌های مذهبی پیروان ادیان الهی به بهترین نحو ممکن، گواه روشنی بر احترام جمهوری اسلامی به پیروان سایر ادیان الهی محسوب می‌شود و این احترام و اقدامات صورت گرفته قابل تحسین است.
وی ادامه داد: «قره‌کلیسا» در خارج از شهر چالدران قرار دارد ولی با این وجود امکانات لازم برای اجرای آئین «باداراک» از سوی نهادهای مختلف در سال جاری تدارک دیده شده است تا زائران مراسم خود را در آرامش و امنیت برگزار کنند چنانکه عوامل انتظامی، ادارات برق، گاز، آب و سایر دستگاه‌های مربوطه هم در ایجاد امکانات و برقراری امنیت نهایت تلاش خود را بکار گرفته‌اند.
جانانه در خصوص تبلیغات منفی دشمنان ایران اسلامی مبنی بر نقض حقوق اقلیت‌های دینی گفت: وقتی سفیران، محققان و زائران و مهمانان مختلف از جهان در این مراسم حضور می‌یابند و برگزاری باشکوه و در عین حال آرام مراسم را از نزدیک می‌بینند، اظهار می‌دارند آنچه نسبت به ایران و مردمانش شنیده بودند با آنچه اینجا می‌بینند بسیار تفاوت دارد و برخلاف تبلیغات صورت گرفته نه تنها ایران کشوری امن است بلکه مردمانی مهربان و مهمان‌نواز دارد.
رئیس شورای خلیفه‌گری کل ارامنه آذربایجان افزود: اعتراف مهمانان و زائران خارجی به آزادی پیروان ادیان الهی و امنیت موجود در ایران و نقض تبلیغات منفی دشمنان، بزرگترین امتیاز برای ایران است.
وی اضافه کرد: حضور محققان و پژوهشگران در آئین مذهبی باداراک و مشاهده اماکن تاریخی مرمت شده پیروان ادیان الهی باعث می‌شود هرکدام از این پژوهشگران سفیرانی باشند در سراسر جهان و امنیت و آرامش و احترام به ادیان الهی در ایران را به دیگران انتقال دهند.
قره کلیسا قدیمی‌ترین کلیسای عالم مسیحیت به شمار می‌رود و قدمت آن به قرن هفتم میلادی می‌رسد؛ قره کلیسا در بین ارامنه به «تاده مقدس» معروف است و در ۲۰ کیلومتری شمال شرق چالدران و بر روی مزار تاتائوس، حواری حضرت مسیح (ع) احداث شده است.
امسال شصت و پنجمین مراسم مذهبی باداراک در روزهای سوم، چهارم و پنجم مردادماه جاری برگزار می‌شود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.