خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پاسخ یوناتن بت‌کلیا به شایعات پیرامون عدم توجه به کلیساها در ایران + تصاویر کلیساهای مرمت‌شده

به گزارش ادیان نیوز؛ یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای تحت عنوان “پاسخ به شایعه‌پراکن‌های خودفروخته علی‌الخصوص محبت‌نیوز جیره‌خوار صهیونیسم” به شایعه‌سازی‌های اخیر نسبت به صلیب کلیسای انجیلی تبریز واکنش نشان داد. متن بیانیه وی به شرح زیر می‌باشد:

پاسخ به شایعه‌پراکن‌های خودفروخته علی‌الخصوص محبت‌نیوز جیره‌خوار صهیونیسم

ایران عزیز ما در جهان پرآشوب امروزی یکی از چهره‌های درخشان صلح و امنیت جهانی و یکی از حامیان حقوق بشر به شمار می‌آید. آشوریان که با قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال در ایران زندگی می‌کنند بنا به اعتقاد ما آشوریان در مدت کمی اجدادمان جهت ترویج مسیحیت به مغولستان، ترکمنستان، چین و جزایر اقیانوس کبیر نفوذ کرده و در قلب آسیای صغیر کلیسای شرق آشوری را تأسیس کردند که کوشش آنان امروز مورد تعجب تاریخ‌دانان مذهبی است.

کشور ایران همواره گهواره زبان و مذهب و کلیسای ما بوده است. کلیسای ما در ایران رشد و عظمت پیدا کرده و به نام کلیسای پارسی خوانده شد. و به اعلاترین درجات ارتقاء پیدا کرد، با جرئت می‌توانم بگویم باز هم توسعه و ازدیاد و عظمت خواهیم یافت مدل زندگی ما مسیحیان در کشور باستانی ایران در هیچ‌یک از کشورهای جهان دیده نشده است.

این امر پیرو عهدنامه‌های حضرت محمد(ص) و حضرت علی (ع) در ۱۴۰۰ سال پیش که با نصرانیان (آشوریان) منعقد شده و در آن عهدنامه بر مسلمانان تکلیف شده که مسیحیان را از هر گزندی مصون بدارند. در این حال گروه‌های سیاسی مخالف دولت ایران اقداماتی انجام داده‌اند که اصول همزیستی تاریخی ما را دچار اشکال کرده است. برخی نظرات حکایت از این دارد که این گروه‌ها به دنبال بحران اقلیت‌ها در ایران هستند.

گروه‌هایی که مسیحیت صهیونیسم را تبلیغ می‌کنند همواره در تلاش و کوشش هستند تا چهره‌ای غیرواقعی از ایران عزیز ارائه کنند و علیرغم اینکه آموزه مسیحیت استوار بر راست‌گویی است اینان جز دروغ چیزی برای انتشار ندارند. همان‌طور که همه واقفیم این مبشرین مسیحی‌نمای صهیونیستی هجمه‌ای علیه نظام را در دستور کار دارند و تلاش می‌کنند حملات انتقادی علیه نخبگان و روحانیون مسیحی ساکن کشور ایران داشته باشند و به هر نحو ممکن تصویری نادرست را بزرگ‌نمایی کرده و منتشر کنند.

گروه‌های تبشیری ای که با تفکری خاص در حال رشد و فعالیت هستند مورد قبول هیچ‌یک از مسیحیان راستین نیست، چراکه مسیحیت در پی نفاق و تفرقه‌افکنی نمی‌باشد بلکه آموزه‌های عیسی مسیح بر پایه عشق و محبت بوده و در هیچ جای کتاب مقدس دورویی و نفاق جای ندارد. این مسیحی نماها جایی در مسیحیت ندارند و فقط خواستار خودنمایی هستند که صد البته کار به جایی نخواهند برد.

ما مسیحیان ایرانی با افتخار به ایرانی بودن با یک اتحاد و همبستگی، اعتماد و آرامش مثال‌زدنی در کنار سایر هم‌وطنان خود زندگی می‌کنیم. جامعه آشوری ایران اعلام می‌دارد که آشوری‌ها در غم‌ها، شادی‌ها و در ترقی و پیشرفت ایران همیشه سهیم و شریک بوده و سازمان‌های مختلف آشوری با وجود کمی جمعیت از یک قدرت قابل توجه ملی و بین‌المللی برخوردار است و منافع خود را در ایران به‌صورت جدی دنبال می‌کند.

در ایران به‌غیراز مسلمانان سه اقلیت مذهبی یعنی مسیحی، کلیمی و زرتشتی زندگی می‌کنند. این سه اقلیت مذهبی با هم در زمین‌های فرهنگی و ورزشی همکاری نزدیک دارند. برگزاری جشنواره‌های ورزشی جام اتحاد و جام دوستی که از استقبال بی‌نظیر زن و مرد، پیر و جوان و کودک این اقلیت‌ها روبه‌رو است و سالی دو بار این جشنواره‌ها برگزار می‌شود.

آشوریان قرن‌های متمادی در ارومیه زندگی کرده و در حال حاضر بیش از ۹۰ کلیسا در روستاهای این شهر داشته که به انجام فرایض مذهبی خود می‌پردازند. قدیمی‌ترین کلیسای جهان به نام کلیسای ننه مریم نیز در این شهر است کلیسایی که در قرن اول مسیحیت بنا نهاده شده است. جدای از این ۹۰ کلیسا ۶ کلیسا در تهران به برپایی آیین‌ها و اعیاد مذهبی همت کرده و انجمن‌های این کلیساها با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی باعث جلب رضایت مردم خود شده‌اند.

علاوه بر کلیساهای مختلف آشوریان، کلیساهای دیگری نیز در تهران فعال هستند که دو کلیسا متعلق به ارتدکس‌های یونانی و روس، چندین کلیسا متعلق به کاتولیک‌های واتیکان و چند کلیسا به پروتستان‌ها، علاوه بر این کلیساهایی در همدان، کرمانشاه، قزوین، سلماس، شاهین‌شهر، کرج و اهواز فعال هستند.

موضوعی که متأسفانه اخیراً مستمسک قرار گرفت، صلیب کلیسای انجیلی تبریز بود. کلیسایی که متعلق به پروتستان‌ها بوده ولی اینک به سبب کم شدن جمعیت مسیحی در آن منطقه، گهگاهی برای مراسم عشاء ربانی توسط کلیسای کاتولیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنا بر گزارش خلیفه‌گری ارامنه تبریز که در همان محل مستقر است به دلیل پوسیدگی دچار مشکل شده بود و پس از تعمیر بر سر جایگاه خود قرار داده شده است. متأسفانه در این خصوص فرافکنی‌های ناشایستی از سوی مدعیان دروغین حقوق بشر و خودفروختگان مسیحی نما، که فقط به فکر منافع شخصی خود هستند مشاهده شد و با کوبیدن بر طبل‌های توخالی و تشکیل کمپین‌هایی در فضای مجازی باعث ایجاد شبهاتی شدند که صد البته همگان به توخالی بودن اخبارشان و کذب بودن آن پی بردند. چراکه کشور ایران همواره در تلاش بوده که کلیساهای مسیحیان ایران را حفظ و حراست کند و چندین کلیسا را نیز ثبت میراث فرهنگی کرده و تعداد زیادی مرمت و بازسازی شده‌اند و برخی نیز در حال اجرای پروژه مرمت هستند. چگونه ممکن است کشوری که با اهتمام و کوشش سعی در حفظ و نگاهداری بناهای تاریخی دارد چنین حرکتی را داشته باشد؟

به پیوست نمونه تصاویری از کلیساهایی که در میراث فرهنگی ثبت شده و مرمت و بازسازی شده‌اند جهت استحضار ارائه می‌شود.

یوناتن بت کلیا

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی

تصاویر فوق مربوط به کلیساهای مرمت شده در ایران است.

پایان پیام/

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.