خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

توصیه سید ابوالحسن اصفهانی به شیخ بهلول

ادیان نیوز: شیخ محمدتقی بهلول گنابادی مشهور به شیخ بهلول یا علامه بهلول از عارفان و فقهای به‌ نام ایران بود که نامش با واقعهٔ مسجد گوهرشاد پیوند خورده است. هفتم مرداد سالروز وفات این علم وارسته است.

شیخ محمد تقی بهلول در زمره روحانیون مبارز دوران خفقان پهلوی اول و دوم  قرار داردو درکتاب انقلاب اسلامی در مشهد که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده، نحوه شروع مبارزات وی و تشویقش به ادامه مبارزات توسط آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی مرجع عالیقدر تشیع را بدین شرح بیان شده است:

سابقه مبارزاتی بهلول به زمان شهادت حاج آقا نورالله اصفهانی و حبس حاج شیخ محمد تقی بافقی برمی‌­گشت. او در قم با همکاری چهل نفر از مردم مبارز این شهر، باغی را که به دستور رضا شاه به جای قبرستان ایجاد کرده بودند، در اعتراض به تخریب گورستان، شبانه از بین برد و تحت تعقیب قرار گرفت. او پیش از سفر زیارتی به کربلا، در سبزوار مطلع شد که قرار است امان­ الله خان پادشاه افغانستان، با زن بی حجابش به سبزوار برود و شب اول محرم در باغ حضور یابد و او شب هنگام به باغ ملی سبزوار رفت و با حمایت مردم، بساط عیش امان ­الله خان را که پیشاپیش تدارک دیده بودند برچید.

بهلول در این سفر بدون گذرنامه به کربلا رفت و در آنجا به نقل خودش با آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی دیدار نمود. آیت الله اصفهانی در جریان مبارزات بهلول در قم و سبزوار قرار گرفته، از وی پرسیده بود : «برای درس آمده‌­ای یا زیارت؟» بهلول پاسخ داده بود: «مادرم را آورده­‌ام او را به سبزوار ببرم، برمی­‌گردم برای درس خارج به اینجا» ایشان گفته بود: «تو مقلد چه کسی هستی؟» بهلول جواب داده بود:«شما» و ایشان گفته بود: « به فتوای من درس خارج خواندن و دنبال اجتهاد بودن برای تو حرام است و مبارزه با پهلوی که اقدام کرده و مردم به تو متوجه شده ­اند، واجب عینی است، ولی سعی کن با مامورین زیاد درگیر نشوی و موجب کشته شدن مردم نگردی.»

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.