خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سیامک مره‌صدق: لحن نرم انگلیسی‌ها به خاطر ترس از توان ایران است نه از سر خیرخواهی

به گزارش ادیان نیوز؛ سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توقیف کشتی انگلیسی توسط نیروی دریایی سپاه و تأثیر این دفاع بر دیپلماسی کشور، گفت: همه ما می‌دانیم که دیپلماسی چیزی به جز ادامه جنگ بدون استفاده از سلاح نیست؛ یعنی بر سر میز مذاکره، متأسفانه آنچه که تعیین‌کننده است، حق و اصول اخلاقی و اصول انسانی نیست، بلکه نظام‌های مختلف در دنیا براساس توان اقتصادی، توان نظامی و قدرتی که در صحنه ژئوپلتیکی دنیا دارند، در مذاکره حرف‌‌های خود را به دیگران می‌قبولانند.

وی افزود: دیپلماسی در واقع فرایندی است که هیچ اصول منطقی و عقلانی بر آن حاکم نیست و هر چند هم اگر فردی برای مذاکرات دیپلماتیک وارد مباحث منطقی و عقلانی شود، به وی می‌گویند که اینجا جای اینگونه بحث‌ها نیست و او را به کنار می‌زنند و یک دیپلمات زمانی بر سر میز مذاکره موفق می‌شود که قدرت تهاجمی قابل قبولی داشته باشد و کشورش قدرت تهاجمی قابل قبولی داشته باشد و دشمن از آن در هراس باشد و این قدرت را باور کند.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنابراین گرفتن موضع قوی و توانمند و غیورانه در خارج از بحث‌های دیپلماتیک توان چانه‌زنی دیپلمات را در مذاکرات دیپلماتیک بالا می‌برد. هر چه کشوری توان نظامی و قدرت دفاعی‌ و همبستگی ملی‌اش بیشتر باشد، سر میز مذاکره می‌تواند امتیازات بیشتری بگیرد.

مره‌صدق خاطرنشان کرد: بعضی از اوقات تعدادی از کشورها در داخل اپوزیسیون مصنوعی درست می‌کنند تا طرف مقابل را از گروه‌های تندرو داخلی بترسانند و همه اینها بخشی از دیپلماسی است که در تمامی دنیا کاربرد دارد.

وی افزود: جدا از این بحث‌ها اگر ما به همان نگرش انقلابی خودمان هم نگاه کنیم،‌ هیچ دلیلی وجود ندارد که ما در برابر رفتارهای تهاجمی و غیرمنطقی و غیرعقلانی پیر بزرگ استعمار ساکت بمانیم. انگلیس از آنجایی که یک زمانی بزرگترین نیروی دریایی دنیا را داشت و حاکم بلامنازع آبهای بین‌المللی بود، هنوز هم دچار این توهم است که در آبهای آزاد و آبهای بین‌المللی هر حرکتی بخواهد می‌تواند انجام دهد.

وی اظهار داشت:‌اقدام مقتدرانه ما در مسائل اخیر به انگلیس ثابت و یادآوری کرد که دوران زورگویی در دریاها تمام شده و همانطور که مقام معظم رهبری به درستی اشاره داشتند، زمان بزن دررویی به پایان رسیده است. الان کشور ما به عنوان یک قدرت فوق‌العاده قوی منطقه‌ای و به عنوان یک قدرت مطرح بین‌المللی آنقدر توانمند است که به دیگران اجازه نمی‌دهد منافع ملی‌اش را به مخاطره بیندازند و اگر کسی حماقت کند و منافع ملی ما را مورد تهاجم قراردهد، باید مطمئن باشد که سزا و جزای این کار را دریافت خواهد کرد.

مره‌صدق خاطرنشان کرد: بریتانیای کبیر که زمانی در صحنه سیاست بین‌المللی مانند لومپن‌های قداره‌بند عربده می‌کشید، از رفتارهای غیورانه و قهرمانانه نیروی دریایی ما شدیداً ترسیده و لحن گفتارش را با ما کاملاً عوض کرده و به جای اینکه به ما چنگ و دندان نشان دهد و درشت‌گویی کند، چهره ملایم‌تری را در برابر ما نشان می‌دهد.

وی افزود: ما نباید فریب این چهره ملایم را بخوریم، این چهره ملایم انگلیس که الان به ما نشان می‌دهند، از روی خیرخواهی و علاقه ما و از روی صلح‌طلبی نیست، بلکه به خاطر ترسی است که از قدرت ما و توان مقابله به مثل ما در وجودش افتاده.

وی در پایان گفت: اگر ما می‌خواهیم با انگلیسی‌ها هم مذاکره کنیم، این قدرت مقابله به مثل و توان نظامی ما و به ویژه دفاع تهاجمی ما باید به رخ آنها کشیده شود. الان مسائل دفاعی اینگونه نیست که یک کشور در چارچوب مرزهای خودش منتظر بماند تا به آن حمله شود و بعد از خود دفاع کند، قسمت عمده‌ای از دفاع تهاجمی است، به اینگونه که از خارج از مرزها هم منافع ملی کشور را مورد تهدید قرار دهد، امکان پاسخ متقابل برای آن کشور از نظر قانونی و اخلاقی وجود دارد و چون ما توان این کار را هم داریم، هیچ دلیلی ندارد که کشورهای دیگر فکر کنند که می‌توانند هر لحظه که دوست داشتند منافع ملی ما را مورد تهدید قرار دهند.

انتهای پیام/

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.