خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

همه چیز راجع به بلیط هواپیما

برای سفر کوتاه مدت به یک مقصد دور، بهترین انتخاب، هواپیما و سفر هوایی است. چرا که خستگی راه، ترافیک و سایر دردسرهای وسایل حمل و نقل زمینی را ندارد، به عنوان مثال مسیری که باید ۱۴ ساعت با قطار یا اتومبیل در راه باشید، می‌توانید فقط در حدود یک ساعت و یا کمتر طی کنید؛ آن‌هم در کمال آرامش و بر فراز زیبایی ابرها. با وجود تخفیف‌ها و جشنواره‌های فراوانی که شرکت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی برای مسافران در نظر می‌گیرند، گاهی مسافرت هوایی از سفرهای زمینی هم ارزان‌تر خواهد بود.

خرید بلیط هواپیما به نظر کار ساده‌ایست، اما اگر نکاتی که در زیر ذکر شده را رعایت نکنید ممکن است به موقع و به راحتی به مقصدتان نرسید. همچنین رعایت این نکات کمک می‌کند که بلیطی با بهترین قیمت و امکانات از ایرلاین مورد نظرتان تهیه کنید. این اولین قدم از یک سفر لذت بخش است.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید پیشنهاد ما به شما سایت کی سفر می باشد. همچنین در سایت کی سفر پکیج های مربوط به تور لحظه آخری کیش، تور لحظه آخری باتومی و تورلحظه آخری قشم  وجود دارد.

چه زمانی بلیط بخرم؟

مؤثرترین عامل در قیمت بلیط، تاریخ سفر است. نرخ بلیط در تعطیلات مناسبتی، رسمی و آخر هفته‌ها به دلیل تقاضای بیشتر بالا می‌رود. پس اگر شرایطش را دارید در زمان‌هایی غیر از تعطیلات و در اواسط هفته سفر کنید. همچنین سعی کنید خریدن بلیط را به روزهای پایانی موکول نکنید، چرا که باز هم به دلیل تقاضای بیشتر، بهای بلیط بالاتر می‌رود؛ بهتر است که چند هفته یا حتی چند ماه (برای سفرهای خارجی) قبل از سفر بلیطتان را خریداری کنید.

وقتی برای خرید بلیط به آژانس‌های هواپیمایی مراجعه می‌کنید یا به‌صورت اینترنتی و از طریق سایت بلیط تهیه می‌کنید، باید چارتری و یا سیستمی بودن بلیط و در کنار آن درجه صندلی یا کلاس پرواز خود را هم مشخص کنید. اما این اصطلاحات به چه معنی هستند؟

بلیط چارتری

احتمالا در آگهی‌های تبلیغاتی و یا موقع خرید بلیط، کلمه‌ی بلیط چارتری را شنیده‌اید. این نوع از بلیط‌ها که شرایط و محدودیت‌هایی هم دارند، عمدتأ ارزان‌تر از نوع دیگر بلیط یعنی بلیط‌های سیستمی هستند. آژانس‌های هواپیمایی تعداد مشخصی از بلیط‌های یک ایرلاین را خریداری می‌کنند و آن‌ها را با قیمت متفاوت (ارزان‌تر یا گران‌تر بر اساس تقاضا) به مسافران عرضه می‌کنند. از معایب این بلیط‌ها این است که قابل کنسل شدن و یا تعویض تاریخ نیستند، یعنی در صورت کنسل کردن مبلغی به شما بازگردانده نخواهد شد.

بلیط سیستمی

بلیط‌های سیستمی، بلیط‌هایی هستند که از طرف خود ایرلاین به‌صورت مستقیم به فروش می‌رسند. قیمت آن‌ها ثابت و نسبت به بلیط‌های چارتری بالاتر است ولی در عوض مزایای بیشتری برای مسافران دارند. یکی از این مزایا امکان کنسل کردن این بلیط با بازپرداخت بخش زیادی از وجه و تعویض تاریخ آن است. در صورت تغییر کردن برنامه‌ی سفرتان با خیال راحت و بدون ضرر مالی می‌توانید آن را به روزهای بعد موکول کنید. به دلیل ثابت بودن قیمت آن هم می‌توانید ماه‌ها قبل با خیال راحت بلیط خود را تهیه کنید و نگران کم یا زیاد شدن قیمت آن نباشید، همچنین بلیط‌های سیستمی برخلاف بلیط‌های چارتری برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال نیم بها هستند.

در راه کپنهاگ، سری هم به استانبول بزنید!

همیشه پروازهای هواپیما به پروازهای مستقیم از مبدأ به مقصد ختم نمی‌شود، بلکه انواع مختلفی دارد که در زیر بررسی می‌کنیم:

بلیط یک طرفه (One-way): این بلیط فقط برای یک مسیر رفت یا برگشت صادر می‌شود. عموما در سفرهای داخلی به راحتی می‌توان آن را تهیه کرد، اما در سفرهای خارجی صدور این بلیط‌ها فقط برای کسانی که ویزای کار، دانشجویی، اقامت و به طور کل ویزای بلند مدت با تاریخ انقضای بیش از یک سال را دارند و یا برای دیپلمات‌ها امکان‌پذیر است.

بلیط رفت و برگشت (Return): برای مسافرت داخلی زمانی که تاریخ دقیق رفت و برگشت از سفرتان مشخص باشد می‌توانید این بلیط را خریداری کنید. البته شرایط تغییر زمان پرواز برای این بلیط‌ها هم فراهم است. در سفرهای خارجی هم با مشخص بودن زمان ویزا می‌توانید بلیط رفت و برگشت را تهیه کنید.

بلیط یک توقفه (Stop-over): یک توقف برنامه‌ریزی شده در مسیرهای عمومأ طولانی وجود دارد که معمولأ چندین ساعت هم طول می‌کشد، حتما قبل از سفر راجع به زمان توقف و محل اقامتتان در این زمان برنامه‌ریزی کنید. مثلا سفر به کپنهاگ یک توقف ۳ ساعته در استانبول دارد که در سایت ذکر می‌شود. گاهی این توقف‌ها تا ۲۴ ساعت هم طول می‌کشد.

بلیط دو یا چند توقفه (Multi-stop): این بلیط امکان توقف در چند مقصد را به شما می‌دهد، در این صورت شما امکان بازدید از چند شهر را فقط با یک بلیط خواهید داشت. این پروازها اغلب از پروازهای مستقیم ارزان‌تر هستند. به عنوان مثال هواپیمای شما در سفر به تورنتو دو توقف در فرودگاه استانبول و آمستردام با زمان‌های متفاوت خواهد داشت.

بلیط با توقف اجباری (Lay-over) : این توقف اجباری در پروازهای طولانی به منظور سوخت‌گیری یا تعویض هواپیما در نقطه‌ای مشخص انجام می‌گیرد.

بلیط رفت و برگشت با مقصد متغیر (Open-jaw): زمانی که بخواهید از یک مبدا به دو مقصد متفاوت سفر کنید این بلیط برای شما مناسب است. مثلا از تهران به استانبول سفر کنید ولی بخواهید از یونان به تهران برگردید.

بلیط با چند کلاس پروازی متفاوت: در پروازهایی با یک یا چند توقف، شما می‌توانید این بلیط را خریداری کنید، در این‌صورت در طول پرواز کلاس‌های مختلف پرواز را تجربه می‌کنید؛ در پرواز اول با صندلی اکونومی و در پرواز بعدی از امکانات فرست کلاس لذت ببرید.

باکلاس سفر کنید!

صندلی‌های هواپیما بر اساس امکاناتی که دارند به چند دسته یا کلاس تقسیم می‌شوند و قیمت هر کدام از این قسمت‌ها متفاوت است.

درجه یک یا فرست کلاس (First-class): امکانات صندلی‌های فرست کلاس برای هر هواپیما متفاوت است، اما به طور کل گرانترین صندلی‌های هر هواپیما در این بخش قرار دارند. این امکانات شامل صندلی‌های تخت شو و بسیار راحت، تلویزیون خصوصی با ریموت کنترل، سرویس اینترنت ماهواره‌ای، سرویس بهداشتی جداگانه و در برخی مواقع حمام می‌شوند که در یک اتاقک خصوصی قرار می‌گیرند. غذای گرم به انتخاب خود مسافر از منوی رستوران سرو می‌شود و از هر جهت پذیرایی از مسافران در این قسمت کیفیت بالاتری دارد. انتقال مسافران فرست کلاس به هواپیما به‌صورت جداگانه و در آخر صورت می‌گیرد و اولین مسافرانی هستند که از هواپیما خارج می‌شوند همچنین کانتر پذیرش این مسافران نیز جداست و صدور کارت پرواز آن‌ها در اولویت قرار دارد.

درجه تجاری (Business-class): دومین کلاس، درجه تجاری هواپیما است که صندلی‌های آن به صورت مبله و راحت‌تر از اکونومی هستند، امکانات صوتی تصویری کمتری نسبت به فرست کلاس در این قسمت فراهم است و صندلی‌ها در دو طرف کابین قرار دارند. حمل و نقل جداگانه و کانتر مجزا برای این بخش هم وجود دارد. غذاهای گرم در این قسمت هم سرو می‌شود اما کیفیت آن از فرست کلاس کمی کمتر است. قیمت کلاس تجاری از اکونومی بیشتر و از فرست کلاس کمتر است.

کلاس اکونومی ویژه (Premium-economy): این کلاس پروازی خاص در بعضی از هواپیماها وجود دارد و همان‌طور که از اسم آن مشخص است امکانات و قیمت بیشتری نسبت به اکونومی دارد.

کلاس اکونومی یا اقتصادی (Economy-class): آخرین و ارزان‌ترین کلاس پروازی هواپیما کلاس اکونومی است. صندلی‌های این بخش از کابین، ردیفی و پشت هم قرار گرفته‌اند، در برخی از هواپیماها پشت صندلی مسافر، مانیتور جاسازی شده و در برخی از آن‌ها فقط یک مانیتور بزرگ در جلوی کابین برای نمایش تصاویر قرار دارد. یک یا دو سرویس بهداشتی عمومی برای کل مسافرین اکونومی وجود دارد و غذاهایی که در کلاس اکونومی سرو می‌شود سرد هستند و کیفیت آن‌ها از سه کلاس دیگر کمی کمتر است. امکانات این کلاس کاملا به ایرلاینی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. پس قبل از خرید بلیط راجع به آن تحقیق کنید.

نوشته‌های روی بلیط پرواز چه هستند؟

اطلاعاتی روی بلیط شما قید می‌شود، مثل نام و نام‌خانوادگی که حتما دقت کنید درست درج شده باشند، چرا که در صورت مغایرت، برای پرواز به مشکل برمی‌خورید. اطلاعات پرواز مثل مبدأ، مقصد، شماره ترمینال، تاریخ پرواز، ساعت شروع پرواز و ساعت رسیدن به مقصد هم روی بلیط نوشته شده است. در کادر بعد اسم ایرلاین مرتبط با بلیط شما، مدل هواپیما، کلاس پرواز و میزان باری که مجاز هستید حمل کنید هم ذکر شده است.

شماره‌ی پرواز که عمومأ در زیر لوگوی ایرلاین درج می‌شود برای پیدا کردن گیت پروازتان است. که می‌توانید آن را از طریق مانیتورهای بزرگی که در سالن فرودگاه هستند پیدا کنید و بارهایتان را تحویل دهید.

حال شما با دانستن این اصطلاحات، به راحتی می‌توانید بلیط خود را تهیه کنید و سفری لذت بخش و مطمئن داشته باشید. سفر به سلامت.

انتهای پیام/

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.