خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بهجت پور: برای کاهش استعمال دخانیات در فضای باز باید فرهنگ‌سازی بیشتری انجام شود

به گزارش ادیان نیوز – ردنا- حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور در دیدار با خانم فاطمه الآوا نماینده سازمان جهانی بهداشت که ظهر امروز در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد اظهار کرد: هرگاه در هر عرصه‌ای روحانیت را وارد صحنه کردیم فواید و آثار بسیار زیادی را به دنبال داشت، علمای دین قدرت بسیج توده مردم را دارند که نمونه مهم آن تحریم استعمال توتون و تنباکو توسط میرزای شیرازی بود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور ادامه داد: دامنه فتوای میرزای شیرازی چنان بود که به‌رغم علاقه ناصرالدین شاه به استعمال توتون و تنباکو، همسران وی به او اجازه استعمال ندادند.

او با بیان اینکه در سال‌های اخیر برای کنترل استعمال دخانیات در ایران تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تصریح کرد: حدود ۴۰ سال پیش در بیشتر مجالس از قلیان و سیگار و دخانیات استفاده می‌شد و با کمک علما و مجالس دینی استعمال دخانیات کاهش بسیار شدیدی یافت.

بهجت‌پور عنوان کرد: به کمک‌ تلاش دولت‌های جمهوری اسلامی سطح بهداشت و امید به زندگی در ایران بالا رفته و در این سال‌ها استعمال دخانیات کنترل شد، امروز در مکان‌های عمومی، حمل‌ونقل شهری و غیره استعمال دخانیات ممنوع و یک کار ناهنجار است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به اینکه برخی از مراجع دینی شیعه مانند آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی استعمال دخانیات را حرام دانسته‌اند بیان کرد: در حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) نیز استعمال دخانیات ممنوع است.

او با بیان اینکه برای کاهش استعمال دخانیات در فضای باز باید فرهنگ‌سازی بیشتری انجام شود، افزود: مسئله ضرر رساندن دخانیات به کسانی که تنها در معرض آن هستند و مصرف دخانیات ندارند باید به خوبی در جامعه تبیین شود.

بهجت پور تشریح کرد: ایرانیان به‌شدت به سلامت خود اهمیت داده و به توصیه‌های بهداشتی توجه می‌کنند و نتیجه آن نیز افزایش امید به زندگی کشور از حدود ۵۰ سال به بیش از ۷۰ سال است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور افزود: دو واحد درس در حوزه‌‌های علمیه خواهران با عنوان بهداشت تدریس می‌شود که در آن پیرامون مسئله دخانیات نیز مطالبی بیان شده است.

بهجت پور با اشاره به فعالیت‌های حوزه علمیه خواهران در مسئله مقابله با استعمال دخانیات خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران نیز تفاهم‌نامه‌هایی برای مقابله با استعمال دخانیات داشته و مبلغان خواهر نیز در این عرصه فعالیت می‌‌کنند.

او اظهار کرد: از نگاه اسلام هرگونه ضرر به بدن انسان حرام است مخصوصاً اگر این اضرار به افراد دیگری باشد، در مسئله دخانیات نیز علاوه بر شخصی که مصرف می‌کند به دیگران نیز ضرر وارد می‌شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: آمادگی کامل برای همکاری با وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت در عرصه مقابله با استعمال دخانیات داریم و امیدوارم که در کاهش استعمال و ترک دخانیات عملکرد مناسبی داشته باشیم.

در ادامه این جلسه دکتر ایرانی خواه بیان کرد: برخی از قربانیان و کسانی که توسط دخانیات جان خود را از دست می‌دهند خانواده و اطرافیان مصرف‌کنندگان دخانیات هستند، این افراد تماشاگران بی‌گناهی هستند که به ناحق در خطر می‌افتند و باید مسئله حق‌الناس بودن و ضرر رساندن به دیگران در این زمینه به خوبی تبیین شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ابراز کرد: متأسفانه وزارت بهداشت و درمان نتوانست مجلس را برای اعمال مالیات بر سیگار قانع کند، در حالی که اعمال مالیات در این شرایط اقتصادی می‌توانست در کاهش استعمال دخانیات اثرگذار باشد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.