خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سید ابوالحسن نواب: ارتحال آیت‌الله آصف محسنی ثلمه‌ای پرناشدنی در پیکره اسلام است

به گزارش ادیان نیوز – ردنا-؛ حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پی ارتحال فقیه عالیقدر حضرت آیت الله «آصف محسنی» پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام دبیر حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب و دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ اَلْمُؤْمِنُ اَلْفَقِیهُ ثُلِمَ فِی اَلْإِسْلاَمِ ثُلْمَهٌ لاَ یَسُدُّهَا شَیْءٌ.

ارتحال عالم ربانی و فقیه روشن ضمیر، آیت الله آصف محسنی را به حق باید ثلمه ای پرناشدنی در پیکره ی اسلام، و فاجعه ای جبران ناپذیر برای شیعیان افغانستان و بلکه همه ی مسلمانانِ تشنه ی اصلاح و مدارا دانست.

عالِمی که هم سردار میدان مبارزه با استکبار و استبداد بود و هم از پیشگامان اصلاح اندیشه دینی. او مبارزه را فقط در قالب درگیری و منازعه نمی دید. همو از راه گفت وگو و تعامل سیاسی و مذهبی برای شیعیان که در افغانستان واجد اکثریت نیستند، دستاوردهایی را به ارمغان آورد که چه بسا با ده ها سال مبارزه مسلحانه یا معارضه سیاسی، دست یافتنی نبودند.

او فقیهی بود در بالاترین سطوح علمی و با تالیفات ارزشمند فراوان که اهداف والای اسلامی را فقط از راه تقریب مذهبی و همگرایی سیاسی دست یافتنی می دانست و می جست.

او با تواضع مثال زدنی و خلق و خوی مردمی اش، نمونه والایی از مرجعیت سنتی و در عین حال، نوگرا، و فقاهتی انقلابی و در عین حال، مسالمت جو را برای ما به ودیعت گذاشت.

دانشگاه ادیان و مذاهب که در تعامل و ارتباط مستمر با این فقیه فرزانه بود و افتخار انتشار برخی از آثار ایشان از جمله،‌ موسوعه ی “الاحادیث المعتبره” را یافت، عروج این فقیه دردآشنا را به جهان اسلام و حوزه های علمیه، به ویژه به ملت مسلمان افغانستان تعزیت گفته، امیدوار و بلکه مطمئن است که شاگردان و مریدان بی شمار ایشان رهپوی مسیر و مسار درخشان حضرت ایشان خواهند بود.

سید ابوالحسن نواب
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.