خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جامعیت و ابتنای بر معارف اهل بیت(ع)؛ مهم‌ترین ویژگی دانشنامه قرآن‌شناسی

گروه حوزه‌های علمیه ــ جامعیت در ارائه دیدگاه‌ها و موضوعات، مبتنی بودن بر معارف اهل بیت(ع)، قلم روان، فارسی بودن اثر و مفید بودن برای عموم محققان از مهم‌ترین ویژگی‌های دانشنامه قرآن‌شناسی است که حجت‌الاسلام مقیمی‌حاجی آن‌ها را برمی‌شمرد.

جامعیت و ابتناء بر معارف اهل‌ بیت(ع)؛ مهمترین ویژگی دانشنامه علوم قرآنیحجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مقیمی‌حاجی، مدیر دانشنامه قرآن‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به بهانه چاپ دوم دانشنامه علوم قرآن، گفت: این دانشنامه در میان آثار منتشرشده در زمینه علوم قرآنی در اسلام بی‌نظیر است، چون مبتنی بر فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) است.

وی با تأکید بر اینکه این اولین دانشنامه قرآنی مبتنی بر فرهنگ اهل بیت(ع) است، تصریح کرد: تاکنون آثار علوم قرآنی عمدتاً از منابع اهل سنت اخذ شده است، جز در دوره آیت‌الله معرفت که ایشان به صورت فردی کار ارزشمندی انجام دادند.

مقیمی‌حاجی اضافه کرد: این دانشنامه دارای جامعیت آرا براساس اعتقاد به معارف اهل بیت(ع) است و همه آرا و انظار علمای امامیه و اهل سنت در آن گرد آمده است. این دیدگاه‌ها در جایی که با آموزه‌های اهل بیت(ع) سازگاری ندارد در مورد آن داوری شده است.

مدیر دانشنامه قرآن‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید مجدد بر جامعیت موضوعات این دانشنامه، بیان کرد: همه مباحث علوم قرآنی و عناوین مربوطه در این دانشنامه وجود دارد؛ حتی عناوینی که در دهه‌های اخیر با توسعه و گسترش علوم قرآنی مصطلح شده است در این مجموعه مورد بحث قرار گرفته است.

مقیمی‌حاجی افزود: جلد اول و دوم این دانشنامه ناظر به مباحث تاریخی و مداخل سنتی است؛ جلد سه، چهار و پنج هم که در دست نگارش است، ناظر به مباحث روز مانند منطق فهم، قواعد فهم قرآن، زبان‌شناسی، نشانه‌شناسی، سبک و گرایش‌ها و روش‌های تفسیری، تاریخ تفسیر، رابطه قرآن با علوم مختلف مانند باستان‌شناسی و علوم انسانی و اسلامی است.

وی با بیان اینکه دو جلد نخست از دانشنامه علوم قرآن به چاپ رسیده و در اختیار محققان و قرآن‌پژوهان قرار گرفته است و سه جلد بعدی این مجموعه در اولویت کار قرار دارد، تصریح کرد: دانشنامه قرآن‌شناسی، مجموعه دانشنامه‌ای است با ساختار موضوعی و با حدود ۹۰۰ مدخل اصلی در سه بخش عمده و مباحثی پیرامون قرآن، حکمت نظری و حکمت عملی که در دستور کار پژوهشکده دانشنامه‌نگاری قرار دارد و سرانجام مجموعه دانشنامه‌های اقماری، کلان دانشنامه قرآن‌شناسی را شکل خواهند داد.

وی تأکید کرد: جامعیت در ارائه دیدگاه‌ها و موضوعات، مبتنی بودن بر معارف اهل بیت(ع)، قلم روان، فارسی بودن اثر و مفید بودن برای عموم محققان از مهم‌ترین ویژگی‌های دانشنامه علوم قرآنی است.

انتهای پیام

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.