خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«مسجد جامعی» که هرساله بازسازی می شود

  به گزارش ادیان نیوز (ردنا) به نقل از  البیان، مسجد جامع در شهر جنه مالی در صحرای سوزانده جنوب این کشور، بنایی جذاب و بی نظیری به شمار می آید. مساحت این مسجد به طول ۹۱ متر و ارتفاع ۲۰ متر بزرگترین ساختمان خشتی در جهان به شمار می آید.

ساختمان کنونی این مسجد جامع سال ۱۹۰۷ در مکان مسجد اصلی که در طول قرن ۱۳ احداث شده، ساخته شده است. شهر جنه بین قرن ۱۳ تا ۱۸ به عنوان محل اصلی برای انتقال کالاهایی مانند طلا و نمک شکوفا شد. کاروان های تجاری و علمای دینی و دانشمندان به اسلام در این منطقه دعوت می کردند. شهر جنه به سرعت به عنوان مرکز آموزش اسلام تبدیل شد.

این مسجد، زیباترین نمونه از سبک معماری سودانی – ساحلی است که این منطقه را متمایز کرده است، همچنین با استفاده از خشت و داربست های چوبی متمایز می شود. این مسجد بدون شک از مهمترین مکان های شهر جنه است که در فهرست میراث جهانی «یونسکو» جای گرفته است.

تاثیر اسلامی در زمان کنونی مشهود است، به طوری که دانش آموزان به طور معمول قرآن را در خیابان ها مطالعه می کنند. دیوار های مسجد جامع در جنه در ماه آوریل هرسال در یک روز حماسی برای پوشاندن این ساختمان با گل بازسازی می شود. این ساختمان صیانت و حفاظت هرساله را می طلبد.

این مراسم تنها مناسبت مهمی برای صیانت و حفاظت با هدف حمایت از دیوارهای این مسجد نیست، بلکه مراسمی برای بازتاب اعتقادات و میراث ساکنان جنه به شمار می آید.

با آغاز عملیات«پوشاندن دوباره این ساختمان با گل»، همه گروههای در مناطق مختلف جنه برای پوشاندن این مسجد با دقت و توجه رقابت می کنند. به طوری که جوانان از نمای این مسجد با نظارت یک گروه از ۸۰ بناء و معمار بالا می روند.

این مسجد جامع شامل سه گلدسته است. این مسجد با سرمای خود در طول گرمای شدید محافظت می شود. سقف و دیوارها آن متشکل از ۹۰ ستون چوبی است که مانع حرارت خورشید می شود. سوراخ ها در سقف اجازه عبور هوای تمیز در فصل تابستان را می دهد. این مسجد سه هزار نمازگزار گنجایش دارد.

پایان پیام/۴۴

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.