یک محقق تاریخ اسلام گفت که زیارت جامعه کبیره حضرت هادی (ع) پاسخی محکم به افرادی است که با ژست روشنفکری و به راحتی برخی مسائل مهم را کنار میگذارند.
– اخبار فرهنگی – محمود مطهرینیا محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام به مناسبت سالروز ولادت امام هادی (ع) در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، گفت: در میان ائمه اطهار (ع) جایگاه امام هادی (ع) و فضای حاکم بر دوران حضورشان جایگاهی خاص بوده و بخشی از معارف ناب شیعه به وسیله این امام بزرگوار به دست آمده است.وی با اشاره به زیارت جامعه کبیره و همچنین زیارت امیرالمومنین (ع) در روز عید غدیر به عنوان دو گنجینه به یادگار مانده از آن حضرت اظهار کرد: امروزه مسائل بسیاری از سوی برخی افرادی که ژست روشنفکری به خود میگیرند به راحتی و به بهانه آزاداندیشی و روشنفکری کنار گذاشته میشود، اما همان مسائل در زیارتنامه جامعه کبیره با سندی محکم و موثق مورد گفتمان قرار گرفته و فراز به فراز آن پاسخ محکم و درخوری با اینگونه افراد است.زیارت جامعه کبیره خلاصه اعتقادات ولایی شیعیان است این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: زیارت جامعه کبیره امام هادی (ع) شناسنامه و خلاصهای از اعتقادات ولایی و امامشناسی شیعه را به تصویر کشیده است، جالب است که وقتی ارتباط بیشتری با مفاهیم این زیارتنامه برقرار میکنیم، انس و الفت بیشتری هم با ائمه اطهار (ع) پیدا میکنیم.وی خاطرنشان کرد: امام هادی (ع) در ابتدای این زیارتنامه در سه مرحله تکبیرهایی را مطرح فرموده است. در میان علمایی که به شرح این زیارتنامه پرداختند، دو نگاه وجود دارد درباره اینکه چرا قبل از زیارت جامعه کبیره باید صد مرتبه تکبیر گفته شود؟ علامه مجلسی میگوید: از آنجایی که معارف بسیار بلندی در این زیارت نامه آمده، این تکبیرها به فرد کمک میکند تا دچار غلو نشود و خدایی نکرده ائمه (ع) را خدا تلقی نکند.مطهرینیا اضافه کرد: آیتالله میرباقری نیز درباره بیان صد مرتبه این تکبیرها در ابتدای زیارت جامعه کبیره میگوید: وجود این تکبیرها میتواند بدین جهت باشد که هرقدر خداییتر شویم، ظرفیت ما برای فهم زیارت جامعه کبیره افزایش مییابد و مطالبی که در این زیارت بیان شده قابل فهمتر میشود.این پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: یادگار دوم امام هادی (ع) زیارت امام علی (ع) در روز غدیر است که در آن آیاتی که راجع به امیرالمومنین (ع) نازل شده، نقش حضرت در تاریخ اسلام و مفهوم ولایت و … به زیبایی تبیین شده است.وی با اشاره به شبکه سازمان وکالت در دوران امام هادی (ع) گفت: سازمان وکالت، شبکهای از وکلای به هم پیوسته بود که در عصر حضور ائمه (ع)، وظیفه ساماندهی امور شیعیان را در امور مرتبط با امام بر عهده داشت. این سازمان در روزگار امام هادی(ع) با توجه به شرایط سیاسی پدیدآمده توسط دستگاه خلافت عباسی، دوران جدیدی از فعالیت خود را آغاز کرد. از این طریق افرادی که در دور افتادهترین سرزمینها بودند، میتوانستند به راحتی به امام زمان خود ارتباط برقرار کنند و هیچ وقت هم حکومت وقت با وجود تلاشهای بیوقفه و بسیارش، نتوانست به طور جدّی با شبکه سازمان وکالت مقابله کند.تنها یادگار امام هادی(ع) کجای ایران مدفون است؟آلایوب: امام هادی(ع) به فرزندانش حق انتخاب میداد / مسئول تجملگرا توانایی اصلاح سبک زندگی جامعه را نداردآنچه باعث عزّت حضرت عبدالعظیم نزد امام هادی(ع) شدچهل حدیث نورانی از امام هادی (ع)پاسخ امام هادی(ع) به پرسشهای قرآنی عالم اهل سنتسروده افشین اعلا درباره امام هادی(ع)/ جان را فدای “هادی” کردیم و سود کردیمانتهای پیام/