خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تجلیل از سال‌ها تلاش ادنا زینلیان / نشان پیشکسوت طراحی لباس تئاتر رونمایی شد / اجرای نخستین پروژه جهانی چکناواریان و صدرنوری در تالار وحدت

به گزارش ادیان نیوز (ردنا) به نقل از هنرآنلاین، تالار وحدت در چهارشنبه ‌شب ۲۳ مرداد ماه، میزبان آئین تقدیر و تجلیل از ادنا زینلیان هنرمند باسابقه عرصه طراحی لباس تئاتر و اپرا بود.

این رویداد با حضور جمعی از هنرمندان همچون لوریس چکناواریان، ایرج راد، قطب‌الدین صادقی، حمیدرضا نعیمی و بردیا صدرنوری برگزار شد و رونمایی از نشان هنری ادنا زینلیان از جمله بخش‌های مراسم بود.

زینلیان در سخنانی از برگزارکنندگان این مراسم تقدیر کرد و ایرج راد رئیس خانه تئاتر با تأکید بر لزوم پرورش نسل‌های توانمند در حوزه طراحی صحنه و لباس تئاتر اذعان داشت که اکنون باید بیش از هر زمان دیگری پاسدار هنر هنرمندانی چون ادنا زینلیان باشیم.

ادنا زینلیان از جمله هنرمندان پیشگام عرصه طراحی لباس اپرا و تئاتر است که او را به‌عنوان یکی از اولین هنرمندان دانش‌آموخته حوزه طراحی لباس در ایران می‌شناسند. وی از سال ۱۳۶۳ تاکنون به تدریس در دانشگاه مشغول بوده و طی این سال‌ها با دانشگاه‌های الزهرا، تهران، تربیت مدرس، آزاد اسلامی، سوره و هنر همکاری داشته است که تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران همچنان ادامه دارد. وی در سال ۱۳۷۶ مدرک درجه یک هنری (معادل دکتری) را در رشته طراحی لباس از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

زینلیان که سال ۹۲ در جریان برگزاری جشن سالانه انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر نیز مورد قدردانی قرار گرفته بود، علاوه بر تدریس، تألیفات و سخنرانی‌های متعددی در حوزه طراحی لباس داشته و در بسیاری از رویداد‌های فرهنگی هنری موفق به دریافت جوایز و نشان شده است. این هنرمند همچنین در رویداد‌های متعدد هنری نیز به‌عنوان عضو هیئت داوران حضور پیدا کرده است.

سرپرستی اداره طراحی و کارگاه‌های مرکز هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه ۷۰ و عضویت در هیئت مدیره انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر ایران نیز از جمله سمت‌های استاد زینلیان طی این سال‌ها بوده است.

این هنرمند طی سال‌های متعددی که در عرصه‌های مختلف تئاتر، تلویزیون و سینما به ‌عنوان طراح لباس فعالیت کرده در آثار نمایشی هنرمندانی چون مصطفی اسکویی، حمید سمندریان، قطب‌الدین صادقی، پری صابری، محمود عزیزی، رضا کرم رضایی، محمود استاد محمد، هادی مرزبان، محمد رحمانیان، مجید جعفری، هوشنگ توکلی، سعید کشن فلاح، تاجبخش فنائیان، پروانه مژده، فردوس کاویانی، داود دانشور، هرمز هدایت، هما روستا، محمد کاسبی، سعید امیرسلیمانی، حسین فرخی، حسین مختاری، هایده حائری، مریم معترف، شهره لرستانی، اکبر زنجانپور، سهراب سلیمی، حمیدرضا نعیمی و… در قالب طراح لباس و مشاور هنری حضور داشته است.

آئین نکوداشت زینلیان در حالی به همت موسسه فرهنگی هنری “رادنواندیش” و با مشارکت انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر برگزار شد که در این مراسم، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر و بردیا صدرنوری نوازنده پیانو نیز از نخستین اجرای پروژه جهانی خود در تالار وحدت تهران رونمایی کردند.

این پروژه یک فعالیت مشترک در حوزه موسیقی تجربی است که چکناواریان آن را “دیالوگ دو برادر” نامیده است و بردیا صدرنوری روی این آثار پیانونوازی می‌کند.

به گفته چکناواریان، این پروژه یکی از متفاوت‌ترین فعالیت‌هایی بوده که طی سال‌های اخیر انجام داده و به‌زعم او پیونددهنده موسیقی غرب و شرق است.

این پروژه بین‌المللی با محوریت پیانونوازی ایرانی برای نخستین بار طراحی و در شب تجلیل از ادنا زینلیان روی صحنه تالار وحدت اجرا شد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.