خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسجد «استقلال» قسنطینه، مسجدی که از کلیسا به مسجد تبدیل شد

به گزارش ادیان نیوز (ردنا) به نقل از المساء، «قسنطینه» پایتخت  شرق الجزایر، مرکز اشاعه دینی به شمار می آید که در این شهر آثار دینی باارزشی دیده می شود که تاسیس آن به قرن ها و تمدن های گذشته بازمی گردد؛ به خصوص مساجد این شهر سهم مهمی در نشان دادن چهره دینی این شهر دارند.

استعمارگر فرانسه در زمان خود تلاش کرد تا با هر روشی به دین ضربه بزند، به طوری که تعدادی از مساجد معروف این شهر را به کلیسا تبدیل کرد، اما این مسئله مدت طولانی دوام نیاورند و بسیاری از کلیساهای برپا شده در زمان اشغالگری فرانسه به مساجد تبدیل شدند. به طوری که مقامات محلی در تعدادی از ایالت های الجزایر به تغییر فعالیت های این کلیساها و تبدیل آن مساجد اقدام  و اسامی آنها را به نام علمای دینی الجزایر مزین کردند.

برهمین اساس، شاید نخستین کلیسایی که مقامات محلی آن را به مسجد تبدیل کردند، در ایالت سطیف بود. به طوری که پس از توافق مقامات الجزایر با کلیسای کاتولیک در این کشور، اولین کلیسای این ایالت به مسجدی به نام «علامه عبدالحمید بن بادیس» نامگذاری شد تا گام آغازین برای گام های دیگر در ایالت های مختلف الجزایر باشد.

مسجد« استقلال» یکی از بناهای دینی و تاریخی الجزایر به شمار می آید که سال ۱۹۴۰ میلادی ساخته شد. این مسجد در زمان استعمار فرانسه به عنوان مکانی برای عبادت فرانسوی های ساکن در ایالت قسنطینه بود، اما این کلیسا در ۱۹ مارس ۱۹۸۳ پس از تحویل به مدیریت امور دینی و اوقاف الجزایر به مسجد تبدیل شد و نام آن به دلیل آزادی و استقلال کشورشان، مسجد «استقلال» نام گرفت.

تبدیل این کلیسا به مسجد گامی برای تبدیل کلیساهای دیگر این شهر به مسجد بود، همانگونه مسجد «احمد بوشمال» در سیدی مبروک العلوی از کلیسا به مسجد تبدیل شد.

مسجد استقلال، معماری قدیم خود را حفظ کرده است و این مسجد،سه گنبد دارد که آن را متمایز کرده است. تغییرات و اصلاحاتی انجام شده در این مسجد تاثیری بر معماری قدیمی آن نداشته است، بلکه زیبایی آن را بیشتر کرده است، به طوری که آیات قرآنی در دیوارهای این مسجد مزین شده و محرابی به سبک دوره عثمانی در این مسجد ساخته شده است.

انتهای پیام/م

مسجد «استقلال» قسنطینه، از کلیسا تا مسجد

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.