خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسجد«ضانا»، شاهدی بر تاریخ عثمانی در اردن

مسجد «ضانا» میراثی از دوره عثمانی در جنوب اردن است و هویت دینی و عبادی خود را پس از ۵۰۰ سال همچنان حفظ کرده است.

به گزارش ادیان نیوز (ردنا) از خبرگزاری شبستان به نقل از ترک پرس، مسجد تاریخی« ضانا» در روستای ضانا در استان الطفیله در ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی امان پایتخت اردن قرار دارد که نشانه ای از آثار دوره امپراطوری عثمانی در اردن است.

به گزارش ادیان نیوز (ردنا) از منابع تاریخی، مسجد ضانا به سبک معماری عثمانی ساخته است. این مسجد در دوره سلطان «عبدالحمید دوم» (۱۸۴۲-۱۹۱۸) احداث شد و همچنان صلابت و پایداری ساخت و ساز آن و هویت آن به عنوان یک مکان عبادی حفظ شده است. ساکنان این روستا عبادت و فرایض دینی خود را هنوز در آن ادا می کنند.

این مسجد بین سال ۱۹۹۳ و ۲۰۱۱ میلادی مرمت و بازسازی شده است. مسجد ضانا که مساحت آن ۱۰۰ مترمربع است.

مسئولان اردنی در امور این روستا و مسجد می گویند: این مسجد با تاسیس روستای «ضانا» تاسیس شده است و سال تاسیس آن به دوره عثمانی برمی گردد،  این روستا ۵۰۰ سال عمر کرده و بر روی ویرانه های بیزانسی ها، نبطی ها و رومانی ها بنا شده است.

این روستا در مکانی مشرف بر وادی عربه و کوههای ضانا قرار گرفته و هوای تازه و مناظر جذاب و نفس گیر و صداهای پرندگان آن را متمایز کرده است. انتخاب مکان این روستا نشانه مشخص و بارزی از نگاه موسسان دولت عثمانی است، به طوری که این روستا نخستین روستای میراثی در نوع خود است و بازسازی و مرمت هایی در این روستا برای گردشگری انجام گرفته است.

پایان پیام/۴۴

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.