خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جلفا، پس از ارزیابی‌های بین‌المللی به «شبکه جهانی جوامع ایمن» پیوست

ارزیابان بین‌المللی «شبکه جهانی جوامع ایمن» پس از ارزیابی زیرساخت‌ها و اطمینان از اراده مسئولان منطقه آزاد ارس برای اجرای همزمان دو پروژه بزرگ «جامعه ایمن» و «شهر سالم» با الحاق جلفا به این شبکه موافقت کردند؛ بدین ترتیب جلفا به عنوان اولین شهر در بین مناطق آزاد ایران به شبکه جهانی شهرهای ایمن ملحق شد.

به گزارش ادیان نیوز (ردنا) از ایرنا، فرآیند الحاق جلفا به «شبکه جهانی جوامع ایمن»، از سال ۱۳۹۵ آغاز و اواخر سال گذشته این شهر موفق به گذراندن آخرین ارزیابی‌های بین المللی شد و اکنون با تائید گزارش‌های ارزشیابی توسط مقر شبکه جهانی جوامع ایمن در سوئد، این شهر به شبکه جهانی ایمن پیوست.

با تایید شبکه جهانی جامعه ایمن برای عضویت جلفا، به عنوان قلب تپنده منطقه آزاد ارس، در این شبکه، پروژه استانداردسازی و اصلاح عمرانی مناطق پرتردد شهری و تفریحی در جلفا آغاز شده است و منطقه آزاد ارس به منظور حضور مستمر در این شبکه جهانی و ماندگاری در ارزیابی های مداوم، با اصول کارشناسی و سرعت مطلوب به سوی شهری ایمن حرکت می کند.

جامعه ایمن به معنای انجام درست کار است

رئیس مرکز بین المللی جوامع ایمن در ایران با اشاره به اقدام ۲ سال پیش منطقه آزاد ارس برای پیوستن جلفا به این شبکه اظهار کرد: ارس برای رسیدن به این هدف تا ۲۰۲۰ برنامه داشت، اما با تلاش های مستمر و کار شبانه روزی حتی یک سال زودتر به این حد از آمادگی رسید و ظرف ۲ سال به این هدف نایل شد.

همایون صادقی با بیان اینکه عوامل منطقه آزاد ارس در این  مسیر عاقلانه هدف گذاری کرده و پیش رفتند، افزود: علاوه بر فضای زیبای شهری و فضای سبز،آنها در زمینه ایمنی ترافیک نیز کارهای بسیار خوبی انجام دادند.

وی ادامه داد: هر ناحیه متفاوت است، اما تفاوت جلفا، یکی در فضای معنوی حاکم بر این شهر است و اینکه امام جمعه منطقه کارهایی را در این زمینه انجام داده و در زمینه بهبود ایمنی و خطبه های نماز جمعه ۱۴ بار در این زمینه صحبت کرده اند؛ ایشان سعی می کنند این را مستند کنند تا جوامع دیگر نیز از آن استفاده کنند.

صادقی اظهار کرد: در زمینه ایمنی ترافیکی، ایمنی محیط و جاده و استفاده از اطلاعات “جی آی اس” ( GIS ) نیز اقدامات بسیار جدی در این منطقه انجام شده که شایسته تقدیر است، این کار هم در فضای برون شهری و هم در درون شهری انجام شده که در ایران بی نظیر است.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد در زمینه «جوامع ایمن» نقش مهمی دارند،افزود: ما با سه شهر ایران در این حوزه کار کرده ایم و بهترین نتیجه را در منطقه آزاد ارس گرفته ایم.

صادقی با اشاره به اینکه همیشه نکاتی برای بهبود همین شرایط وجود دارد،گفت: جامعه ایمن با ملحق شدن به اتمام نمی رسد و برای رسیدن شرایط بهتر هر زمان باید تلاش شود و مهم این است که در مسیر درستی ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: شهر جدید سهند نیز در این زمینه فعالیت می کند و این ۲ منطقه به دلیل نزدیک بودن از تجربیات هم استفاده می کنند و باید با دعوت از مسئولان و مدیران شهرها و کشورهای همسایه تلاش کنیم تا این تجربیات را به دیگران انتقال دهیم.

صادقی خاطرنشان کرد: نقش ما مشورتی است و کارگاه هایی را برای جوامع برگزار و سعی می کنیم تا به سوالات آنها پاسخ دهیم و ما هیچ نقش اجرایی در جوامع ایمن نداریم.

آموزه‌های دینی اسلام به دنبال جامعه امن برای همه است

امام جمعه جلفا با بیان اینکه ایران کشور مهمی با مردان بزرگ است، اظهار کرد: مذهب در این منطقه نقش مهمی بازی می کند و آموزه های دینی قرآن و اسلام بر ایمنی و سلامت جامعه تاکید دارند.

حجت الاسلام سنجری گفت: بر اساس آموزه های دینی تمام ادیان به ویژه اسلام و تعالیم رسول اکرم، تمام سال ها، ماه ها و روزها سرمایه زندگی و خمیرمایه انسان است  و اگر این لحظات به خوبی مراقبت شده و در مبارزه با تباهی پیوند بخورد، زندگی و شخصیت انسان دلربا می شود.

امام جمعه جلفا با بیان اینکه تفکر اسلام آمریکایی با اسلام ناب متفاوت است، افزود: این را در داعش مشاهده کردیم؛ ما باید خوب را به معنای حقیقی خوب معنی کرده و آن را در کلام خدا و رسولان خدا تعریف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری و کشورداری در رفتار ائمه و امامان شیعه همانند حضرت علی (ع) مشخص است و ما قائل به مدیریت شهری و کشوری این امام هستیم.

سنجری اظهار کرد: داشتن انسان خوب، به منزله داشتن خانواده خوب و داشتن خانواده خوب منجر به یک شهر خوب خواهد بود، شهرهای خوب نیز در نهایت منجر به داشتن یک دنیای خوب خواهد شد.

امام جمعه جلفا با اشاره به حدیث پیامبر اکرم (ص) “باطن مردم ظاهر شهرداران است و مردم در دین حاکمان هستند”، گفت: شهر خوب اگرچه از انسان خوب و شهردار خوب نشات می گیرد اما در نهایت باعث بهتر شدن همان شهر و شهرداران می شود.

وی ادامه داد: خطبه اول نماز جمعه در جلفا تبیین زندگی، معماری و حقیقت زیستی است و طی ۲ سالی کتابی از این خطبه ها در حال آماده شدن است که به زودی تقدیم مردم می شود.

امام جمعه جلفا، پیشنهاد تشکیل کمیته معنویت در جوامع ایمن را داد تا این کمیته بتواند تصمیمات را در راستای آموزه های دینی و مسائل معنوی سازمان داده و نفسانیت ها و منافع شهری را کم کند، چرا که کمیته معنویت می تواند روح این حرکت بزرگ باشد.

پیوستن جلفا به شبکه جهانی جوامع ایمن، اتفاق خوب برای ایران

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران نیز با بیان اینکه شما نماینده بخشی از این پروژه جهانی هستید، اظهار کرد: پیوستن جلفا به شبکه جهانی جوامع ایمن  اتفاق بسیار خوبی برای ایران است.

دکتر هاملمن با بیان اینکه نقش مدیریت جوامع در بهبود شرایط زندگی شهروندان اساسی است، افزود: با اینکه قانون اساسی متفاوتی را در کشورهای مختلف شاهد هستیم، باید اهمیت شرایط محیطی را در تمامی ابعاد درک کرد و این موراد تعیین کننده برای زندگی نسل کنونی و نسل های آینده هستند.

وی با تاکید بر اینکه در شبکه جهانی شهر ایمن، سلامتی را به عنوان پیش شرط و نتیجه توسعه پایدار می دانیم،گفت: پرداختن به مولفه های سلامت از طریق تعامل با کلیه بخش ها میسر است و  امکانش نیست که خدمات سلامتی را با بالاترین استانداردها به همه ارائه دهیم بلکه برای این کار باید به پیشگیری توجه بیشتری داشته باشیم.

دکتر هاملمن بر توجه به سلامت در تمام لایه های جامعه ایمن تاکید کرد و افزود: ایمنی جاده در تمام جوامع به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار گرفته است و توسعه سلامت موضوعی است که باید با مشارکت دولت در تمام جوامع اعمال شود و از همکاری دولت با سازمان بهداشت جهانی در تمام حوزه ها استقبال می کنیم.

مرگ سالانه ۴.۸ میلیون نفر در جهان به دلیل حوادث

رییس مرکز بین المللی جوامع ایمن نیز با بیان اینکه هرساله ۴.۸ میلیون نفر به دلیل حوادث در جهان جان خود را از دست می دهند، اظهار کرد: این فقدان ها جبران ناپذیر هستند و باید بپرسیم که چرا این شرایط به وجود آمده است.

پرفسور دیل هانسون افزود: تصمیمات فردی، محیط فیزیکی و محیط اجتماعی در اجتناب از آسیب ها مهم تر است و اعمال قانون به همراه آموزش در سطوح مختلف می تواند در این زمینه موثر باشد.

هانسون با بیان اینکه چالش مصدومیت ها، چالش مهمی برای دولت هاست،گفت: در منطقه آزاد ارس وارد این تغییر می شویم که جامعه ای با کمترین میزان چالش مصدومیت داشته باشیم.

وی ادامه داد: جامعه ایمن می گوید که تمامی انسان ها حق برابری برای سلامتی و ایمنی دارند؛ جوامع محلی باید تمام شهروندان را در نظر گرفته و توجه ویژه ای به افراد و اقشار آسیب پذیرتر داشته باشند.

وی با تاکید بر افزایش ظرفیت جامعه و رسیدن به خوداتکایی، گفت: استراتژی ما در شبکه جهانی جوامع ایمن، تغییرات کوچک و اثربخش در جامعه است. هر جامعه می تواند بر اساس داشته های خود، معنویات و فرهنگ موجود در زمینه جوامع ایمن قدم برداشته و در واقع راه حل های متناسب با نیازهای خود پیدا کند.

شهرداران نقش بزرگی در جوامع ایمن دارند

مدیر مرکز بین المللی ارزیابی شبکه جهانی جوامع ایمن نیز با بیان اینکه شهرداران در جوامع ایمن نقش بسیار بزرگی دارند،افزود: شهرداران باید ارتباط خوبی با مردم و دولت داشته باشند و مسائل شهری را رهبری کنند.

دکتر گولبرند شوبرگ، اظهار کرد:توسعه پایدار به معنی بهبود مستمر است و الحاق به شبکه جهانی شهرهای ایمن، کافی نیست و در ادامه باید فکر کنیم که چگونه می توانیم بازهم وضعیت جامعه را برای زندگی شهروندان بهتر کنیم.

وی با بیان اینکه جوامع دنیا شباهت های زیادی باهم دارند و ابزارهای مورد استفاده قرار گرفته مشترک هستند، افزود: شهردار باید تمرکز زیادی بر روی هزینه ها داشته باشد.

گولبرند شوبرگ با بیان اینکه هزینه سالانه مصدومیت ها در ایران ۷۸ میلیارد دلار و این هزینه در جلفا حدود ۱۰.۸ میلیون دلار است،گفت: این در حالی است که کاهش مصدومیت ها می تواند باعث صرفه جویی در بودجه ملی شود و برای نمونه فقط در جلفا می توانید با رعایت شرایط تاکید شده جوامع ایمن حدود  ۳.۲۴ میلیون دلار در سال صرفه جویی کنید.

وی همکاری بین بخشی در جوامع ایمن را  بسیار مهم توصیف کرد و افزود: همه باید در این جوامع مسئولیت پذیر بوده و در کارهای مختلف مشارکت کنند و اولویت ما حل مشکلات ترافیک، کاهش حوادث از جمله حوادث کار، کاهش خشونت بر علیه زنان و کودکان است و بیشتر فعالیت های خود را روی این موضوعات متمرکز کرده ایم.

مدیر مرکز بین المللی ارزیابی شبکه جهانی جوامع ایمن خاطرنشان کرد: کیفیت در جوامع ایمن بسیار مهم تر از کمیت است و خوشبختانه در منطقه آزاد ارس نیز شاهد کیفیت خوبی از نظر اقدامات انجام گرفته هستیم.

مسئول شبکه جهانی جوامع ایمن در چین نیز گفت: برنامه های جوامع ایمن باید علاوه بر عمومی بودن، تمرکز ویژه ای برای گروه های آسیب پذیر داشته باشند.

دکتر شومی وانگ، با بیان اینکه باید عامل های مصدومیت ها شناسایی شده و برنامه های اثرگذار برای پیشگیری مبارزه با این عوامل تهیه کنیم، افزود: برای کاهش مصدومیت ها باید از متخصصان جهانی و محلی به صورت مشترک استفاده کنیم.

مسئول شبکه جهانی جوامع ایمن در استرالیا نیز با اشاره به اینکه مدیریت بحران بخش مهمی از برنامه های سلامتی و ایمنی در جوامع ایمن است،گفت: باید به این موضوع از نظر آموزش عمومی توجه شود.

دکتر باربارا مینوزو، افزود: جوامع ایمن، جوامعی هستند که به سلامتی افراد اهمیت می دهند و بهبود مسائل ایمنی در جوامع ایمن به تمرکز در رفتارهای مثبت برمی گردد؛ به خصوص در زمینه آموزش از تصاویر و متونی استفاده می کنیم که مثبت هستند.

وی اظهار کرد: همیشه گفته می شود که پیشگیری بهتر از درمان است اما باید توجه کنیم که دیدن نتایج حاصل از پیشگیری زمان بر است و نیاز به صبر و پیگیری بسیار بیشتری داریم.

تاکید آموزه‌های دینی حرکت به سمت شهر امن است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز در آیین الحاق شهر جلفا به شبکه جهانی جوامع ایمن، ارتقای کیفیت زندگی و رسیدن به آموزه دینی بلد امین (شهر امن) را وظیفه ذاتی سازمان منطقه آزاد ارس عنوان کرد و گفت: آموزه های دینی بر حرکت به سمت شهر امن همواره تاکید دارند.

محسن نریمان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا با همکاری یکدیگر به بلد امینی که در دین اسلام نیز به آن تاکید شده است، برسیم چرا که شهر امن، سرشار از آرامش، خالی از خشونت و پر از مهر و عدالت است که در قرآن کریم نیز تاکید شده است، به طوری که خداوند متعال در قرآن کریم به بلد امین سوگند یاد می کند.

وی الحاق شهر جلفا به شبکه جهانی جوامع ایمن را مصداق بارز تلاش برای دستیابی به بلد امین دانست و گفت: جلفا امروز به شبکه جوامع ایمن در سطح دنیا ملحق شد.

نریمان با بیان اینکه در سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران به عنوان کشوری امن و برخوردار از رفاه و سلامت معرفی می شود و در حال حرکت به این سمت هستیم، اظهار کرد: ما نیز در منطقه آزاد ارس، فعالیت خود را برای دستیابی به این اهداف بالا دستی آغاز کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: مناطق آزاد ارس باید الگویی برای سرزمین مادر باشند و در منطقه آزاد ارس نیز به این منظور تلاش می کنیم؛ ما در منطقه آزاد ارس این اختیار را داریم که قوانین مخصوصی برای ایجاد جامعه ایمن وضع کنیم.

نریمان ادامه داد: پروژه ایجاد جامعه ایمن، ارتقای کیفیت زندگی مردم، بهبود شرایط کار و آموزش و بهبود خدمات گردشگری از سال ۱۳۹۶ با عنوان پروژه ارس ۲۰۲۰ تعریف و اجرا شده و در این راستا هشت کمیته تخصصی ایجاد شده است و با همکاری و همراهی سایر نهادهای دولتی و خصوصی با مدیریت یکپارچه توانسته ایم در طول ۲ سال نتایج ملموسی را در این زمینه بگیریم.

وی با اشاره به همجواری منطقه آزاد ارس با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و منطقه خودمختار نخجوان و تبادل مستمر با این کشورها خاطرنشان کرد: ارس صنعتی ترین ، گردشگرپذیرترین و موفق ترین منطقه آزاد ارس در حوزه کشاورزی است.

نریمان با تاکید بر اینکه منطقه آزاد ارس رسیدن به الگوی جامعه ایمن را دنبال می کند، افزود: بر این اساس تلاش می کنیم با رعایت استانداردهای بین المللی، استاندارد زندگی در این منطقه را بالاتر ببریم که ایجاد مدارس مروج سلامت، ارتقای وضعیت ایمنی مدارس، هوشمندسازی مدارس، راه اندازی ورزش همگانی در پارک ها، ایجاد اورژانس اجتماعی، ارتقای ایمنی منابع شهری جلفا، آموزش کودکان، افزایش فضای سبز منطقه، تهیه نرم افزارهای آموزشی، راه اندازی سامانه های ایران پیام و ارس نگار از جمله اقدامات انجام شده در این راستاست.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس اضافه کرد: تلاش می کنیم در سال های بعد با تعریف پروژه های جدید بر اساس استانداردهای بین المللی و تکمیل پروژه های فعلی الگوی موفقی برای ایران و همسایه های ایران باشد.

نریمان خاطرنشان کرد: به عنوان جامعه ایمن متعهد می شویم به صورت مستمر برنامه های ارتقای ایمنی را دنبال کرده و تجربه های خود را به صورت مکتوب در اختیار سایر جوامع در جهان قرار دهیم.

به گزارش ادیان نیوز (ردنا) از ایرنا، با حضور مسئولان مرکز بین المللی شبکه جوامع ایمن در منطقه ازاد ارس و با تقدیم لوح و امضای سند الحاق، شهر جلفا  به طور رسمی به شبکه جهانی جوامع پیوست. جلفا ۴۰۹ مین شهر در دنیا و ۱۴ امین شهر در ایران است که به این شبکه پیوسته است.

پایان پیام/

جلفا به شبکه جهانی جوامع ایمن ملحق شد

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.