خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«نردبان آسمان» روانه بازار نشر کتاب شد

به گزارش سرویس فرهنگی ادیان نیوز (ردنا)، نردبان آسمان گزارشى کامل از مثنوى مولوى به نثر است. در این گزارش ضمن اینکه یکایک ابیات مثنوى لحاظ گردیده است فقط به معنى کردن ابیات بسنده نشده بلکه جان کلام مولانا به‌صورتى روان و پیوسته به نثر درآمده است، به‌طورى که علاقه‌مندان به مثنوى با خواندن این کتاب مى‌توانند مطمئن باشند که مثنوى را از آغاز تا انجام خوانده‌اند. در این گزارش بخشهاى داستانى مثنوى از بخشهاى غیرداستانى تفکیک شده است و اشارات و تلمیحاتى که مولانا به کار برده است به حدّ لازم توضیح داده شده است.

در جلد دوم، مآخذ قصص و تمثیلات مثنوى با آخرین یافته‌هاى پژوهشگران روزآمد شده و پیشینه قصّه‌هایى که مولانا در مثنوى آورده است از منابع اصلى نقل شده است.

«این اثر در ردیف اوّل شرح هاى موجَز مثنوى قرار دارد و هیچ دوستدار مولوى و پژوهنده مثنوى از آن بى‌نیاز نیست.»

بهاءالدّین خرّمشاهى

«طرح این کار و چگونگى گزارش مثنوى را به نثر، سَخته و پخته یافتم. نشانه سختگى طرح همین بس که هیچ دقیقه و نکته‌اى از تعلیم مثنوى و ساختار عظیم آن کتاب نادیده نمانده است. پیداست که انجام این کار جز با اِشراف تمام بر مثنوى و بهره‌گیرى از شرحها و پژوهشهاى مرتبط با آن و برخوردارى از ذوق، دقّت و صرف وقت و تحمّل و تأمّل بسیار و بارها خواندن و حکّ و اصلاح میسّر نمى‌شود. همه برافزوده‌ها که با علائم ویژه نشان داده شده است بجا و بایسته و مؤثّر در فهم مطلب و جلب‌کننده توجّه خواننده و با کلّ ساختار هماهنگ است. پاورقیها نیز با دقّت چندسویه تهیّه شده است و نیاز خواننده را به‌درستى برآورده مى‌سازد بى‌آنکه خللى در گزارش منثور و معنى و پیام مثنوى وارد کند. بدون هیچ‌گونه مبالغه‌اى من کتاب را با لذّت تمام خواندم ــ لذّتى که از یک اثر چندوجهى و درهم تنیده و پُرکشش مى‌توان برد

دکتر محمّد سروَر مولایى

«با نردبان آسمان پلّه‌هایى را پیمودم و میان راه در اتراقها با مناظر زیبا و نکته‌هاى باریک روبه رو شدم. بخش «پیوست» (حاوى پیشینه قصّه‌ها و تمثیلات مثنوى) واقعآ جایش خالى بود. در این بخش محمّد شریفى از قریب یکصدوپنجاه مأخذ استفاده کرده است که برخى چون تاریخ طبرى، تفسیر طبرى، روض الجنان و روح الجنان، و روضه الصّفا  هرکدام چندین مجلّد است. فى الواقع او اطّلاعات موجود در یک کتابخانه را در یک جلد جمع کرده است. »

دکتر توفیق ه . سبحانى

«نردبان آسمان» عنوان اثری از محمد شریفی  را نشر نو به تازگی روانه بازار نشر کرده است.

انتهای پیام/

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.