خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

افغانستان در آستانه ماه محرم

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، مردم مسلمان افغانستان به ویژه شیعیان این کشور برای برگزاری مراسم سوگواری حضرت امام حسین ( ع ) آماده می شوند و این آمادگی در شهرهای بزرگ این کشور به ویژه کابل به خوبی نمایان است .

درآستانه ماه محرم ، دسته ها و هیئت های حسینی با حضور پرشور رهروان امام سوم شیعیان به سیاه پوش کردن اماکن عمومی ، مساجد و حسینیه ها اقدام می کنند و تا اول ماه محرم مساجد وحسینیه ها سیاه پوش می شود .

چندی قبل از فرارسیدن ماه محرم در افغانستان ، جایگاه های ویژه ای درسطح شهرکابل و سایر شهرهای این کشور ایجاد و با پرچم های سبز و سیاه که نماد عزاداری ماه محرم است ، پوشیده می شود .

علاوه بر شهر کابل، دیگر شهرهای افغانستان نیز همه ساله حال و هوای محرم به خود می گیرد و مردم با نصب پارچه های سبز و سیاه بر سر در منازل و مغازه ها مشارکت خود را در سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان و یاران با وفای آن حضرت به نمایش می گذارند.

همچنین شهروندان افغانستان در روزهای محرم ، خودروهای شخصی و حتی موتورسیکلت های خودرا سیاه پوش یا پرچم های سبز وسیاه بر آن نصب می کنند .
آیین عزادارای محرم در افغانستان از اول محرم آغاز می شود و تا سیزدهم این ماه ادامه می یابد ، برخی حسینه ها و مساجد ، مراسم سوگواری خودرا تا بعد از سیزدهم محرم نیز ادامه می دهند.

شرکت درمراسم سخنرانی علما ، روضه خوانی مداحان اهل بیت ( ع ) ، سینه زنی ، ایجاد ایستگاه های صلواتی و اهدای نذورات از آداب و رسوم مردم مسلمان افغانستان در ایام محرم است .

جوانان عزادار حسینی از سال گذشته در پی افزایش تهدیدات امنیتی در هماهنگی با نیروهای نظامی افغان خود سلاح به دست می گیرند و امنیت عزاداران را تامین می کنند.

مسجد جامع « الزهرا » که درغرب شهرکابل قرار دارد و از مساجد پرشور پایتخت محسوب می شود همانند سایر مساجد و حسینیه های این شهر برای اقامه عزای حسینی آماده شده است .

دراین مسجد روزهای محرم مراسم سخنرانی و نوحه خوانی و شب ها با حضورجوانان ونوجوانان ارادتمند به خاندان اهل بیت ( ع ) مراسم سینه زنی برگزار می شود .
این مسجد که سال گذشته شاهد یک انفجار خونین انتحاری برای کم رنگ کردن شور حسینی بود امسال پررنگ تر از پارسال برای روزهای محرم آماده می شود.
در افغانستان عاشورای حسینی تعطیل رسمی است.

پایان پیام/

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.