خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آشفتگی در الگوهای همسرگزینی مهمترین عامل کاهش ازدواج است

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، دکتر داود صفا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،‌ با بیان اینکه مسائل و پدیده‌های اجتماعی چندبعدی هستند، افزود : مهمترین دلیل در کاهش میل به ازدواج و افزایش سن ازدواج و تجرد گرایی؛ تغییر سبک زندگی،‌ گذار از سنت به مدرن و کشاکش سنت و مدرنیته به لحاظ ساختاری و فکری است.

عضوهیئت علمی و استاد یار دانشگاه ادیان و مذاهب، ادامه داد: الگوی سنتی همسرگزینی در حال از دست دادن کارکرد خود در جامعه گذار کنونی است و هیچ الگویی برای جایگزینی این موضوع ارائه نشده است و این موجب شده تا شاهد تجردگرایی در میان افراد متدین در خانواده‌های مذهبی باشیم.

وی تاکید کرد: کشاکشی میان الگوهای سنتی و مدرن، عدم الگوی جدید و آشفتگی در این فضا در کاهش میل به ازدواج و افزایش تجردگرایی دخیل است.

وی با اشاره به نگرش‌های مختلف نسبت به خانواده گفت: در نظریه‌های کلان جامعه‌شناسی به خانواده از منظر کارکردگرایی و تفسیرگرایی نگاه می‌شود که هر کدام تعریف متفاوت نسبت به خانواده ارائه می‌کند.

صفا افزود: رفع نیازهای عاطفی اعضا، ‌جامعه پذیر کردن افراد، ‌تربیت کودکان و فرزندان، نگهداری از سالمندان،‌ فرزند آوری و بقای نسل و همچنین  تنظیم مناسبات زناشویی از مهم‌ترین کارکردهای خانواده است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه ایرانی در حال گذر از خانواده سنتی به مدرنیته است، اظهار داشت: با تغییر در سبک زندگی و ایجاد تغییرات جدی در کالبد خانواده به لحاظ ساختاری و روابط بین افراد ایجادشده که هر کدام پیامدهای مختلف به همراه دارد که یکی از این پیامدها به‌هم‌ریختگی الگوهای همسرگزینی و در نتیجه تجرد گرایی است.

صفا با بیان اینکه باید به خانواده در قالب یک فرایند نگاه شود ادامه داد: این فرایند شامل موضوعات مختلف از جمله روابط میان دختر و پسر قبل از ازدواج تا همسرگزینی ، مهریه، جهیزیه، خواستگاری، هرم قدرت در خانواده، نقش‌های جنسیتی، طلاق و خیانت زناشویی است.

صفا ادامه داد: جامعه‌شناسان از نگاه تفسیری به این نکته قائل هستند که خانواده فرایندی جز روابط میان کنشگران اجتماعی نیست و این روابط که افراد به خود در جامعه می‌دهند ساختاری به نام خانواده ایجاد می‌کند.

وی فضای رسانه‌ای و مجازی تأثیرات جدی در حوزه خانواده داشته است گفت: مهم‌ترین ویژگی جامعه مدرن فردگرایی و مهمترین ویژگی جامعه سنتی جمع‌گرایی است که این ۲ در تقابل با یکدیگر هستند.

صفا گفت: فردگرایی، مسئولیت گریزی، مصرف‌گرایی،‌ تغییر نگرش نسبت به نقش خانگی، اشتغال و تحصیل بانوان،‌ گسترش تفکرات فمینیستی، قبح زدایی از روابط فرا زناشویی، قبح زدایی از طلاق، تغییر نگرش نسبت به هویت جنسی از جمله ویژگی‌های جامعه مدرن و عوامل بنیادین مرتبط با خانواده است که یکی از خروجی این عوامل تجرد گرایی است.

بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۵۵۰ تا ۸۰۰ هزار تجرد قطعی در کشور وجود دارد.

پایان پیام/

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.