خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نشست تخصصی اجلاس پیرغلامان حسینی در شهر شاهدیه یزد برگزار شد

یزد-ایرنا- نشست علمی و آموزشی هفدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی ظهر پنجشنبه در حسینیه « کلک »شهر شاهدیه یزد برگزار شد.

این نشست در محورهای «تبیین منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه مداحی و ستایشگران اهل بیت(ع)»، «آسیب شناسی مداحی و مرثیه خوانی»، «روضه خوانی خانگی و رسالت خانواده‌ها» و «هیئت داری و تمدن سازی اسلامی» برگزار شد.

عضو هیات علمی بنیاد دعبل خزاعی افزود: ستایشگران اهل بیت باید همواره وفای به عهد و برخورد خوب را در برنامه‌ها داشته باشند و اگر مثلا عنوان شد پنج دقیقه مرثیه خوانی نخواهیم داشت نباید از این مدت بیشتر شود.

محمدرضا سنگری ادامه داد: وفای به عهد در همه کارها توصیه شده است و شما مداحان اهل بیت (ع) باید همواره خوش قول و متعهد باشید و همچنین در بیان سخنان باید همواره مستند و طبق احادیث و روایات باشد چون نسل کنونی هر حرفی را چشم بسته قبول ندارد و با کمترین جست‌وجو در اینترنت تمام گفته‌های ما را بررسی خواهد کرد.

وی اظهار داشت: اگر کوچکترین شبهه‌ای در سخنان ستایشگران اهل بیت وجود داشته باشد بیشتر باعث وهن آن خواهد شد لذا لازم است همه مداحان و خدمتگذارا دستگاه ائمه اطهار (ع) با مطالعه و بر اساس مستندات درست و صحیح سخن بگویند.

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی گفت: مداح اهل بیت باید خودش اسوه همه خوبی‌ها باشد و نباید با رفتار و خدای نکرده اقدامی نادرست باعث جفای در حق امام حسین (ع) شویم.

همچنین علی  شفیعی، استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی نیز در این نشست گفت: یکی از مواردی که همواره باید مورد توجه هیاتها و فعالان عزاداری هیات باشد صوت خوش و اشعار با معنی است که متاسفانه در برخی موارد به آن توجهی نمی‌شود و لازم است اشعاری پرمعنی و در شان ائمه اطهار در نوحه‌ها استفاده شود.

شهردار شاهدیه نیز در این نشست گفت: همزیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان با ادیان به خصوص زرتشتیان در استان یزد و همچنین شهر شاهدیه همواره وجود داشته و در صلح و صفا با یکدیگر زندگی می‌کنند.

سیدعلی میرنژاد افزود: شهر شاهدیه بیش از ۵۰ شهید تقدیم انقلاب کرده و از نظر طبیعی نیز باغشهر استان یزد است و یکی از قطب‌های نساجی و همچنین کشاورزی شهرستان یزد است.

وی ادامه داد: شهر شاهدیه حسینیه یزد است چون نسبت به دیگر مناطق دارای بیشترین حسینیه در محلات مختلف شهر است و در تمام طول سال روضه خوانی امام حسین (ع) برپاست و فقط منحصر به ایام محرم و صفر نیست.

شهردار شهر شاهدیه گفت: آیین سنتی عزاداری شهر شامل مراسم سنگ‌زنی و دسته گردانی سنتی و تعزیه خوانی از گذشته دور در ایام محرم و صفر به ویژه روزهای تاسوعا و عاشوراست و مردم شاهدیه که بخش زیادی از آنها از سادات هستند، ارادت خاصی به خاندان عصمت و طهارت دارند.

در پایان این نشست مرامنامه پیرغلامان اباعبدالله الحسین قرائت و با ذکر یا حسین مورد تایید حضار قرار گرفت، همچنین پرچم متبرک حرم حضرت رقیه (س) به فرماندار یزد، پرچم متبرک کاظمین به مردم بهاباد و پرچم بارگاه امام هشتم (ع) نیز به مردم بافق تقدیم و از ۱۵ پیرغلام امام حسین (ع) مناطق مختلف استان یزد تقدیر شد.

اولین نشست تخصصی علمی‌آموزشی این اجلاس روز چهارشنبه ( دیروز ) در بیت العباس شهر یزد برگزار شد.

هفدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان و خادمان حسینی صبح روز چهارشنبه ششم شهریورماه سال‌جاری در سالن همایش‌های میبد با حضور  ۸۰۰ پیرغلام حسینی از سراسر کشور و ۴۵ پیرغلام بین‌المللی از ۲۵ کشور آغاز به کار کرد و به مدت ۲ روز ادامه دارد.

استان یزد یک هزار هیات مذهبی دارد.

۷۵۳۷ /۲۰۴۷

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.