خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

قانون بانکداری اسلامی نیاز به اصلاح دارد

به گزارش ادیان نیوز (ردنا) عین‌الله شریف پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص سودهای مرکب بانکی با بیان اینکه سیستم بانکی کشور ربوی است گفت: در دین ما ربا حرام است. جامعه ای که در آن اسلام حاکمیت دارد باید مسائل شرعی رعایت شود.

سیستم بانکی کشور ربوی است نه اسلامی

از سال ۶۲ که  قانون عملیات بانکداری اسلامی نوشته شده تاکنون، عملیات بانکی ربوی بوده  است.

وی گفت: مسائل و موضوعات از طریق قانون اساسی و شرع استنباط می شود پس عملیات اجرایی مان نباید مغایر با قانون اساسی و شرع اسلام باشد، قانون عملیات بانکداری اسلامی نوشته شده اما نیاز به اصلاح دارد. در اسلام گرفتن سودِ سود و جریمه حرام است.در این راستا با مراجع تقلید در قم نیز دیداری داشتیم که نظر ایشان نیز بر ربوی بودن بانکداری ما بود و تایید کردند که این عملیات حرام است.

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طرح مجلس برای بخشودگی جرائم بانکی به قبل از سال ۹۳ برمی گردد که ایراد شورای نگهبان نیز از این بابت است که چرا محور سال حتما از سال ۹۳ تعیین شده است، که این نظر منطقی است و شاید اصلاحاتی در آن صورت گیرد ولی حذف سودهای مرکب و جرایم بانکی می تواند گامی مثبت در جهت تسهیل معوقات بانکی و آرامش خیال وام گیرندگان شود.

شریف پور بیان کرد: عملیات و اقداماتی برخی بانک ها در ارائه تسهیلات مغایر قانون است. بانک مرکزی باید به عنوان سازمان متولی نظارت بیشتری بر بانکها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات با سود کم نداریم به جز مواردی چون وام ازدواج یا وام اشتغال و توسعه روستایی، افزود: وضعیت اقتصادی ما قابل مقایسه با کشورهای توسعه یافته نیست ما باید تلاش کنیم تا اقتصادمان را پویاتر و قوی تر کنیم.

اقتصاد کشور ما مریض است

وی تاکید کرد: اقتصاد کشور ما مریض است. زمانیکه، کشور خود را که حاکمیت اسلام را دارد با کشورهایی که حتی دین ندارند مقایسه می کنیم میبینیم که پایه اقتصادی کشور ما بسیار ضعیف است. زمانیکه اقتصاد کشورمان تک محصولی است و به صادرات نفت وابسته هستیم نباید انتظار داشته باشیم که عملکردمان نیز همانند سایر کشورها باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید این سوی قضیه را نیز ببینیم در کشور ما سود سپرده ۱۵ درصد است، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از کسی که پول خود را در بانک میگذارد به دلیل نگهداری و محافظت از پول، مبالغی را نیز دریافت میکنند.

پایان پیام/

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.