خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کاخ های سعودی در تیررس پهپادهای یمنی / تجدید نظر آل سعود برای ادامه جنگ

ادیان نیوز/ عملیات پهبادی به تاسیسات نفتی آرامکو با کمک عواملی از آزادگان داخلی عربستان انجام شد که شوک بزرگی برای عربستان در مقابل انصار الله بود.

به گزارش سرویس بین‌الملل حوزه، حمله انصارالله به دو میدان نفتی در عربستان سعودی نقطه ضعف‌ها در بازار جهانی نفت را برملا و اعتماد جهانی به عربستان سعودی را به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نفت در جهان  متزلزل کرده است. انصارالله یمن، روز شنبه دو پالایشگاه آرامکو به نام‌های «خریص» و «بقیق» را هدف حمله ۱۰ فروند پهپاد ارتش یمن قرار داد. به گفته وزیر انرژی عربستان، در نتیجه حملات نیروهای انصارالله ۵۰ درصد از صادرات نفتی عربستان سعودی مختل و متوقف شده است.

محمد رضا مرادی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به حملات پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه گفت: این بزرگترین حمله از سلسله حملات انصار الله به تاسیاست نفتی عربستان بود که در شرق این کشور انجام شد و  بزرگترین حمله پهپادی در سه ماهه  گذشته محسوب می شود.

وی ادامه داد: علت اهمیت این عملیات این بود که همزمان ده پهباد در  دو میدان نفتی «خریص» و «بقیق»  به تاسیسات نفتی عربستان حمله کردند و  صادرات نفتی عربستان  به نصف رسید و این در حالی است که پالایشگاه آرامکو عربستان روزانه ۷ میلیون بشکه نفت تولید می کند و از بزرگترین پالایشگاه های نفت جهان است که مورد هدف قرار گرفت و تولید نفت در این پالایشگاه ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.

مرادی تصریح کرد: از سوی دیگر این حمله در شرایطی انجام شد که محمد بن سلمان به دنبال این بود که ۵ درصد از سهام آرامکو را در بورس واگذار کند و این برای او بسیار حیاتی و مهم  بود و رکن اصلی سند چشم انداز ۲۰۳۰ است و قرار بود این واگذاری برای او ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار آورده داشته باشد؛ اما با وجود این حمله این واگذاری نمی تواند انجام شود چون واگذاری جایی انجام می شود که امنیت وجود داشته باشد و سهامداران به دنبال خرید در جایی هستند که امنیت باشد و اگر این اقدام انجام شود سهام ها با قیمت کم فروخته می شود.

ناتوانی سامانه های دفاعی آمریکا در مقابل پهپادهای یمنی

کارشناس بین الملل گفت: این عملیات قطعا نشان داد که پیشرفته ترین سامانه های دفاعی آمریکا نمی توانند در مقابل نیروهای مقاومت مقابله کنند و پهپادهای ۱۵ هزار دلاری انصار الله سامانه های میلیون دلاری عربستان را هدف قرار دادند و آنها را نا کار آمد کردند.

وی افزود: اولین پیام این عملیات این بود که سامانه های آمریکایی نا کار آمد هستند و دوم اینکه  تازمانی که تجاوز عربستان با کمک آمریکا  به یمن ادامه  داشته باشد حملات پهپادی انصار الله ادامه خواهد داشت. انصار الله اعلام کرده اگر لازم باشد ریاض را هم تصرف خواهیم کرد. بنابراین وقتی در شرقی ترین نقطه عربستان ۱۰ پهپاد انصار الله در مسافت ۱۳۰۰ کیلومتر تاسیسات نفتی را هدف قرار می دهند می توانند کاخ های سعودی را هدف حملات قرار دهند. هدف دیگر این حملات این بود که عربستان را دچار کسری بودجه کند. عربستان در حال حاضر روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت صادر می کند که با وجود این حملات و نصف شدن این ظرفیت خسارت بزرگی به عربستان وارد  آمد.

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت عربستان در بازار نفت گفت:  کارشناسان اعلام کردند؛ ۱۰ دلار  قیمت نفت افزایش پیدا خواهد کرد که در راستای تحریم های ایران قدم مثبتی خواهد بود به این ترتیب که  ۵۰  درصد نفت عربستان از بازار حذف می شود و نفت ایران هم با تحریم های آمریکا از بازر حذف شود قطعا راهبردآمریکا  برای فشار حداکثری و به صفر رسیدن تولید نفت ایران با چالش های زیادی روبرو می کند .

مرادی خاطر نشان کرد:  کارشناسان اعلام کردند سخن آمریکا که ۵۰ درصد نفت عربستان  را که از بازار حذف شده را تامین می کنند حرف درستی نیست چرا که  آمریکا نهایتا بتواند تا ۵۲ روز این کار را انجام دهد و از این رو   سیاست های تحریم های آمریکا ضد ایران را با چالش روبرو خواهد کرد .

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: این عملیات تاثیرات مثبتی برای پایان دادن به جنگ خواهد گذاشت و  عربستان در یک ماهه گذشته به این نتیجه رسیده که  از جنگ خارج شود در واقع همین که عربستان و امارات در جنوب یمن به دنبال تجزیه هستند امیدشان را در خصوص جنگ با یمن و انصار الله از دست دادند و می خواهند جنوب یمن را  تجزیه کنند. حملات پهپادی و موشکی انصارالله در سال جاری شدت گرفته و باعث شده عربستان  تجدید نظر جدی و اساسی برای ادامه جنگ داشته باشد و از طرف دیگر سامانه های عربستان قادر به رهگیری پهبادهای انصارالله نیستند.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از هشدار های انصارالله در این عملیات این بود که  انصار الله خبر مهمی را به عربستان اعلام کرد مبنی بر اینکه  این عملیات پهپادی با کمک عواملی از  آزادگان داخلی عربستان انجام  شده که شوک بزرگی برای عربستان در مقابل انصار الله بود.  و عربستان در حال حاضر با همکاری عوامل مخالف عربستان در داخل کشور با انصار الله روبرو است که این امر عربستان را قطعا به تجدید نظر در ادامه جنگ وادار خواهد کرد.

گفتگو از وجیهه سادات حسینی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.