خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نمایش آیات قرآن در دبیرستان مسیحیان فیلیپین + عکس

به گزارش ادیان نیوز-ردنا از فیلیپین؛ در این نمایشگاه که ۲۷ شهریورماه، در منطقه «کیزون سیتی» برگزار شد، مشترکات ادیان آسمانی، آیاتی از قرآن و اشعار شعرای ایرانی به نمایش درآمد.

این برنامه به دنبال برگزاری موفق نمایشگاه رایزنی فرهنگی ایران در دانشگاه سنت پل در منطقه «پاسیک» کلان شهر مانیل و بنا به درخواست مسئولان این دانشگاه برگزار شد و با برگزاری کارگاه خوشنویسی همراه بود.

محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در مانیل طی سخنانی در این نمایشگاه با بیان تاریخ فرهنگ و هنر ایران و همچنین اعتقادات شیعیان به حضرت مسیح(ع) و مریم(س) در قرآن گفت: در قرآن سوره‌ای به نام مریم داریم و ما حضرت مریم (س) را یکی از چهار بانوی آسمانی می‌دانیم.

محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در مانیل در حال سخنرانی در دبیرستان وابسته به دانشگاه مسیحی «سنت پل» فیلیپین

وی افزود: اعتقادات شیعیان بر این است که حضرت مسیح(ع) با امام دوازدهم شیعیان برای استقرار عدالت و صلح برخواهند گشت و عدالت و صلح را برای همه جهان به ارمغان خواهند آورد.

تجلی عشق الهی در هنر

در ادامه تندیس تقوی، مسئول انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل که آثارش در نمایشگاه فوق در معرض دید عموم قرار گرفت، سخنرانی کرد و گفت: هنر به اندازه حضور اجداد ما در زمین قدمت دارد و آثار هنری می‌تواند نماد عشق الهی باشد.

وی افزود: نیاکان هنرمند ما نقاشی‌های شگفت‌انگیزی را روی غارها، صخره‌ها، پوست درختان و پوست حیوانات به یادگار گذاشته‌اند و در حقیقت هنر یکی از مظاهر شگفت‌انگیز فرهنگ و تمدن و بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی است.

تقوی تصریح کرد: اختراع خط، بدون شک، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشریت است. اگر خط اختراع نمی‌شد، علم، میراث هنری و افکار نمی‌توانست به نسل‌های آینده منتقل شود و تمدن نمی‌توانست به این حد از پیشرفت برسد.

سخنرانی تندیس تقوی، بانوی خوشنویس ایرانی در مدرسه وابسته به دانشگاه «سنت پل» فیلیپین

این بانوی ایرانی ادامه داد: ابن خلدون، جامعه‌شناس، تاریخ‌نگار و فیلسوف مسلمان تونسی (۸۰۸-۷۳۲قمری) در مقدمه کتاب «العبر و دیوان المبتداء و الخبر» به اهمیت خط اشاره کرده و زیبایی آن را وابسته به میزان عمران یک جامعه و کوشش مردمان آن در راه رسیدن به مرحله کمال و ترقی می‌داند و می‌گوید: «خط در شمار صنایع است و پیشرفت صنایع، وابسته به وضع تمدن ملت‌ها و تابع عمران آن است».

نستعلیق؛ عروس خوشنویسی اسلامی

وی گفت: خوشنویسان ایرانیِ هنرمند و با استعداد و در جستجوی کمال، از تلفیق دو خط نسخ و تعلیق خط نستعلیق را آفریدند که از سطح، میل به دور و انحنا دارد و با دوایر و پیچ و خم‌های هندسی بازتاب چرخش منظم هستی و رشد به سوی لایتناهی است؛ از این رو خط نستعلیق ایرانیان عروس خوشنویسی اسلامی نامیده شده است.

تندیس تقوی همچنین ضمن بیان مطالبی درباره مشترک کتب آسمانی تأکید کرد: قرآن، همه کتب آسمانی را نورهای هدایتی برای بشر می‌داند و همه پیامبران الهی راه واحدی را برای رسیدن به خدا پیش روی انسان‌ها قرار داده‌اند .

در ادامه دانش‌آموزان دبیرستان وابسته به دانشگاه سنت پل فیلیپین با نحوه نگارش خوشنویسی فارسی و کلمات این زبان آشنا شدند و کلمات فارسی را نگارش کردند .

گفتنی است؛ بیشتر دانشگاه‌های فیلیپین دارای مدارسی وابسته به خود هستند که آموزش را از سطوح ابتدایی آغاز می‌کنند البته این به این معنی نیست که همه این دانش‌آموزان در همان دانشگاه ادامه تحصیل می‌دهند.

عکس یادگاری در پایان برنامه ایران در دبیرستان وابسته به دانشگاه «سنت پل» فیلیپین

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.