خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مطالعات تطبیقی و گفتگوی ادیان نیاز امروز ما است

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز داشت: حادثه عاشورا یک واقعه بین المللی و متعلق به انسان های آزاده و حقیقت جو است که اختصاص به گروه یا مذهب خاص ندارد و لذا امروز در راهپیمایی اربعین این حضور جهانی را شاهد هستیم که از نقاط عالم و همه ادیان و فرق در آن شرکت می کنند و این دلیلی است روشن بر جهانی بودن این پیام و اندیشه است که امروز رو به گسترش است.

او گفت: جایگاه علم در تفکر اسلامی جایگاه برجسته ای است و در متون اصلی اسلامی علم در کنار ایمان به عنوان مولفه و عنصر برتری معرفی شده است و لذا کسی که خداوند حکمت و دانش تشخیص حق از باطل را به او عطا می کند در واقع خیر کثیر به او عطا می کند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: امروز صاحبان قدرت در عالم، بخشی از اقتدار خود را از علم گرفتند و این را نباید انکار کرد و لذا آن مقدار تشویق و ترغیبی که در اندیشه اسلامی برای علم آموزی دیده می شود در جای دیگر کمتر می توان یافت.

عباسی افزود: دستگاه های آموزش علم در عالم، تاریخ گوناگونی دارند که بررسی این تاریخ موضوع تحقیق بزرگ می تواند باشد که البته در این زمینه تحقیقات فراوانی صورت گرفته است و در کانون های تمدنی مراکز علمی نقش اساسی داشتند.

او ادامه داد: در دوره اسلامی دانشگاه ها نقش مهمی در بسط و گسترش تمدن اسلامی داشتند و همواره مراکز علمی و دانشگاهی یکی از عناصر مهم شکل گیری تمدن ها در پیشبرد، توسعه، اجتماعی کردن دانش و گسترش روابط میان ملت ها و انسان ها بودند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به پیام وزیر امور خارجه گفت: در دیپلماسی عمومی امروز به دوگونه جریان دارد؛ یکی دیپلماسی که از نهادهای مردم نهاد استفاده می شود اما پشتیبانی در اختیار دولت ها است و دولت ها از این ظرفیت ها برای توسعه روابط کمک می گیرند.

عباسی تصریح کرد: حوزه های علمیه از دیرباز دائما یک رویکرد بین المللی داشتند و مراکز کانونی حوزه ها همواره محلی برای انسان هایی با ملیت های مختلف بوده است. قبل از انقلاب حوزه علمیه قم، جمعیت طلاب غیرایرانی در آن کمتر از هزار نفر و از ۱۳ ملیت بود اما امروز امتداد بین المللی حوزه آنچنان توسعه یافته است که از ۱۳۶ ملیت در حوزه علمیه قم حضور دارند.

او خاطر نشان کرد: ما در حوزه ادیان تا اندازه ای از قافله گفتگو بین الملل فاصله داریم و دانشگاه ادیان در طول این سالها این فاصله را کمتر کند و این خود یک امتیاز است و ضرورت دارد ما در حوزه مطالعات تطبیقی ادیان و گفتگوی بین ادیان بیش از گذشته تلاش کنیم که این نیاز امروز ما است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: در حوزه گفتگوی مذاهب فاصله کمتر است اما در آن حوزه هم نیاز به تعامل و شناخت بیشتر نسبت به همدیگر داریم و در سایه این شناخت ها و گفتگوها است که زمینه برای ارتباطات بیشتر فراهم می شود.

او با بیان اینکه انقلاب اسلامی حامل یک گفتمان بزرگی در عالم است؛ گفت: کارکردهای اجتماعی دین و نقشی که در انسجام اجتماعی و جامعه پذیری و توسعه روابط انسانی میان جوامع دارد برکسی پوشیده نیست البته در خصوص نقش سیاسی و حاکمیتی دین دیدگاههای متفاوتی وجود دارد و تمدن جدید نگاه خوش بینانه ای به حضور سیاسی و حاکمیت دین ندارد.

عباسی افزود: نشان دادن توفیق دین در عرصه توسعه علمی و حاکمیت رسالت سنگینی است و امروز پس از ۴۰ سال پیروزی انقلاب علی رغم تمام مشکلات ما در عرصه علمی در عالم می توانیم کارنامه قابل قبولی را برای انقلاب اسلامی ارائه کنیم که لازمه این رشد ارتباطات بیشتر و گفتگو و ایفای یک نقش فعال در این عرصه است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.