خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نظر مسیحیان و ارامنه نسبت به مسیحیت تبشیری

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ جریان تبلیغ و تبشیر مسیحیت بدون در نظر گرفتن اختلافات فِرَق و مذاهب مسیحی با ‏تشکیل اردوگاه صلیبی در سطح جهان با تمام امکانات اقدام به جذب مسلمانان و پیروان ‏دیگر ادیان می‌‌کند‎. این جریان در قالب تشکل‌های فرقه‌ای از جمله کلیساهای خانگی، ‏محافل محرمانه و فرقه‌های صلیبی با ارتباط‌گیری مستقیم با سرشاخه‌ها که معمولاً در ‏تهران و بعضی کشورهای خارجی و اخذ کمک مالی و… در سطح تقریباً گسترده اقدام تبلیغی ‏می‌‌کند و متأسفانه موفق به جذب تعدادی از مسلمانان هم شده‌اند.

با توجه به برخی تحرکات این جریان در پایتخت و برخورد با عناصر ‌تبشیری تجمع‌کننده در مقابل کلیساها با احمد عباسی، پژوهشگر حوزه ادیان درباره ماهیت اصلی مسیحیت تبشیری و اینکه با چه کلیدواژه‌هایی در خانه‌های ما نفوذ و فرزندان ما را به این فرقه دعوت می‌کند، گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌آید:

تلاش جمهوری‌خواهان آمریکایی برای انحراف وقایع آخرالزمان در قالب مسیحیت تبشیری

اصل و ماهیت مسیحیت تبشیری چیست؟

اصطلاح تبشیر در قرون اخیر از نظر مفهوم و مصداق توسعه یافته و به هر نوع خدمت یا مأموریت (میسیون ) برای اعتلای «کلمه مسیح» در داخل یا خارج از جوامع مسیحی اطلاق می‌شود و اعضای گروه‌های تبلیغی را میسیونر می‌نامند. واژه میسیون از کلمه‌ لاتین mission – em مشتق شده است. این کلمه در دستور زبان لاتین از مشتقات فعل mittere به معنی فرستادن، روانه کردن، گسیل داشتن یا اعزام کردن است. بنابراین واژه میسیون در زبان لاتین نقش فعل و اسم را ایفا می‌کند.

واژه‌ missionce به معنی فردی که آماده‌ مباحثات پنهانی یا تبلیغی است، نیز از اصطلاحات رایج در بین مبلغان مسیحی است که در واقع به کار بردن این واژه بیانگر گوشه‌ای از فعالیت مبلغان مسیحی در ایران مخصوصاً در دوره‌ قاجاریه است. مسیحیت تبشیری اصطلاحی است که به جریان‌های تند افراطی و راستگرای مسیحی گفته می‌شود که در راستای اهداف سیاسی جریان‌های راست مسیحیت در کشورهای غیرمسیحی تبلیغ می‌کنند. عمدتاً از نظر مالی و سیاسی وابسته به جریان‌های جمهوری‌خواهان آمریکایی هستند. عمدتاً این جریان‌ها وابسته به کلیساهای پنطیکاستی و اوانجلیستی هستند و شاخصه عمده آن‌ها تکیه بر جریان‌های کاریزماتیک و خلسه‌ای و جریان‌های آخرالزمان‌گرای مسیحی است.

رخنه مسیحیت تبشیری در مسیحیان همانند رخنه وهابیت در اسلام است

نظر مسیحیان و ارامنه نسبت به مسیحیت تبشیری چیست؟

مسیحیان و ارامنه بسیار با بدبینی نسبت به مسیحیان تبشیری نگاه می‌کنند و ایشان را مهمانان ناخوانده‌ای می‌دانند که در صدد جذب جوانان ارمنی به جریان‌های افراطی مسیحی هستند. نه ارامنه در داخل کشور و نه در حتی خود ارمنستان به آن‌ها در کلیساهایشان خوش آمد نمی‌گویند. در حالی که بسیاری از کلیساهای رسمی ارامنه به دلیل مهاجرت و یا کمی جمعیت در ایران سال‌ها متروکه شده و کسی به آن‌ها رفت‌وآمد نمی‌کند. با این حال کلیسای ارامنه به عنوان متولی این کلیساها حاضر نیستند حتی به صورت ساعتی کلیساهایشان را در اختیار این جریان‌ها بگذارند. مسیحیان تبشیری در طول سال‌های قبل از انقلاب ت کنون برخی جوانان ارمنی را جذب به خود کرده‌اند و از بدنه کلیسای سنتی ارمنی رها ساخته‌اند. از همین رو ارامنه نسبت به آن‌ها بسیار با سوءظن برخورد می‌کنند؛ همانند نگاهی که مسلمانان شیعه به وهابی‌ها دارند، ارامنه نیز به مسیحیان پنطیکاستی و اوانجلیستی می‌نگرند.

۴ گروهی که در معرض جذب مسیحیت تبشیری هستند

مسیحیت تبشیری چه جور مخاطبی را جذب می‌کند؟

اول: آسیب‌دیدگان اجتماعی طلاق: کلیساهای تبشیری بیشتر آسیب‌دیدگان اجتماعی را در معرض تبلیغات خود قرار می‌دهند. افراد شکست‌خورده عشقی یا اقتصادی، فرزندان طلاق، کودکان خیابانی، افرادی که به نوعی دچار بحران هویت هستند، افرادی که در جامعه مورد توجه قرار نگرفتند و در تقلای نوعی کسب جایگاه برای خود هستند، در اولویت جذب مسیحیان تبشیری قرار دارند. این افراد معمولاً به راحتی مورد سوءاستفاده گروه‌های افراطی و فرقه‌های انحرافی قرار می‌گیرند. بیشتر جذب‌شدگان مسیحیت یا آسیب‌دیدگان طلاق هستند و یا در خانواده بسیار متشنج و نابسامانی زندگی می‌کنند و به دنبال آرامش هستند.

دوم: طردشدگان اجتماعی و آسیب‌دیدگان اعتیاد: معتادان، فواحش و… از جمله اقشاری هستند که در جامعه مقبولیت ندارند و در انزوا قرار می‌گیرند و بعضاً پشتوانه‌های معنوی و مادی خود را نیز از دست می‌دهند و کاملاً در جامعه خود مطرود می‌شوند. این افراد به هر جایی که احساس کنند بتوانند تکیه کنند اعتماد می‌کنند و از همین رو به راحتی در خدمت گروه‌های سوءاستفاده‌گر قرار می‌گیرند.

سوم: خرافه‌پرستان: یکی از مهم‌ترین اقشاری که در میان گروه‌های هدف فرقه‌های انحرافی قرار دارند، افراد خرافاتی هستند.کلیساهای پنطیکاستی با طرح برخی ادعاهای ارتباط با روح‌القدس و قدرت‌های فراروانی به مخاطبان خود نشان می‌دهند که از طرف خداوند مورد تائید هستند و لذا داری قدرت‌های خارق‌العاده‌ای هستند. این ادعاها در میان عموم فرقه‌های انحرافی از ادیان شرقی تا غربی وجود دارد و مخاطبان زودباور که توانایی تفکیک بین معجزه و قدرت‌های فراروانی که هر شخصی می‌تواند آن را به دست آورد را ندارند، لذا به راحتی فریب فریبکاران دینی را می‌خورند.

چهارم: داوطلبان پناهندگی: کشورهای غربی با دادن پناهندگی به کسانی که تغییر دین می‌دهند، سعی در تشویق داوطلبان پناهندگی به مسیحی شدن می‌کنند. بسیاری از افراد به هوس اخذ پناهندگی وانمود به تغییر دین می‌کنند و به مرور زمان و بر اثر تبلیغات منسجم و وادار شدن به کارهای ضداسلامی و تبشیری، تبدیل به یک مسیحی می‌شوند.

تلاش رسانه‌های مسیحیت تبشیر از ماهواره تا فضای مجازی و توجه به جایگاه کودکان!

ابرازهای ترویج این جریان در ایران چیست؟

در فعالیت‌های تبشیری گذشته ابزارهای تبشیری مسیحیان یا در تألیف کتاب و اعزام کشیش به ایران در فعالیت‌های تبشیری آموزشی و درمانی خلاصه می‌شد. اما تنوع ابزارهای تبشیری یکی از مشخصه‌های تبلیغ مسیحیت در دوران معاصر است.

تبلیغات تصویری: با گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای و رایج شدن شبکه‌های تلوزیونی اینترنتی، تبلیغات تصویری به صورت یکی از مهم‌ترین ابزارهای تبلیغی در اختیار تبلیغات مسیحیت تبشیری قرار گرفته است. از جمله رسانه‌های تبشیر مسیحیت به زبان فارسی می‌توان به شبکه‌های «محبت تی وی»، «نجات»، «ست سون» و «شبکه هفت» اشاره کرد که به صورت ۲۴ ساعته به تبلیغ مسیحیت به زبان فارسی می‌پردازند. همچنین شبکه‌های اجتماعی نقش گسترده‌ای در انتشار فیلم‌ها، کلیپ‌ها و پوسترهای تبشیر مسیحیت ایفا می‌کنند.

رادیو: رادیو یکی از قدیمی‌ترین ابزارهایی است که مسیحیان برای تبشیر از آن بهره می‌‏برند. چندین رادیو برنامه پخش می‏‌کنند. از جمله رادیو ندای محبت، رادیو صدای انجیل، رادیو فبا، رادیو صدای نبوت، رادیو واتیکان، رادیو صدای امید، رادیو مژده، رادیو TWR، رادیو آموزشی دوتا دات کام.

کتاب: توزیع کتاب یکی از ابزارهای قدیمی تبلیغ مسیحیت به شمار می‌رود. اگر چه کتاب‌های تبلیغی مسیحیت به زبان فارسی تا قبل از دوران معاصر از تعدادی انگشت شمار فراتر نمی‌رفت. اما در دوران معاصر صدها عنوان کتاب تبشیری فارسی منتشر شده است. کتاب‌هایی از قبیل «کتاب مقدس»، «بهای محبت»، «‌حیات در مسیح»‌، «تشبه به مسیح»، «‌دروس مقدماتی»، «زندگی تازه»، «کتاب الف»، «عیسی کیست؟»‌، «‌کلیسا»، «خدمت تعلیم»، «‌مسیحی در جامعه» از این دست اقدامات هستند.

مجله: مبشران مسیحی همچنین ده‌ها عنوان مجله فارسی در راستای تبلیغ مسیحیت منتشر می‌کنند؛ از جمله مجله برج دیده‌بانی، مجله خبر خوش، مجله بهار ایران، نشریه ندای محبت، مجله ناقوس، مجله شبان، مجله پیام نیکو، مجله جوانان با مسیح از مجلات تبلیغی مسیحیت به زبان فارسی است.

کلیساهای خانگی: کلیساهای خانگی، منازلی هستند که کشیشان و یا ایمانداران مسیحی، مالکیت و یا اجاره آن‌ها را در اختیار دارند و با برگزاری جلسات کلیسایی در این منازل به صورت مخفی به تبلیغ مسیحیت و جذب نومسیحیان می‌پردازند. امروزه در شهرهای متعددی این کلیساها فعال هستند و مخاطبانی را به خود جذب کردند. نومسیحیان پس از جذب و طی مراحل مقدماتی به عضویت یک کلیسای خانگی در می‌آیند. این افراد در گروه‌های محفلی ساماندهی می‌شوند و به صورت منسجم و تحت نظارت سازمانی در راستای اهداف مسیحیت تبشیری به کارگیری می‌شوند. کلیسای خانگی معمولاً با تعدادی بین ۱۵ تا ۵۰ نفر تشکیل می‌شود. رهبران این کلیساها از کمک‌های گسترده مؤسسات تبشیری بین‌المللی سود می‌برند.

اینترنت: برخی ویژگی‌های منحصر به فرد اینترنت، زمینه‌ای را فراهم آورده است تا بسیاری از گروه‌ها و جریان‌های تبشیری از آن به عنوان وسیله‌ای امن، برای تبلیغ و جذب بهره‌برداری کند. مبلغین مسیحی در اینترنت با تأسیس سایت، وبلاگ، خبرگزاری، کانال تلوزیونی، مجله اینترنتی، رادیو اینترنتی، سایت‌های بانک اطلاعاتی، کتابخانه مجازی و شبکه‌های اجتماعی، مسنجرها و… به تبلیغ مسیحیت می‌پردازند. هزاران سایت و وبلاگ و شبکه‌های مسیحی به زبان فارسی نتیجه اقدامات گسترده مسیحیان برای تبشیر مسیحیت در میان فارسی‌زبانان است.

تبلیغات چهره به چهره: یکی از مؤثرترین ابزار تبشیر مسیحیت تبلیغ چهره به چهره است. در این سبک از تبلیغ مبشران مسیحی با برقراری ارتباط چهره به چهره با افراد هدف سعی در جذب و کنترل ذهنی مخاطبان می‌کنند. افراد هدف می‌توانند به صورت اتفاقی در یک پارک، اتوبوس ، آرایشگاه ، تاکسی و… مورد شناسایی و تبلیغ قرار بگیرند.

آموزش: مبشرین مسیحی برای تربیت شبانان و کشیشان از میان نومسیحیان اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی متنوعی به زبان فارسی کردند؛ از جمله با تحصیل در دانشگاه ایلام در انگلستان یا شرکت در دوره‌های آموزشی ۱۰ روزه تا سه ماهه در کشورهای مجاور یا آموزش از طریق رادیو و شبکه‌های ماهواره‌ای، شرکت در دوره‌های اینترنتی و مکاتبه‌ای سعی در آموزش مسیحیت در میان فارسی‌زبان دارند.

کلیساهای فارسی زبان خارج از کشور: مسیحیت تبشیری، فعالیت‏‌های گسترده‌‏ای برای جذب ایرانیان خارج از کشور دارد. هم اکنون صدها کلیسای ایرانی فارسی‌زبان، برای جذب ایرانیان ساکن خارج از کشور و توریست‌‏های ایرانی، در خارج از کشور فعال است. بیشتر کلیساهای فارسی‌زبان در کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، هلند و ترکیه فعال هستند. علاوه اینکه همایش‌ها و میتینگ‌های متعددی در فواصل مختلف برای ساماندهی فعالیت‌ها برگزار می‌شود.

تبلیغ برای کودکان: مبشران مسیحی، تبلیغات گسترده‌‏ای را برای تبشیر و اثرگذاری بر کودکان آغاز کردند. اهم این فعالیت‌‏ها عبارتند از: پخش روزانه بیش از چند ساعت برنامه کودک با گرایش تبلیغ مسیحیت در شبکه‌های ماهواره‌ای مسیحی، تولید و توزیع گسترده کتاب‌‏های تبلیغ مسیحی به زبان فارسی برای مخاطبان کودک، راه‌اندازی سایت تبشیری برای کودکان و دوبله کارتون‌ها و فیلم‌های سینمایی تبلیغ مسیحیت به زبان فارسی.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.