خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چهارمین گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت گرجستان برگزار می‌شود

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علی اکبر اجاق‌نژاد، نماینده ولی فقیه در قفقاز به همراه سید‌جواد قوام‌شهیدی، سفیر و حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی کشورمان در گرجستان با زازا واشاکمادزه، مشاور نخست وزیر و رئیس آژانس دولتی امور دینی دیدار و در زمینه گسترش گفت‌وگوهای دینی بین ایران و گرجستان بحث و تبادل نظر کردند.

زازا واشاکمادزه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های آژانس دولتی امور دینی و اداره مسلمان گرجستان در ارتباط با مساجد، مناسبت‌ها و برنامه‌های دینی مسلمانان گرجستان، روابط میان مسلمانان شیعه و سنی در گرجستان را بسیار خوب و مثبت ارزیابی کرد.

مشاور نخست‌وزیر و رئیس آژانس دولتی امور دینی به همزیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان با یکدیگر و سایر ادیان اشاره کرد و افزود: دولت گرجستان با اختصاص بودجه سالانه و کمک‌های معنوی همواره حامی و پشتیبان مسلمانان و سایر ادیان است.

وی به تشریح سیاست‌های دولت گرجستان در امور ادیان پرداخت و گفت: دولت توجه خاصی به مسائل ادیان و حقوق بشر دارد و برنامه استفاده حداکثری از ظرفیت قومیت‌ها و مذاهب برای هم‌گرایی و تقویت وحدت ملی و روابط بین ادیانی را در دستور کار خود دارد و با کشورهای مختلف منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران همکاری و تعامل مثبتی را برقرار کرده است.

ضرورت گفت‌وگوی دینی

در ادامه حجت‌الاسلام اجاق‌نژاد با اشاره به نقش محوری و اساسی دین در مناسبات اجتماعی، بر ضرورت گفت‌وگوی بین دینی براساس منطق و عقلانیت به دور از تعصبات فکری و عقیدتی ملت ایران و گرجستان تأکید کرد.

نماینده ولی فقیه در قفقاز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره حامی گفت‌وگوی ادیان در راستای نزدیک کردن پیروان ادیان الهی و ایجاد صلح و آرامش در جهان است، گفت: گفت‌وگوی ادیان، مذاهب و فرق اسلامی می‌تواند ابزاری در جهت شناخت عمیق و تقویت وجوه مشترک اعتقادی و فکری باشد.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های مراکز دینی و تنوع ادیان دو کشور خواستار برنامه‌ریزی طرف ایرانی و گرجی با حمایت آژانس ادیان برای همکاری‌های مشترک در زمینه برگزاری نشست‌های مستمر گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدکس، انجام تحقیقات مشترک، برگزاری دوره‌های آموزشی و تبادل هیئت‌های دینی بین ایران و گرجستان شد.

نقش علما در ترویج فرهنگ صلح

قوام‌شهیدی هم در سخنانی، با اشاره به تحولاتی که در دهه‌های اخیر در جهان به وقوع پیوسته گفت: دین به عنوان متغیری مهم و اثرگذار وارد عرصه اجتماعی و روابط بین ملت‌هاست.

سفیر کشورمان در گرجستان همچنین بر نقش مراکز دینی و علمای دین و نخبگان جوامع در ترویج فرهنگ صلح و دوستی و تقویت مناسبات دو کشور تأکید کرد.

وی اظهار امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت‌های مراکز و نخبگان دینی دو کشور بتوانیم زمینه‌های تقویت مناسبات دو سویه را فراهم کنیم.

سفیر کشورمان در ادامه، از برگزاری چهارمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس با هدف درک متقابل اسلام و مسیحیت ارتدوکس از یکدیگر و توسعه ارتباط و همکاری میان ادیان با هدف حل مسائل مشترک بشری با حضور شخصیت‌های بلند پایه دو کشور ایران و گرجستان در آینده نزدیک خبر داد.

بنابر اعلام این خبر، در این جلسه رامین ایگیداف، رئیس اداره مسلمانان و شیخ‌الاسلام گرجستان و داود زارع، رئیس نمایندگی المصطفی در تفلیس نیز حضور داشتند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.