خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حقایق زندگانی امام حسن مجتبی (ع) را در چه کتاب‌هایی جست‌وجو کنیم؟

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، حسن بن علی بن ابی طالب (ع) دومین امام شیعیان، در ۳۷ سالگی به امامت رسید. بعد از شهادت امیرالمؤمنان(ع) به مدت ده سال عهده‌دار مقام امامت بودند و در ۲۸ صفر سال پنجاه هجری در سن ۴۷ سالگی به دستور معاویه بن‌ابی‌سفیان مسموم شد و به شهادت رسید.

زندگانی امام حسن مجتبی(ع) در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و این خود بر مظلومیت آن امام همام افزوده است لذا بر محققان و اندیشمندان مسلمان و شیعه فرض است که چهره آن امام را از گرد و خاک آلوده به کین مغرضان که در طول ۱۴۰۰ سال بر زندگانی آن حضرت سایه انداخته بزدایند و حقایق زندگانی آن وجود نازنین را بیش از پیش بر همگان روشن کنند.

در سالروز شهادت دومین اختر تابناک امامت و ولادت(ع)، این گزارش را به معرفی تعدادی از کتاب‌های چاپ شده درباره این امام همام، اختصاص داده‌ایم تا با معرفی این آثار، فرصتی برای مخاطبان در زمینه آشنایی بیشتر با ایشان فراهم آید.

امام حسن مجتبی (ع): سبط اکبر رسول خدا (ص)
نویسنده: سیدمحمد ضیاء‌آبادی، بنیاد خیریه الزهراء، ۱۳۲ صفحه، پالتویی (شومیز)، چاپ ۱ سال ۱۳۹۷، ۲۰۰۰ نسخه، ۲۵۰۰۰ ریال

کتاب حاضر، روایتی از زندگی امام حسن مجتبی است که با زبانی ساده و روان نگاشته شده است. امام حسن (ع) در شب نیمه ماه رمضان سال سوم هجرت در مدینه تولد یافت. وى نخستین پسرى بود که خداوند متعال به خانواده على و فاطمه عنایت کرد. رسول اکرم(ص) بلافاصله پس از ولادتش، او را گرفت و در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. پیامبر(ص) دستور داد تا سرش را عطرآگین کنند و از آن هنگام آیین عقیقه و صدقه دادن به هم‌وزن موى سر نوزاد سنت شد. این نوزاد را حسن نام داد و این نام در جاهلیت سابقه نداشت. کنیه او را ابومحمد نهاد و این تنها کنیه اوست.

امام حسن مجتبی (ع): فضایل و کرامات از کودکی تا شهادت
نویسنده: علی کاکی، اریترین، ۹۴ صفحه، وزیری (شومیز)، چاپ ۱ سال ۱۳۹۷، ۱۰۰۰ نسخه، ۱۰۰۰۰۰ ریال

کتاب حاضر با هدف بررسی زندگی دومین امام شیعیان است. حضرت حسن بن علی، فرزند اول امیر مؤمنان علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام، امام نخست شیعیان و فاطمه زهرا دختر حضرت محمد، امام دوم شیعیان است که از وی با عنوان امام حسن مجتبی علیه‌السلام یاد می‌کنند. کنیه حضرت ابو محمد و ملقب به مجتبی است.

برگزیده‌ای از سخنان امام حسن مجتبی (ع)
گردآورنده: علی ابراهیمی؛ ویراستار: ناصر خاکسار، عصر رهایی، ۹۶ صفحه، رقعی (شومیز)، چاپ ۱ سال ۱۳۹۷، ۱۰۰۰ نسخه

کتاب حاضر مجموعه‌ای از احادیث امام حسن مجتبی علیه‌السلام است که باهدف عمل به سنت کتابت چهل حدیث و نیز حفظ و ترویج میراث حدیثی امام حسن مجتبی(ع) و آشنایی بیشتر با این امام بزرگوار و بیان آداب و دستورات اسلامی به رشته تحریر درآمده است. نگارنده پس از ذکر ویژگی‌هایی از امام حسن مجتبی(ع) به بیان برگزیده‌ای از سخنان و اظهارنظرها درباره شخصیت امام حسن(ع) می‌پردازد و در ادامه چهل حدیث و ترجمه آن‌ها را از این امام بزرگوار بیان می‌کند. در ادامه کتاب برخی مناقب و کرامت‌های امام حسن(ع) ذکرشده است.

 

حماسه حسنی: تاریخ زندگی سیاسی و اجتماعی امام حسن مجتبی (ع)
نویسنده: حسین کریمی‌زنجانی، عقل سرخ، ۴۷۲ صفحه، رقعی (شومیز)، چاپ ۱ سال ۱۳۹۷، ۵۰۰ نسخه، ۶۰۰۰۰ ریال

امام حسن مجتبی (ع) دومین امام شیعیان و پنجمین خلیفه از خلفای راشدین است. صلح امام حسن (ع) با معاویه از جنگ میان کوفیان و شامیان جلوگیری کرد و طی آن خلافت با شروطی از امام حسن (ع) به معاویه منتقل شد. این واقعه در ۱۱ ربیع‌الثانی پس از هفت ماه حکومت امام حسن (ع) اتفاق افتاد. در این کتاب تاریخ زندگانی سیاسی و اجتماعی امام حسن (ع) بررسی می‌شود.

زندگینامه حضرت امام حسن مجتبی (ع)
گردآورنده: فاطمه جعفری‌نیکو؛ ویراستار: رقیه صفری، کانون علوم خطیب، ۱۱۲ صفحه، رقعی (شومیز)، چاپ ۱ سال ۱۳۹۷، ۳۰۰۰ نسخه، ۸۰۰۰۰ ریال

در کتاب حاضر، در روایتی داستانی، سرگذشت‌نامه‌ای از دوران زندگی امام حسن(ع)، به قلم نثر درآمده است. این روایت داستانی در نوزده بخش مجزا و به‌هم‌پیوسته، با عنوان‌هایی چون: آغاز خیانت؛ طغیان عایشه؛ در وصف خرما؛ پاداش جعده و…، ارائه شده است. امام حسن(ع)، در پانزدهم رمضان سال سوم هـ. در مدینه متولد شد. ایشان پس از ده سال امامت بر مردم، در سال ۵۰هـ.ق. به تحریک و تطمیع معاویه و به دست همسرش «جعده»، مسموم و به شهادت رسید.


سیری کوتاه در زندگانی کریم آل طه امام حسن مجتبی (ع)
نویسنده: محمدرضا محمدی‌زاده، سمت خدای سبحان، ۹۶ صفحه، رقعی (شومیز)، چاپ ۱ سال ۱۳۹۷، ۵۰۰ نسخه، ۵۰۰۰۰ ریال

کتاب پیش رو شرحی است بر زندگی امام حسن مجتبی علیه‌السلام. نگارنده در این اثر پس از بیان مطالبی اعتقادی درباره خلافت و جانشینی رسول خدا (ص)، به بیان زندگی‌نامه امام حسن مجتبی (ع) از ولادت تا شهادت پرداخته و در این میان به ویژگی‌های ظاهری، اخلاقی و کرامت‌های امام حسن (ع) اشاره می‌کند. بخشی از این کتاب نیز به مبارزات سیاسی امام حسن (ع) با معاویه تبیین ابعاد صلح امام حسن (ع) اختصاص دارد.

لشکر صلح: روایتی داستانی از زندگی امام حسن مجتبی(ع)
نویسنده: جعفر توزنده‌جانی، سوره مهر، دفتر کودک و نوجوان مرکز آفرینش‌های ادبی، ۱۲۸ صفحه، رقعی (شومیز)، چاپ ۱ سال ۱۳۹۸، ۱۲۵۰ نسخه

کتاب مصور حاضر، روایتی داستانی از سرگذشت امام حسن مجتبی(ع) است که با زبانی ساده و روان برای کودکان و نوجوانان نگاشته شده است. امام حسن (ع) در شب نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند که مادر گرامی‌شان حضرت زهرای اطهر (س) در آن زمان، دوازدهمین بهار زندگى بابرکت خویش را پشت سر نهاده بود. ایشان نخستین پسری بود که خداوند متعال به خانواده امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) عنایت فرمودند.

هزار و یک نکته از زندگی امام حسن‌ مجتبی (ع)
نویسنده: محمدرضا رمزی‌اوحدی، جلوه کمال، ۶۳۱ صفحه، وزیری (سلفون)، چاپ ۱ سال ۱۳۹۷، ۱۰۰۰ نسخه، ۳۵۰۰۰۰ ریال

کتاب حاضر درباره زندگی امام حسن مجتبی (ع) تهیه و تدوین شده است. مؤلف در این اثر، جایگاه ولایت اهل‌بیت در میان انبیاء الهی را تبیین کرده و منزلت امام حسن (ع) در قرآن کریم و شب معراج مورد بررسی قرار می‌دهد. این پژوهش ابتدا، دوران تولد و کودکی امام حسن (ع) را در زمان رسول‌الله (ص)، ارزیابی و امامت و خلافت وی را مورد بازبینی قرار می‌دهد. نویسنده در ادامه سفارشات پدرانه امام علی (علیه‌السلام) به امام حسن (علیه‌السلام) را ذکر و احادیث اخلاقی و معنوی امام حسن (علیه‌السلام) را یادآوری می‌کند. این نوشته در پایان، مباحث احادیث امام حسن (علیه‌السلام) درباره امام مهدی (عج)، پرسش‌ها و پاسخ‌ها از امام حسن (ع)، عبادت‌ها و دعاهای امام حسن (ع) و فضایل و کرامات امام حسن (ع) را به بحث می‌گذارد. احادیث اخلاقی و معنوی امام حسن (علیه‌السلام) از مباحث ممتاز این نوشته محسوب می‌شود.

انتهای پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.