خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

احتمال موافقت واتیکان با کشیش شدن مردان متاهل در برخی مناطق

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ در کلیسای کاتولیک، کشیش‌ها و راهبه‌ها ازدواج نمی‌کنند اما احتمال دارد واتیکان با کشیش‌های متاهل در مناطق دور افتاده آمازون موافقت کند.

در سند رسمی واتیکان که در ۱۷ ژوئن سال ۲۰۱۹ منتشر شده گفته شده بود که اسقف‌ها در مورد پذیرش کشیش‌های متاهل باید گفت وگو کنند. موضوعی که از چند دهه گذشته مطرح شده، اما اخیرا این مساله به‌ویژه در مناطقی مانند برزیل که با کمبود شدید کشیش مواجه هستند به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

در گزارشی که اولین بار روزنامه فیگارو منتشر کرد، اشاره شده بود که «کشیش‌های متاهل در کلیساهای کاتولیک شرقی بویژه در خاورمیانه وجود دارند، اما کلیساهای کاتولیک لاتین از زمان اصلاحات گرگوریایی در سال ۱۷۰۴، تجرد روحانیان را تحمیل کرده اند».

حالا گفته می‌شود که در روز ۲۶ اکتبر در این مورد رای گیری خواهد شد تا موضوع به کارگیری مردان متاهل به عنوان کشیش در کلیساهای کاتولیک در این منطقه از جهان که ۹ کشور آمریکای لاتین از جمله گویان فرانسه را هم شامل می شود به نتیجه‌ای مشخص ختم شود.

پاپ فرانسیس معتقد است که افراد متدین جوامع دورافتاده آمازونی که تنها سالی یک بار کشیش‌ها را می بینند، باید بتوانند از روش های معمول (مقدسات، اقرار، تعمید، تایید و ازدواج) بهره مند شوند. او که از پذیرش کشیش‌های متاهل حمایت می‌کند بارها اطمینان داده که نمی‌خواهد شرافت کشیشی را زیر سئوال ببرد. او گفته که این اصلاحات فقط برای کسانی که کلیسا آنها را “مردان با فضیلت اثبات شده ” خوانده، باز خواهد بود. این تاکید بعد از رسوایی های پدوفیلی اخیر صورت گرفته که باعث شد کلیسای کاتولیک اعتبار زیادی را از دست دهد.

بسیاری از مقامات کلیسای کاتولیک، از جمله «پاپ بندیکت شانزدهم» سلف پاپ فرانسیس، معتقد بوده‌اند که تجرد کشیشان بخشی از اصول اعتقادی ثابت کلیسا نیست و اندیشیدن به تغییر در این قاعده منعی ندارد. طبق قوانین کلیسای کاتولیک، کسانی که در خدمت کلیسا هستند نمی‌توانند ازدواج کرده و خانواده تشکیل دهند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.