خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گزارشی از همایش «گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت» در اسلوونی

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ پیرو گفت‌وگوهای پیشین ایران و اسلوونی در زمینه مناسبات اسلام و مسیحیت، مقامات ایران و اسلوونی توافق کردند در هشتصدمین سالگرد دیدار تاریخی فرانسیس اسیزی بنیان‌گذار فرقه رهبانی فرانسیسکن با سلطان ملک کامل، پادشاه عثمانی در آستانه (استانبول) در ۱۲۱۹میلادی که به منظور جلوگیری از منازعات صلیبی‌ها و عثمانی‌ها صورت گرفته بود، نشستی با محوریت دانشکده الهیات دانشگاه لیوبلیانا و مرکز گفت‌وگوی ادیانِ سازمان فرهنگ و ارتباطات و با حضور مهمانانی از کشورهای مختلف برگزار کنند.

این نشست در روزهای نهم تا یازدهم مهرماه، مطابق با ۳۰ سپتامبر تا ۳ اکتبر در دیر فرانسیسکن‌ها برگزار شد. هیئت ایرانی که ریاستش را مدیر محترم مرکز گفت‌وگوی ادیان، جناب آقای دکتر تسخیری عهده‌دار بود و شامل دکتر علی مشهدی از اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه قم، دکتر امینی گلستانی از همکاران علمی جامعه المصطفی و این‌جانب از دانشگاه ادیان و مذاهب می‌شد، هم در ارائه مقالات، حضور موفقی داشت و هم در مداخلات علمی.

هم‌چنین دیدارهای سودمند و سازنده‌ای نیز در حاشیه این هم‌اندیشی داشتیم. دیدار با اسقف اعظم اسلوونی در دفترشان (همراه با بازدید از کلیسای کاتدرال با حضور اسقف)، دیدار با رئیس و برخی از اعضای هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه لیوبلیانا در تالار دانشکده (که از حسن اتفاق، امسال صدمین سال تأسیس دانشگاه و دانشکده بود)، دیدار با مفتی اسلوونی در دفترشان و نیز مهمانی شام سفیر محترم ایران در اسلوونی در اقامت‌گاه سفیر.

این‌جانب در مقاله‌ام که به انگلیسی ارائه کردم (و هم‌زمان به اسلوونیایی هم ترجمه شد)، به همکاری‌های دانشوران مسلمان و مسیحی در قرن چهارم هجری/ یازدهم میلادی در بنیاد کردن نظام اخلاقی پرداختم. نقش‌آفرینان این منظومه معرفتی، یحیی بن عدی، شاگرد مسیحی فارابی با کتابش تهذیب الاخلاق و حلقه شاگردان مسیحی و مسلمان یحیی/یوحنا بن عدی، به‌ویژه ابوعلی مسکویه بودند. ویژگی‌های این دوره و این نظام اخلاقی در این مقاله، به اجمال بازنمایی شد.

بی‌تردید، این سفر و نشست علمی و دیدارهای صورت گرفته در حاشیه‌اش، نقطه عطفی در گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت و نیز حاشیه‌اش، نقطه عطفی در گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت و نیز منزلت بیشتر یافتن مسلمانان در اسلوونی بوده است، چنان‌که مفتی این کشور در سخنرانی‌اش در هم‌اندیشی بدان تصریح کرد.

اهمیت این رویداد وقتی روشن می‌شود که موقعیت این کشور در بالکان، مقبولیت اروپایی‌اش و نیز پیوندهای قومی و مذهبی مردمان مجموعه کشورهایی را که در گذشته جزو یوگسلاوی بودند، در نظر بگیریم. گفتنی است که در این منطقه، اسلوونی از معدود سرزمین‌هایی بوده که هرگز زیر بار عثمانی‌ها نرفت و از این رو، هم‌اینک مسلمانان بومی اندکی دارد و اغلب مسلمانانش مهاجرانی از بوسنی، آلبانی و دیگر کشورهای منطقه هستند. تنها مسجد این کشور هنوز افتتاح نشده است!

اهمیت و جدیت این نشست را می‌توان از اهتمام مقامات، کشیش‌ها و راهبان اسلوونی و نیز دیگر کشورهای منطقه (و مهمانانی از کشورهای بوسنی، کرواسی، ترکیه و آمریکا) به بحث مناسبات اسلام و مسیحیت، به‌ویژه در بالکان و اسلوونی دریافت.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.