خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

محمد خامه‌یار «اولین‌های نماز» را نوشت

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ کتاب «اولین‌های نماز» که به قلم محمد خامه‌یار به نگارش درآمده است، مخاطبان را با اولین‌های نماز و مسائل پیرامونی آن مثل نماز جمعه و جماعت و مسجد و به عبارت بهتر، اولین‌های آن بیش از پیش آشنا می‌کند.

به گفته نویسنده، این اثر یک کار ذوقی بوده و به ابعاد گوناگون اولین فریضه‌ای که به عنوان امر عبادی مسلمانان واجب شده است، می‌پردازد. آشنایی با پیشینه‌ها از خواهش‌های فطری بشر است و این مجموعه می‌تواند معرف خوبی برای نماز و مسائل پیرامون آن باشد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: حقیقت آن است که در کار معرفی نماز کوتاهی‌های زیادی شده است و نتیجه آنکه نماز هنوز جایگاه شایسته خود را، حتی در نظام اسلامی ما به دست نیاورده است. این مسئولیت سنگین، بر دوش دانشوران و آشنایان به معارف اسلامی است که نماز را به همه به ویژه به نسل جوان بهتر بشناسانند از کودک دبستانی تا پژوهشگر دوره‌های عالی، هر یک فراخور ذهن و معرفت خود، می‌توانند در راه شناختن نماز و رازهای آن، قدم‌هایی بردارند و با ناشناخته‌هایی آشنا شوند، حتی عرفای بزرگ نیز برای سالکان وادی معرفت، «اسرار الصلوه» نوشته و آموخته‌اند، یعنی اعماق این اقیانوس همچنان ناشناخته و پیمودنی است.

در جامعه ما فصل مهمی باید در معرفی نماز در همه سطوح گشوده شود. رسانه‌ها و به ویژه صداوسیما با شیوه‌های گوناگون نماز را معرفی و یادآوری کنند. همه جا و همیشه در رادیو و تلویزیون، نماز در اولویت گذاشته شود و شوق ایمان و عطش یاد خدا در دل‌ها پدید آید. در کلاس‌های دروس دینی مدارس و دانشگاه‌ها درس نماز جایگاه خود را بازیابد و سخنان سنجیده و افکار بلند در بازشناسی نماز، فراهم و در معرض ذهن و دل دانشجویان و دانش‌آموزان گذاشته شود.

فلسفه نماز و تحلیل رازها و رمزهای آن باید با زبان هنر در معرض دید همگان قرار گیرد، تا هرکس به قدر ظرفیت خود از آن متمتع شود، کتاب‌ها و جزوه‌ها در سطوح گوناگون و از دیدگاه‌های گوناگون به وسیله محققان و عالمان به رشته تحریر درآید و مایه کارهای هنری و ادبی شود. فصلی نیز باید برای آسان کردن انجام نماز گشوده شود.

یکی از اولین‌ها در جهان مربوط به مسجدی در نیشابور است که اولین مسجد چوبی جهان بوده و در دهکده چوبین در پانزده کیلومتری شهرستان نیشابور استان خراسان رضوی و در روستایی به نام محمدآباد آقازاده ساخته شده است. این مسجد را حمید مجتهدی، متولد ۱۳۱۹ و از نوادگان محمدکاظم خراسانی ساخته شده است. این مسجد زیبا با بنای بالغ بر دویست متر مربع در برابر زلزله تا هشت ریشتر نیز مقاوم است.

پایان مطلب/ت

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.