خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بی‌توجهی اهل تسنن نسبت به اهل بیت(ع) دروغ محض است

به گزارش ادیان‌نیوز (ردنا)؛ مولوی «محمد اسحاق مدنی» به مناسبت هفته وحدت و برگزاری سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران سخنرانی کرد.

وی وحدت هرچه بیشتر مسلمانان جهان را ضروری دانست و اظهارداشت: هنگامی که پیامبراکرم (ص) مبعوث شد در ایام حج برای تبلیغ اسلام به منا می رفتند، اگرچه حج فرض نبود اما عرب ها از زمان حضرت ابراهیم حج را اگرچه با تحریفات بسیار انجام می دادند.

نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: هنگامی که مردم از مناطق مختلف به حج می رفتند پیامبر با آنها بخصوص کسانی که نیازمند اصلاح بودن بیشتر توجه می کردند و پیامبر برای مردم مدینه نیز که مردمانی باهوش بودند از اسلام سخن می گفتند.

مولوی اسحاق مدنی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مدینه وجود یهودی ها در آنجا و اختلاف پراکنی این اقلیت برای گرفتن حکومت بود که البته در این کار نیز موفق بودند و آنان یک جنگ بسیار خونینی بین دو طایفه بزرگ اوس و خزرج راه انداختند و هرچه مسلمین دو طایفه سعی کردند نتوانستند جنگ را خاموش کنند.

وی ادامه داد:اما هنگامی مردم مدینه متوجه صحبت های پیامبر(ص) شدند، امیدوار شدند که اگر این شخصیت بزرگوار به مدینه بیاید به احتمال  زیاد این فتنه خاموش خواهد شد، لذا پس از یکی دوسالی رفت و آمد از آنحضرت طی یک معاهده ای دعوت کردند که به مدینه تشریف ببرند.

نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهارداشت:نخستین کاری که رسول گرامی اسلام در مدینه انجام داد، در حقیقت اتحاد بین قبائل اوس و خزرج و جلوگیری از یک فتنه بزرگ بود که در قرآن کریم نیز در آیه ۱۰۳ سوره مبارکه آل عمران  ۱۰۳ تحت عنوان” وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا” بدان اشاره شده است.

وی با تاکید براین که نخستین کار اسلام ایجاد وحدت و اتحاد بین مردم است، افزود: چراکه بدون وحدت نه کشوری آباد و نه مردم سرفراز و نه آرامش و آسایش خواهند داشت. امروز در دنیا چه مصائبی که پیش نیامده تنها به دلیل اینکه مسلمانان راه وحدت را کنار گذاشته اند، راهی که پیامبر(ص) روز نخست برای ما در نظر گرفته بود کنار زدیم.

مولوی اسحاق مدنی به جنایات گروه داعش در زیر پرجم لااله الا الله اشاره کرد و افزود:شما شاهد بودید که یک مسلمان که به ظاهر رو به قبله می ایستد و نماز هم می خواند، سر برادر مسلمان خود را با اره می برید، و مسلمانان را در این حد از یکدیگر جدا کردند و این به طور حتم به دلیل دوری از اسلام، انحراف، عدم درک صحیح دین مبین اسلام است.

وی گفت:بسیاری تصور می کنند که با این همه اختلافات بین مسلمانان ایجاد وحدت بین مسلمانان شدنی و امکانپذیر نیست، اما طبق آموخته هایم مسائل شیعه و سنی که در جهان اسلام دو گروه بزرگ و اکثریت مسلمانان را تشکیل می دهند به سه دسته تقسیم می شود.

نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه یکی از اختلافات شیعه و سنی مسائل فقهی است افزود: در واقع شیعه وسنی در مسائل فقهی به جز سه چهار مسئله در باقی مسائل با یکدیگر اختلافی ندارند.

وی ادامه داد:حال ممکن است در مسئله ای اهل تشیع با حنفی ها اختللاف داشته باشند، اما حتما با شافعی ها موافق و اگر در یک مسئله ای با شافعی ها اختلاف داشته باشند به طور حتم با حنبلی ها موافق هستند و اگر هم با حنبلی ها مخالف باشند با مالکی ها موافق هستند.

مولوی اسحاق مدنی یادآور شد: این بدان معنی است که مسائل فقهی اهل تشیع به جز چهار –پنج مسئله خارج و مخالف مجموعه مذاهب اهل سنت نیست و در باقی مسائل وحدت نظر وجود دارد و این دلیل آن نیست که با کل مذهب مخالفت وجود دارد و  شیعه وسنی در مسائل فقهی اختلاف آنچنانی با یکدیگر ندارند.

نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد:بنده هیچ اجباری ندارم که تقیه کنم و دروغ بگویم، کتاب هایی در این زمینه وجود دارد، مسائلی وجود دارد که دروغ است و این مسائل موجود بین اهل تشیع و تسنن را دشمنان ما راه انداخته اند.

مولوی اسحاق مدنی ادامه داد:بین ما اهل سنت شایع کرده اند که اهل تشیع قرآنی دارند غیر از قرآن اهل سنت، این در واقع یک دروغ بزرگ است، بنده به برداران خود می گویم که مساجد، مدارس، مکتب خانه های اهل تشیع و تفاسیر قرآنی نوشته شده از سوی بزرگان تشیع مانند مانند تفسیر گرانقدر المیزان از سوی مرحوم علامه طباطبایی در حقیقت تفسیر همان قرآن بدون یک کلمه اضافه و کم قرآنی است که ما اهل سنت داریم.

وی تصریح کرد: در واقع این شایعه برای آن است که به یک اهل سنی القا کنند که یک شیعه قرآنی غیر قرآن پیامبر و قرآن غیر اهل سنت دارد، اینجا دیگر وحدت معنانی نخواهد داشت، یعنی یک دروغی ساخته اند که اختلاف افکنی کنند اما دروغی محض، روشن و بسیار واضح است.

نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین اظهارداشت: گفته می شود که اهل تسنن نسبت به اهل بیت(ع) توجهی ندارند یا اسائه ادب می کنند، درحالی که اگر کتاب های صحیح بخاری و مسلم که نزد اهل سنت معتبر است را مشاهده کنید، در این کتاب ها احادیثی که علمای اهل تشیع به به نقل از پیامبر اکرم (ص) همچون حدیث” حضرت فاطمه پاره تن من است” به کرات می خوانند، در کتاب های اهل سنت نیز وجود دارد.

مولوی اسحاق مدنی به حدیث دیگری از پیامبر اکرم (ص) در خصوص حضرت علی (ع) که در کتاب های اهل سنت به کرات ذکر شده است، اشاره کرد و افزود: طبق این حدیث پیامبراکرم (ص) فرمودند فردا پرچم اسلام را به دست کسی می دهم که او خدا و رسول را دوست دارد و خدا و رسول نیز او را دوست دارند، آنروز هرکسی سرک می کشید که این مدال نصیب او شود، پیامبر(ص) آن روز با کسالت فرمودند علی کجاست؟ پیامبر آمدند پرچم را بدست علی (ع)   دادند، با فتح قلعه خیبر به دست حضرت علی (ع) که این حدیث نیز به کرات در کتاب های اهل سنت ذکر شده است.

وی ادامه داد: در روایات صحیح اهل سنت وجود دارد مبنی بر اینکه، از جمله  کسانی خداوند در دنیا به پیامبر دستور دادند که اعلام کنند، آن بود که حضرت علی (ع) از کسانی است که اهل بهشت است و خداوند در دنیا به حضرت علی (ع) توسط پیامبر اکرم (ص) بهشت را بشارت داده است.

نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید براین که شیعه و سنی باید به یکدیگر عشق بورزند، اظهارداشت: شما بروید در مساجد اهل سنت و هرجای کشور و گوش کنید که اکثر امامان اهل سنت در خطبه های روز جمعه خود اعلام می کنند که حسنین (ع) سروران جوانان بهشت هستند، مگر  ممکن است کسی پیامبر را دوست داشته باشد و پاره تن پیامبر را دوست نداشته باشد.

مولوی اسحاق مدنی تاکید کرد: در واقع اینها دروغ هایی است که دشمنان ما درست کردند و به خورد ما دادند و متاسفانه بسیاری نیز ممکن است از روی نادانی باور کرده باشند، اما مسلمانان باید بدانند که دشمنان ما نمی خواهند امت اسلام با یکدیگر متحد باشند.

وی یکی از مسئولیت های خطیر مجمع تقریب مذاهب را ایجاد وحدت هرچه بیشتر و رفع اختلافات بین مسلمانان عنوان کرد و افزود: در این کنفرانس وحدت بخش، علمایی از بسیاری از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی حضور دارند و و در خصوص وحدت مسلمانان بحث می کنند.

نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین گفت: مجمع تقریب مذاهب اسلامی درخصوص احادیث مشترک و همچنین فقهی نیز کتاب هایی به رشته تحریر درآورده است که در حقیقت اگر این کتاب ها مطالعه شود می بینیم که فاصله ای که تصور می کردیم آنقدر زیاد نیست و بایستی همه ما در راه عزت اسلام و امت واحده گام برداریم.

مولوی اسحاق مدنی ضمن اظهار امیدواری از وحدت روز افزون بین مسلمانان جهان افزود: البته در ایران به فضل خداوند و سایه راهبردهای امام راحل(ره)، دلسوزی های رهبر معظم انقلاب و با برگزاری کنفرانس های همچون تقریت مذاهب تا حدود زیادی وحدت، ابهت و شوکت اسلام در دنیا بیشتر شده است.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.