خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رشد چشمگیر گرایش به اسلام در کشور نروژ

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، اولین آمار جمعیت مسلمانان نروژ در سال ۱۹۸۰ با تعداد ۱۰۰۶ نفر ثبت شد و با گذشت بیش از سی سال از آن تاریخ، شمار مسلمانان گسترش چشمگیری داشته است. آمار رسمی نظارت بر ادیان در نروژ نشان می‌دهد دین اسلام در صدر ادیان درحال رشد این کشور است.

هیئت آمارگیری نروژ در آماری که اخیرا درباره رشد ادیان از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ میلادی منتشر کرده، آورده است: اسامی نزدیک به ۱۷۵ هزار و ۵۰۰ نفر مسلمان در سازمان‌های اسلامی به عنوان اعضاء ثبت شده است.

مقایسه رشد گرایش به اسلام و مسیحیت

در این آمار آمده است که اسامی نزدیک به ۹۰ درصد از تعداد مسلمانان در سال ۲۰۰۹ میلادی ثبت شده است که در آن زمان ۹۰ هزار و ۷۰۰ نفر بودند. براساس این آمار، تعداد اعضای مسیحی ثبت شده در سازمان‌ها و هیئت‌های دینی خارج از کلیسای نروژ از ۴۳۱ هزار نفر در سال ۲۰۰۹ میلادی به ۶۷۸ هزار در سال ۲۰۱۹ میلادی رسیده است که این مسئله به معنی افزایش ۵۷ درصدی است. این درحالی است که آمار مخصوص درباره اعضای کلیسای نروژ نشان می‌دهد تعداد آنها همچنان رو به کاهش است، به طوری که کلیسای نروژ در سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به سه میلیون و ۷۲ هزار نفر عضو داشت که در مقایسه با سه سال گذشته ۷۵ هزار نفر کاهش داشته است.

سازمان‌های اسلامی در نروژ

از جمله نکات قابل ذکر درباره‌ی وضعیت اسلام و مسلمانان در نروژ وجود سازمان‌های اسلامی متعدد در این کشور است؛ بزرگترین آنها شورای اسلامی نروژ است که همچون چتری برای مسلمانان از تمامی اقوام و مذاهب است و بیش از هفتاد هزار نفر عضو دارد. این افراد، اعضای چهل و دو سازمان اسلامی هستند. از جمله وظایف این سازمان که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد این است که همچون پل ارتباطی بین مسلمانان و حکومت عمل می‌کند. بسیاری بر این باورند که این شورا وظیفه دفاع از حقوق مسلمانان در نروژ را بر عهده دارد.

برخی دیگر از مراکز اسلامی در این کشور عبارتند از: مسجد منهاج القرآن، گروه زنان مسلمان نروژ (۱۹۹۱)، انجمن دانشجویان مسلمان (۱۹۹۵)، بنیاد اسلامی Urtehagen و مراکز دیگر.

پایان پیام/ز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.