خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هولوگرام و تکنولوژی جدید مایکروسافت تکنولوژی هولولنز

به گزارش سرویس بازار ادیان نیوز (ردنا)، جدیدترین تکنولوژی مایکروسافت، هولوگرام تازه ای است که مسیرها و ارتباطات بین افراد را کوتاه کرده و به تکنولوژی هولولنز شهرت یافته است. این نرم افزار شگفت انگیز که شبیه به یک عینک هوشمند است قادر می باشد تا بین فضانوردان و اپراتورهای زمینی ارتباط نزدیکی ایجاد نموده و یا فرد استفاده کننده بتواند به عنوان یک مترجم حرفه ای عمل کند. این برنامه ویندوز حدود پنج سال است که راه اندازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

هولوگرام و تکنولوژی جدید مایکروسافت

ویندوز هولوگرافیک تلفیقی از محاسبات کامپیوتری و واقعیت هایی است که در دنیای اطراف ما وجود دارد. این نرم افزار توسط مایکروسافت پدید آمده و سبب شده تا عنصرهای وجود داشته در دنیای واقعی با عناصر دنیای مجازی در ارتباط بوده و در یک محیط، هر دو عنصر امکان قرار گرفتن را به دست آورند. البته این امر به وسیله پنجره های مختلفی که ساخته شده است امکان پذیر می باشد.  تمام نرم افزارهای بین المللی و شناخته شده می توانند از این ترکیب استفاده نموده و در این محیط فوق العاده اجرا شوند. مایکروسافت در تاریخ ۲۱ ژانویه سال ۲۰۱۵ ویندوز هولوگرافیک را به صورت قسمتی از ویندوز ۱۰ به عنوان هولولنز یا هدست شیشه ای هوشمند معرفی نمود. مایکروسافت در این ویندوز ۱۰ از تکنولوژی هولولنز که به صورت یک عینک بی سیم هوشمند است پشتیبانی می کند.

تکنولوژی هولولنز چیست؟

تکنولوژی هولولنز هولوگرام که به صورت یک عینک با سنسورهای پیشرفته می باشد و در جلوی آن یک صفحه نمایش نوری در بالاترین کیفیت نصب شده است به گونه ای می باشد که کاربر با استفاده از صدا، نگاه و حرکات دست می تواند نرم افزارهایی را با دنیای واقعی مرتبط ساخته و با محیط اطراف تعامل ایجاد نماید. جالب است بدانید تکنولوژی هولولنز حدود پنج سال است که در حال توسعه می باشد، در ابتدا مایکروسافت قرار گذاشته که این هدست تنها به عنوان قسمتی از تکنولوژی کینکت به کار گرفته شود. اما امروزه مایکروسافت پیش بینی نموده تا هولولنز به زودی برای شرکت ها و مصرف کننده های عادی قیمت گذاری شود.

ساختمان جدیدترین تکنولوژی هولولنز

مایکروسافت تکنولوژی هولولنز را به گونه ای طراحی نموده است که همانند یک عینک می باشد که به یک پیشانی بند متصل است. این عینک به راحتی زمانی که بر روی سر قرار می گیرد از قسمت بالا و پایین همچنین عقب و جلو قابل تنظیم شدن می باشد. کاربر این امکان را در اختیار داشته تا به کمک چرخ های تنظیم کننده در قسمت پشت پیشانی بند، این عینک هوشمند یا هولولنز را بر روی سر قرار دهد. وزن پیش بینی شده هولولنز حدودا ۴۰۰ کیلوگرم است. در بخش جلویی هدست تعداد بیشماری سنسور به منظور محاسبه عمق همچنین واحد پردازش هولوگرافی و دوربین های ویدئویی تعبیه شده است. مهمترین بخش تکنولوژی هولولنز یک جفت لنز ترکیبی است که تصاویر و عکس ها را در بخش پایینی نمایش می دهد. بهترین محل قرار گرفتن هولولنز در فاصله ای نزدیک به مردمک دو چشم است. در لبه پایینی هولولنز که بر روی گوش ها قرار می گیرد دو عدد بلندگوی قرمز رنگ وجود دارد که علاوه بر شنیده شدن صداهای بیرون سبب شده کاربر صداهای محیط مجازی را به راحتی بشنود. در برخی از نمونه مدل های شبیه سازی، صدا در دو گوش تولید شده و محیط سه بعدی را به وجود می آورد. دو جفت دکمه بر روی لبه بالای هولولنز قرار گرفته است که دکمه های بالای گوش چپ برای روشنایی صفحه و دکمه بالای گوش راست برای دکمه های صدا به کار برده می شود. در کنار این دکمه تعدادی دکمه نیز وجود دارد که عده ای مقعر و عده ای محدب هستند و هر یک کارایی متفاوتی را دارند.

تکنولوژی هولولنز و چگونگی کارکرد آن

در این دستگاه هوشمند یک مغناطیس سنج، یک میکروفون، یک ژیروسکوپ، یک دوربین عکاسی و فیلمبرداری و یک شتاب سنج وجود دارد. این عینک هوشمند علاوه بر GPU و CPU  پیشرفته مجهز به یک پردازنده کمکی و HPU یا همان واحد پردازش هولوگرام است تا در ادغام و پردازش اطلاعاتی که از سمت سنسورهای مختلف به دست آمده همچنین انجام کارهایی نظیر تشخیص حرکت، گفتار، صدا و نقشه برداری فضایی موثر باشد. طبق گفته های الکس کیپمن ارشدترین مخترع هولولنز هر واحد پردازش هولوگرافی می تواند در لحظه، ترابایت های داده شده را پردازش کند. هولولنز شامل سه لنز ترکیبی آبی، قرمز و سبز است که هر یک از این لایه ها، ویژگی های منحصر بفردی را دارند. صفحه نمایش هولولنز به گونه ای طراحی شده است که همانند سایر صفحه های نمایش بخشی از میدان دید کاربر را محدود می نماید. بسیاری از کاربران این عینک های هوشمند، میدان دید کوچکی را برای آن معرفی نموده اند در صورتی که تجسم فضایی و درک ذهنی برای افراد گوناگون می تواند متفاوت باشد.

کابردهای هولولنز

از سال ۲۰۱۵ با روی کار آمدن تکنولوژی هولولنز بسیاری از برنامه های مربوط به ویندوز هولوگرافیک این گونه معرفی شده اند:

  • هولواستودیو: نرم افزاری است که برای پرینترهای سه بعدی، مدل سازی های سه بعدی را انجام می دهد.
  • نسخه سه بعدی به صورت نرم افزارهای از راه دور
  • برنامه آموزشی که آناتومی بدن انسان را نمایش می دهد.
  • نسخه ای برای بازی ویدئویی minecraft
  • پروژه های نرم افزاری مایکروسافت و ناسا برای کاوش و جستجو در فضا
  • سه بعدی نمودن و شبیه سازی کردن داده های مریخ نوردان و ارتباط ساختن دانشمندان سراسر جهان به وسیله دستگاه های هولولنز
  • برنامه ریزی کردن فعالیت های مریخ نوردان
  • کنترل نمودن فضانوردان از راه دور چه به صورت تصویری و چه به صورت صوتی به وسیله نرم افزارهای اسکایپ و مرتبط شدن فضانوردان با اپراتورها بر روی زمین
  • اپراتورهای زمینی می توانند مشاهدات فضانوردان را به صورت سه بعدی دریافت نموده و راهنمایی های لازم را انجام دهند.
  • بررسی نمودن تمام عملیاتی که فضانوردان در فضا انجام می دهند

نحوه استفاده از هولولنز

تقریبا می توان گفت طرز استفاده از ویندوز هولوگرافیک شبیه به ویندوزهای دیگر می باشد. همچنان پنجره هایی وجود داشته و کاربر می تواند هر برنامه ای را که در نظر داشته باشد انتخاب نموده و اجرا نماید. کاربر به آسانی می تواند به کمک نگاه کردن به هوا و تمرکز بر روی برنامه دلخواه با انگشت اشاره به هوا ضربه زده و همانند حرکت دادن موس بر روی گزینه ی مورد نظر کلیک کند. با باز نمودن کف دست به سمت بالا کاربر این امکان را دارد تا منوی home را انتخاب نماید. دقیقا شبیه به فشار دادن کلیدهای ویندوز روی کیبورد و یا تبلت. در حقیقت با کشیدن منوی استارت در هوا و به کمک فرمان صوتی کاربران می توانند برنامه های دلخواه خود را اجرا نمایند. همچنین این شرایط فراهم بوده تا سایز برنامه ها تغییر کرده و یا در آنها جا به جایی صورت گیرد. در این عینک های هوشمند منوها و پنجره ها می توانند ثابت و یا متحرک باشند. در تکنولوژی هولولنز یک دکمه نوار مانند در سمت راست به منظور بستن پنجره ها و دکمه ای نوار مانند در سمت چپ به منظور مدیریت پنجره ها  برای ثابت نگه داشتن، متحرک کردن و یا تغییر دادن اندازه های پنجره ها تعبیه شده است. کلیدهایی هم در وسط عینک برای دیگر اجرای برنامه ها جاسازی شده است.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.